2013-11-28, 23:34
Medlem
yellowboxfishs avatar
Har foljt traden sen den startade eftersom detta mord berorde mig mycket illa. Utan att roja mig for mycket vaxte jag upp pa Ostermalm och var bosatt dar vid tidpunkten for mordet samt pluggade pa SU. Ni som last boken om Faltoversten, kan ni beratta mer om "Sascha"? Vilken alder pratar vi om? Valdsam redan som barn? Jag kanner inte igen rosten fran SOS-samtalet ska tillaggas. Jag blev bara lite fundersam over det s k Faltan-ganget. Ber om ursakt om jag ror till traden med ett stickspar.
Citera
2013-11-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag håller med helt och hållet. Beträffande Sibyllegatan. Jag bodde flera år på Linnégatan, mellan Sibyllegatan och Nybrogatan men måste ändå tänka efter vilken som var vilken när jag kom ett par kvarter bort mot Karlavägen och Valhallavägen. Så visst kan man säga fel även om man är tämligen välorienterad i området.

Håller inte alls med. Det finns en massa tecken på att han far med osanningar och dimridåer. I stort sett allt utom var han ringer i från ungefär och dådet i sig. Allt har redan nämnts i tråden så jag upprepar inte.
Citera
2013-11-28, 23:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Bra iakttagelse, som väl ingen tänkt på tidigare:

Han uppger ju utan protester varifrån han ringer (i alla fall på ett ungefär).

Hade han varit mördaren hade han väl knappast gjort det eftersom det trots allt fanns en risk att en polispatrull fanns nära telefonkiosken (iofs var det nog ingen större sannolikhet att operatören skulle larma dem och be dem kolla vem som ringde, men är man mördare så är man nog så nojig att man ser spöken överallt).

Nej, att han utan protester berättar var han är tycker jag snarast tyder på att han hade gott uppsåt.

Ja, om jag skulle gissa just nu så skulle jag säga att det är mer troligt att ringaren endera är någon slags mer eller mindre lös kumpan till gärningsmannen ELLER en person som av andra skäl inte vill komma i direktkontakt med polisen. Som jag skrev i ett inlägg igår så är ju det här en tidpunkt på dygnet då förmodligen en oproportionerligt stor andel av de som är ute och rör på sig är folk som inte är helt "socialt väletablerade" eller hur man nu ska uttrycka det. Vi kan tänka oss en missbrukare, småtjyv eller något liknande. Han kanske har ett visst brottsregister och dessutom illegala substanser i kroppen förutom ev. alkohol (ett synnerligen rimligt skäl till att befinna sig ute strax före kl 5 är ju just att man varit ute och festat hela natten så jag tror absolut att han kan tala sanning på den punkten).

Huruvida han bor i närområdet och finner för gott att ljuga om detta eller helt enkelt bara försvinner ner mot city kan man bara spekulera i.
Citera
2013-11-28, 23:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Håller inte alls med. Det finns en massa tecken på att han far med osanningar och dimridåer. I stort sett allt utom var han ringer i från ungefär och dådet i sig. Allt har redan nämnts i tråden så jag upprepar inte.

Det är möjligt, men det är fortfarande lite egendomligt varför en mördare på flykt öht svarar på frågan om var han är.
Citera
2013-11-29, 00:00
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är möjligt, men det är fortfarande lite egendomligt varför en mördare på flykt öht svarar på frågan om var han är.

1. Alla vet att samtalen till SOS spåras. Hade han ljugit så hade polisen garanterat vetat att han var GM eller inblandad. Att ljuga om var han befinner sig hade inte varit ett speciellt smart drag.

Förutom villospåren om rånet vill han kunna ge en möjlig förklaring till varför han varit på mordplatsen om det finns spår (DNA, fibrer, fingeravtryck, fotavtryck, hårstrån) från honom där. Det är väldigt smart. Ljuger han om varifrån han ringer så faller det.

2. Dessutom så är han ju inte speciellt precis: "kKarlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan". Det är ju mer troligt att han då står på Karlaplan än vid korsningen till Nybrogatan som är flera hundra meter från Karlaplan.

Kom igen nu, den slutsatsen att han måste vara oskyldig för att han säger var han är (nåja) är en av de sämsta slutsatserna jag sett i denna tråd hittills; om vi bortser från mina egna förstås

Skärpning

EDIT: att han efter ett genomfört mord har sinnesnärvaron att säga det han gör, karlaplan, karlavägen, jag vettefan, tyder på en psykopat av första klassen. Han vilseleder lite om sin plats utan att ljuga. Detta gör han utan att tveka. Imponerande.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-11-29 kl. 00:05.
Citera
2013-11-29, 00:10
Medlem
Citat:

Det håller jag med om. Samtalets existens överhuvud taget är märkligt och hans sämsta beslut någonsin efter själva dådet givetvis. Det bör ha varit en impulshandling som verkade briljant i en situation av panik och med tio öl i kroppen. Syftet är väl kanske att om han på något sett skulle komma att kopplas till dådet kunna falla tillbaka på samtalet som vittne. "Jag var bara ett vittne och försökte rädda BO. Det var då jag fick blodet på mig/lämnade det skoavtrycket/fingeravtrycket. Ni tror väl inte jag är så dum att ringa in om jag skulle vara mördaren...."
Citera
2013-11-29, 00:10
Medlem
kattellas avatar
Citat:

Vore det inte mer misstänktsamt om han inte svarade på frågan? Dessutom finns det väl inget som säger att det inte kan vara någon annan telefonkiosk, än just den på Karlavägen han ringer ifrån.
Citera
2013-11-29, 00:23
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Förutom villospåren om rånet vill han kunna ge en möjlig förklaring till varför han varit på mordplatsen om det finns spår (DNA, fibrer, fingeravtryck, fotavtryck, hårstrån) från honom där. Det är väldigt smart. Ljuger han om varifrån han ringer så faller det.

