2013-11-27, 23:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Vi har ju alla litet svårt att få ihop kopplingen "Stor morakniv med brytmärken" - "Småkriminell pundare" - den ordentlige RO - den likaledes ordentlige PH och det brutala våldet. Samt mordplatsen, som är som gjord för skumma affärsuppgörelser.

Det har ju funnits exempel där mycket välanpassade personer antingen bedrivit mindre välanpassade aktiviteter vid sidan av (sälja droger t ex) eller varit god vän med kriminella utan att för den skull bli kriminella själva.

Kan det vara något sådant som döljer sig under ytan i detta fall?
Citera
2013-11-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kom igen säger han för att snabba på larmoperatören, han har lite tidigare klargjort att han vill avsluta samtalet.

Kolla skulle han sagt om han vill argumentera för något eller klargöra något.

Ja, det är nog "Kom igen", men "igen" sägs så snabbt att man hör det knappt.

Korrigerar utskriften med "kom igen" och ändrar även "alltså" till "asså". Det fetstilade är skillnader från den gamla utskriften

Uppdaterad utskrift:
Citat:
SOS larmsamtal 1996-10-14 kl 05:04, YouTube

S = SOS-operatör

O = Oidentifierad person

S: SOS Alarm.

O: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på… Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.

S: Telefonnumret till dig?

O: Det vet jag fan inte alltså.

S: Vadådå var ringer du från då?

O: Eh, Karlavägen tror jag.

S: Jaa.

O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.

S: Jaha.

O: Asså

S: Var ringer du från för ställe nu?

O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.

S: Är det en telefonkiosk eller är det…?

O: Det är det.

S: Jaha.

O: Men hörru, jag måste kuta(?) tillbaka och se hur det är med han alltså – han fick många knivhugg.

S: Aa, var var det här någonstans sa du?

O: Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer inte härifrån. Valhallavägen.

S: Swartlings ridskola?

O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.

O: Kom igen jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg – jag bara kuta.

S: Aa jag skickar dit polisen.

O: Hej.

Bilder, Utskrift Leif GW Veckans Brott 2011

Bild Aftonbladet 1996 med skylt "Swartlings ridskola" (artikel)
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-27 kl. 23:42.
Citera
2013-11-28, 00:11
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

2013: (åklager Erik Wendeby om häktningen nov-13) "Och i samband med det här arbetet har det framkommit att det har funnits saker som behövts följas upp, vilket i sin tur har lett till vad man nästan kan beteckna som ett genombrott, under den senaste veckan i utredningen."
Ett genombrott senaste veckan bland saker som bör följas upp, vad kan det vara? Bodström trodde inte på vittnesuppgifter men bortser från det faktum att försvarsadvokaten tillbakavisat uppgifter om teknisk bevisning. Jag tror på nya förhör där någon har ändrat sin historia när polisen hittat motsägelsefulla uppgifter. Om det inte är den nu häktade som erkänt så måste det vara ett väldigt centralt vittne som kunnat lämna sådana uppgifter att MGM kan bli häktad på sannolika skäl.

1992 mördades 26-årige Erik-Axel Eriksson i Växjö. Mer än 10 år senare gick en kvinna till polisen och sa att hennes ex-pojkvän Niklas Agevall erkänt mordet för henne. Ytterligare två kvinnor berättade att han erkänt mordet även för dem. Det räckte dock inte för fällande dom och Niklas frikändes. Kan det vara något liknande här?
Citera
2013-11-28, 00:36
Medlem
_Jago_s avatar
I en intervju med Resumè i januari talar GW om att "mordgåtan är på väg att lösas".

- Vi vet vem det är, nu handlar allt om att leta fram bevis. Det kan vara svårt när det gått så länge. Men han kommer snart att bli kontaktad av polisen. Mer kan jag förstås inte kommentera i detalj, säger Leif GW Persson.

Syftar GW här på den nu anhållna?

Det kan ju inte vara någon slump att GW går ut och säger att ett 17 år gammalt mord är "på väg att lösas", "vi vet vem det är" och "han kommer snart bli kontaktad av polisen", för att sedan nästan ett år senare se att en person anhålls. GW visste vad han pratade om.

Samtidigt har GW sagt att: "Han lever ett kriminellt liv och kommer inte att erkänna det här vid en konfrontation", om den han trodde var mördaren.

---

Att GW i Veckans brott om fallet nämner kriterier för mördaren (när han sa att GM var i 25-årsåldern, missbrukare etc.) kan ju vara generella kriterier som statistiskt sett brukar stämma i liknande fall - om en cold case-grupp har en pågående utredning skulle ingen tjäna på att GW skulle sladdra omkring med "vad han vet". Att han visste att de generella kriterier han pratade om inte stämde i just detta fallet. Det kan jag köpa.

