2014-02-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Jag råkar känna till att det är totalt kaos i den här utredningen. Bevismaterial som ligger slängda på golvet, viktiga dokument som felaktigt beordrats makulerats, fel person på fel position och kopiöst slarv rätt igenom. RO kan skatta sig väldigt lycklig att det är kling & klang som jagar honom.

Det känns lite så som du säger.

Varför måste man ens begära att en misstänkt ska häktas när brottet begicks för 17 år sen? Kan man inte utreda personen utan att häkta honom. Det är inte direkt så att han kommer helt plötsligt 17 år senare att förstöra några bevis.
Hade han velat fly så hade han flyttat till Thailand för länge sen.

Det verkar som om de häktade honom för att visa upp att de gör något.
Citera
2014-02-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Utifrån RO:s personlighet, så som den beskrivits i denna tråd samt i press, och utifrån hans bakgrund skulle jag inte bli förvånad om det gick till på följande sätt (även om det naturligtvis kan förhålla sig på något annat sätt):

- RO har, i väntan på bussen, slagit följe med några personer han av olika anledningar känner sedan tidigare, och som passar utmärkt in pä GWs tidiga beskrivningar av MGM.

- När de strosar runt i väntan på bussen får någon i gänget för sig att råna PH och det går överstyr.

-RO, blir vittne till mordet, försöker kanske även hjälpa PH. Chockad springer han iväg och ringer samtalet.

- Snäll och beskedlig som han förefaller vara är RO sedan livrädd för att de andra ska komma efter honom. Han kanske även blir hotad. Och det hotet kan fortfarande finnas kvar och skapar en ständig anspänning.

- så när polisen kallar in honom och han förstår vad saken gäller går han överstyr mentalt.

Vet du, jag har tänkt i samma banor, ända tills Salamandel (?) hörde av sig med propån att ringaren är en viss, av många igenkänd lidingöbo. Då fick jag detta hugskott (som blir svårt för mig att göra helt klart, men jag försöker)
de var två på platsen (den skrovlige lidingöbon, XY, och RO)
RO gick lös på PH och ringaren XY rusade iväg och slog larm
RO vet att den som ringde inte var skyldig
RO utger sig för att vara ringaren och hoppas att medgivandet i sig ska stå till hans fördel och att ingen ska tänka på en andra GM, än mindre fortsätta att leta efter en XY
RO får spader när han upptäcker att han är misstänkt just för att han säger sig ha ringt ... och sedan rullar det på ...

PS det känns som något av ett fångarnas dilemma, detta
Senast redigerad av tantigheter 2014-02-06 kl. 20:03. Anledning: PS
Citera
2014-02-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vet du, jag har tänkt i samma banor, ända tills Salamandel (?) hörde av sig med propån att ringaren är en viss, av många igenkänd lidingöbo. Då fick jag detta hugskott (som blir svårt för mig att göra helt klart, men jag försöker)
RO utger sig för att vara ringaren och hoppas att medgivandet i sig ska stå till hans fördel och att ingen ska tänka på en andra GM, än mindre fortsätta att leta efter en XY
RO får spader när han upptäcker att han är misstänkt just för att han säger sig ha ringt ... och sedan rullar det på ...

Vem var misstänkt 2001? Vet någon flashbackare det?
Citera
2014-02-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Har den skribent Du avser gjort något annat inlägg?

Ja och de flesta i denna tråd där han säger sig vara säker på vem uppringaren är.

Här är ett inlägg av Salamandel

Citat:

Den person som i nuläget sitter häktad för mordet på Per Häggström, är inte den person som ringde in till SOS alarm efter mordet.

Den som ringde in till SOS alarm efter mordet bor på Lidingö sedan många år tillbaka, och det är märkligt att polisen inte åker dit och hämtar in honom. Vi är ett antal person som känner
lidingöbon sedan många år tillbaka, och vi är helt eniga om att det är lidingöbon som ringde det
aktuella samtalet efter mordet Lidingöbons röst stämmer till 100 % överens med inringarens röst,
och lidingöbon var 25 år när mordet inträffade. Lidingöbons nuvarande röst låter i stort sett lika
nu som då när han ringde in till SOS alarm, så det är mycket enkelt att nu känna igen den mycket
säregna röst på denna person, trotts att det gått så många år sedan mordet inträffade.