2. Dessutom så är han ju inte speciellt precis: "kKarlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan". Det är ju mer troligt att han då står på Karlaplan än vid korsningen till Nybrogatan som är flera hundra meter från Karlaplan.

Kom igen nu, den slutsatsen att han måste vara oskyldig för att han säger var han är (nåja) är en av de sämsta slutsatserna jag sett i denna tråd hittills; om vi bortser från mina egna förstås

Skärpning

EDIT: att han efter ett genomfört mord har sinnesnärvaron att säga det han gör, karlaplan, karlavägen, jag vettefan, tyder på en psykopat av första klassen. Han vilseleder lite om sin plats utan att ljuga. Detta gör han utan att tveka. Imponerande.

Du kan mycket väl ha förklarat en av anledningarna till SOS-alarmsamtalet med ditt inlägg; uppringaren har varit på mordplatsen och vill sopa igen efter sig om han hamnar i förhör.

Angående varifrån han ringer så ja, han slingrar sig. Hör av sig gör han inte heller trots propåer i Efterlyst etc - åtminstone inte som utredarna gått ut med.

Han är däremot angelägen om att lämna bästa möjliga uppgifter om var bo finns; Valhallavägen, Swartlings, vid Stadion. Den exakta adressen är Valhallavägen 99 men så långt sträckte sig förmodligen inte hans lokalkännedom.

Eftersom han är så angelägen om bos position måste iaf jag dra slutsatsen att uppringaren ville att bo skulle hittas omgående.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2013-11-29 kl. 00:41. Anledning: .
Citera
2013-11-29, 00:27
Medlem
Citat:
1. Alla vet att samtalen till SOS spåras. Hade han ljugit så hade polisen garanterat vetat att han var GM eller inblandad. Att ljuga om var han befinner sig hade inte varit ett speciellt smart drag.

Skärpning

Bra poäng.

Jag är absolut övertygad om att ringaren är mördaren. Dessutom ingen van kriminell, rånartyp eller liknande. En sån hade försvunnit hem kvickt och inte strulat till det med samtalet.

Däremot är jag inte säker på att sittande MGM är rätt person, även om jag håller det för högst troligt. De har ju plockat in folk förr som de senare har tvingats släppa
Citera
2013-11-29, 00:30
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:

Skärpning

Tjaa, du.

Du har själv låst fast dig vid uppfattningen att ringaren är mördaren och att han bara försöker förvirra med sitt samtal. Och sen resonerar du bara utifrån det.

Men faktum är att med det vi vet så kan det precis lika gärna vara så att det är precis så som ringaren säger och att han faktiskt inte riktigt har koll på var han är. Du får gärna gå igenom alla fakta och ta en funderare; jag är inte helt tappad bakom en vagn när det gäller att analysera saker, jag är väl påläst om detta fall, jag har inte bundit mig för någon uppfattning och du kommer att få ytterligt svårt att övertyga mig.

Om man under de förutsättningarna be andra om skärpning, som du gör i ditt inlägg - då sitter man allt på rätt höga hästar.

Eller är det så att du av någon anledning försöker styra in tråden åt ett visst håll?
Citera
2013-11-29, 00:32
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Det håller jag med om. Samtalets existens överhuvud taget är märkligt och hans sämsta beslut någonsin efter själva dådet givetvis. Det bör ha varit en impulshandling som verkade briljant i en situation av panik och med tio öl i kroppen. Syftet är väl kanske att om han på något sett skulle komma att kopplas till dådet kunna falla tillbaka på samtalet som vittne. "Jag var bara ett vittne och försökte rädda BO. Det var då jag fick blodet på mig/lämnade det skoavtrycket/fingeravtrycket. Ni tror väl inte jag är så dum att ringa in om jag skulle vara mördaren...."
Frågan är om det var så korkat...visst, samtalet kan bli det som gör att polisen får upp ögonen för honom...men det kan också vara det som friar honom precis som du påpekar. Ett inte orimligt försvar i en rättegång är ju att han var ett vittne....visst, en åklagare kan försöka slå hål på det och kommer ha ett par tunga argument som varför han inte stannade kvar, varför han uttalar Valhallavägen fel trots att han är stockholmare...men frågan är om det räcker för att få honom fälld som gm.

Men som någon skrev tidigare, när han ringde samtalet fanns inte det internet som vi känner idag och han kunde aldrig föreställa sig att det skulle kunna lyssnas av envar när som helst.
Citera
2013-11-29, 00:33
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Bra poäng.

Jag är absolut övertygad om att ringaren är mördaren. Dessutom ingen van kriminell, rånartyp eller liknande. En sån hade försvunnit hem kvickt och inte strulat till det med samtalet.

Däremot är jag inte säker på att sittande MGM är rätt person, även om jag håller det för högst troligt. De har ju plockat in folk förr som de senare har tvingats släppa

Det har du rätt i. Det är lite FPS (Fancy Play Syndrom) över det hela. Extremt risky. Och det enda som förklarar det är att han har ngn form av koppling till BO. Antingen att han var på festen, att han är kursare på KTH eller känner honom i övrigt. Jag tror på nära koppling. Alltså koppling den kvällen som mördaren är rädd för att polisen ska göra. Att han var på festen och vet att folk kan placera honom på festen den kvällen tvingar honom till att ta ett högriskbeslut och ringa. En pundare/rånare hade aldrig gjort det som du poängterar. En sådan person hade bara tänkt att det hade gett polisen mer bevis att binda hans stackars röv till brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in