Men citatet ovan där GW pratar om mördaren som en som "lever ett kriminellt liv"?

Några konstateranden går att göra kring ovanstående uttalanden:

Antingen rör det sig om två GM, eller lade GW ut ett villospår. Något av detta måste det vara?

Ska bli rysligt intressant att läsa FU när den kommer (om den kommer...).
Citera
2013-11-28, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
2013: (åklager Erik Wendeby om häktningen nov-13) "Och i samband med det här arbetet har det framkommit att det har funnits saker som behövts följas upp, vilket i sin tur har lett till vad man nästan kan beteckna som ett genombrott, under den senaste veckan i utredningen."
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Ett genombrott senaste veckan bland saker som bör följas upp, vad kan det vara? Bodström trodde inte på vittnesuppgifter men bortser från det faktum att försvarsadvokaten tillbakavisat uppgifter om teknisk bevisning. Jag tror på nya förhör där någon har ändrat sin historia när polisen hittat motsägelsefulla uppgifter. Om det inte är den nu häktade som erkänt så måste det vara ett väldigt centralt vittne som kunnat lämna sådana uppgifter att MGM kan bli häktad på sannolika skäl.

1992 mördades 26-årige Erik-Axel Eriksson i Växjö. Mer än 10 år senare gick en kvinna till polisen och sa att hennes ex-pojkvän Niklas Agevall erkänt mordet för henne. Ytterligare två kvinnor berättade att han erkänt mordet även för dem. Det räckte dock inte för fällande dom och Niklas frikändes. Kan det vara något liknande här?

Undrar vad polisen lyckades få fram ur det här som anakata skrev om:
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Ah - intressant. Det dar mordet var ju Polisen i kontakt med mig om for ett par ar sedan. Det gallde en site vi hostade dar nagon postat ett ganska detaljerat inlagg dar han/hon erkande mordet. Tror tyvarr inte jag har kvar inlagget eller mail-vaxlingen, men ska leta lite.
Nagon lagger bevisligen ner viss tid pa gamla ouppklarade mord.

När länskriminalpolisen övertog utredningen i april i år kanske dom lyckades få fram något mer om det där erkännandet?

Eller så följde dom upp något som har med festkvällen att göra? Polisen kanske hade fastnat i spåret "okänd rånare" och inte fullföljt olika trådar som rörde KTH-puben?

Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
I en intervju med Resumè i januari talar GW om att "mordgåtan är på väg att lösas".

- Vi vet vem det är, nu handlar allt om att leta fram bevis. Det kan vara svårt när det gått så länge. Men han kommer snart att bli kontaktad av polisen. Mer kan jag förstås inte kommentera i detalj, säger Leif GW Persson.

Syftar GW här på den nu anhållna?

Det kan ju inte vara någon slump att GW går ut och säger att ett 17 år gammalt mord är "på väg att lösas", "vi vet vem det är" och "han kommer snart bli kontaktad av polisen", för att sedan nästan ett år senare se att en person anhålls. GW visste vad han pratade om.

Samtidigt har GW sagt att: "Han lever ett kriminellt liv och kommer inte att erkänna det här vid en konfrontation", om den han trodde var mördaren.

---

Att GW i Veckans brott om fallet nämner kriterier för mördaren (när han sa att GM var i 25-årsåldern, missbrukare etc.) kan ju vara generella kriterier som statistiskt sett brukar stämma i liknande fall - om en cold case-grupp har en pågående utredning skulle ingen tjäna på att GW skulle sladdra omkring med "vad han vet". Att han visste att de generella kriterier han pratade om inte stämde i just detta fallet. Det kan jag köpa.

Men citatet ovan där GW pratar om mördaren som en som "lever ett kriminellt liv"?

Några konstateranden går att göra kring ovanstående uttalanden:

Antingen rör det sig om två GM, eller lade GW ut ett villospår. Något av detta måste det vara?

Ska bli rysligt intressant att läsa FU när den kommer (om den kommer...).

Ja, villospår eller så har cold casegruppen hittat en ny misstänkt i år när länskriminalen tog över fallet i våras?
Citera
2013-11-28, 00:49
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan-ola
Angående larmsamtalet:

Jag tittade än en gång på LGWP när han lyssnar på larmbandet, ber om stopp och analyserar vissa delar av det. T.ex. det han misstänker som desinformation där uppringaren uttalar Valhallavägen fel.