Lidingöbon har även en uppväxt bakgrund som stämmer väl in på den beskrivning som gw beskrev i veckans brott för ett par år sedan.
Citera
2014-02-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det känns lite så som du säger.

Varför måste man ens begära att en misstänkt ska häktas när brottet begicks för 17 år sen? Kan man inte utreda personen utan att häkta honom. Det är inte direkt så att han kommer helt plötsligt 17 år senare att förstöra några bevis.
Hade han velat fly så hade han flyttat till Thailand för länge sen.

Det verkar som om de häktade honom för att visa upp att de gör något.

För mig verkar det konstigt att MGM fick kallelse via brev. Är han plötsligt så farlig att han häktas - varför hämtades han inte då?
Citera
2014-02-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
För mig verkar det konstigt att MGM fick kallelse via brev. Är han plötsligt så farlig att han häktas - varför hämtades han inte då?

De häktade väl honom för att ha ett huvud att visa upp för byborna… Tragiskt ifall han är oskyldig och har blivit uthängd.
Citera
2014-02-06, 20:59
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Är inget konstigt. När han fick kallelsen var han inte misstänkt. När han erkände att han ringt samtalet så blev han misstänkt och då hämtades han direkt.
Citera
2014-02-06, 21:16
Medlem
SebbeStockholms avatar
Jaha. Då kanske man kan göra en comeback här i tråden då. 1 rätt av 2 än så länge.

Hävdade att han var oskyldig, vilket han då uppenbarligen är.

Förhoppningsvis har polisen nu äntligen börjat utreda mitt tips på alternativ gärningsman på allvar. Har legat på dem en hel del (både åklagaren och polis) sedan jag hittade denna alternativa GM för ett par månader sedan. Ett enkelt DNA-test är det enda de behöver ta på denna filur så har de honom.
Citera
2014-02-06, 21:27
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Ja, det är ju också en möjlighet.

Men jag vill fortfarande byta ut Lidingö mot Åkersberga/norrort. Har liksom fått för mig att Lidingö är ett villospår.
Citera
2014-02-06, 21:29
Medlem
SibirienKalles avatar
Hädisk tanke:

Det kan väl inte vara så, att Cold Case-gruppen och GW, som är erkänt duktiga på att få publicitet, har sett en möjlighet att få upp uppklarningsprocenten genom att köra hårt med en instabil person mot vilken man hade några vaga indicier?
Citera
2014-02-06, 21:33
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Är inget konstigt. När han fick kallelsen var han inte misstänkt. När han erkände att han ringt samtalet så blev han misstänkt och då hämtades han direkt.
När vi nu kan anta att det inte finns något som helst som binder RO till mordplatsen så kan jag inte låta bli att undra:

Vem ringde till polisen och sade att det var RO:s röst i samtalet?

För det är ju rimligtvis enda sättet polisen kan ha fått RO:s namn.
Citera
2014-02-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Ja, det är ju också en möjlighet.

Men jag vill fortfarande byta ut Lidingö mot Åkersberga/norrort. Har liksom fått för mig att Lidingö är ett villospår.
Vad jag tänkte mig ursprungligen var att de var gamla polare (inte nödvändigtvis allra bästa vänner) från Åkersberga; skolkamrater eller så, som gått olika vägar efter skolan. De kan ha stött ihop av en slump just då. Sedan skildes deras vägar och XY hamnade i Lidingö medan den andre så småningom hamnade i Vallentuna. Så går det ju här i livet. Men vem av dem var det? Mitt tidigare scenario kan ju vändas 180 grader ... Om, säger om, det var två där (just dessa eller andra) så har de troligen någon hake på varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in