Nu har jag inte läst precis allt som skrivits i ärendet, men ändå hängt med rätt mycket. Knäckfrågan om huruvida det är GM eller person med annan koppling till dådet är ju självklart fokuset här, men själv hör jag mer som talar för detta i hur han försöker avsluta samtalet och som jag inte tycker har berörts i sammanhanget tidigare:

Två gånger vill han bryta med larmtjänst, båda gångerna med motiveringen att springa tillbaka och ”kolla hur det gick för snubben”. Kombinationen av att han vill avsluta samtalet så relativt fort med det i sammanhanget orationella beslutet att återvända till en jäkligt farlig situation, som han om han vore ett utomstående vittne inte alls var en del av och där han precis sett någon huggas ned, känns fel på alla sätt. Samtalet är uppbyggt för att vara kort, sedan får han inte avsluta när han vill men gör det så snart han kan i momentet därpå.

Kan precis lika gärna vara att han inte vill bli inblandad, men larma om att någon är skadad. För mig låter han som en äldre person med arbetarbakgrund, lätt otränad. Det är lite "eken" över det hela, inte överdrivet mycket, men tillräckligt.

Vad vägde mgm i unga år? Han ser ut att ha en lite kagge på de två bilderna från familjealbumet, var han kraftigt överviktig förr kanske? Det påverkar rösten en del.

Talet är typiskt för någon som jobbar inom industrin i Stockholm, bilmek, låsnisse, grafiker. Kanske en låssmed ute på uppdrag? Det är inte så att polisen tackar en upphittare av brottsoffer, utan du blir misstänkt för brottet, om det saknas andra vittnen som sett hur det hela gått till. Tyvärr kan det få folk att avhålla sig från att vilja bli inblandade. Uppringaren hade blivit satt på förhör, han hade blivit utredd, och det kanske han inte hade lust, eller tid, med?

Konstigt är det att han två gånger säger att han ska springa och titta till offret, när han inte var kvar, men även det kan bero på att han insåg att det skulle bli besvärande för honom att hittas med bo.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-28 kl. 01:06.
Citera
2013-11-28, 03:33
Medlem
Är lite trött nu... men för att citera medlemmen Brottsfalls inlägg där han visar ändringar i SOS-samtalet.

Jag hakar upp mig på denna meningen med fetad text:

"Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer inte härifrån. Valhallavägen"

Hade inte den misstänkte jobbat på företaget Evolution? Deras besöksadress är Sibyllegatan 49.

Nu vet inte jag om den gatan ligger i närheten (orkar inte kolla) så att det kanske inte är så konstigt att inringaren svamlar om den?

Men spontant är det ett konstigt sammanträffande tycker jag. Och att det kanske är möjligt att i denna stressade situation så säger han bort sig lite.Typ att vanan att uppge företagets adress kickar in?

Vet inte.. Kanske dax att gå och lägga sig?

Gonatt
Citera
2013-11-28, 03:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Är lite trött nu... men för att citera medlemmen Brottsfalls inlägg där han visar ändringar i SOS-samtalet.

Jag hakar upp mig på denna meningen med fetad text:

"Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, Sibylle … Valhallavägen. Kommer inte härifrån. Valhallavägen"

Hade inte den misstänkte jobbat på företaget Evolution? Deras besöksadress är Sibyllegatan 49.

Nu vet inte jag om den gatan ligger i närheten (orkar inte kolla) så att det kanske inte är så konstigt att inringaren svamlar om den?

Men spontant är det ett konstigt sammanträffande tycker jag. Och att det kanske är möjligt att i denna stressade situation så säger han bort sig lite.Typ att vanan att uppge företagets adress kickar in?

Vet inte.. Kanske dax att gå och lägga sig?

Gonatt

Hur tänkte du nu? Bolaget startade 2011 respektive 2001.
Citera
2013-11-28, 04:07
Medlem
Hahahaha Glöm mitt tidigare inlägg.. Som sagt är jag lite sleten. Jag kom på när jag borstade tänderna ( det är då de bästa insikterna kommer till mig )

Att 96 lär det kanske inte funnits så många IT företag. Och att han kanske inte jobbat där typ 15 år. Plus att adressen då kanske inte var samma.

Så jag håller med om att det var jäääääääävligt långsökt. Men det hade vart grymt om jag snappat upp nåt.

Loggade in igen bara för att rätta till detta.

Gonatt...igen
Citera
2013-11-28, 06:26
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Har läst tråden sporadiskt. Mycket intressant.

Känslan jag får (ingen vetenskap) är att det kan mycket väl ha varit två personer på platsen förutom PH:

Mördaren, och en annan mindre aktiv i stort sett oskyldig person (Ringaren) som sedan ringde när han fick dåligt samvete.
Ringaren vill/vågar inte gola eftersom han ser upp till, eller är god vän med Mördaren...och sedan gick åren, och dådet förträngdes. Tänk er själva in i Ringarens situation. Många av oss hade lagt på locket, speciellt i den åldern.

------------------

Kriminologi är ingen exakt vetenskap, och det är inte Leif GWs ord heller. GW har en märkligt hög status på Flashback. GW är den perfekte pojkrumsmyten om den sköne bohemiske sanningssägaren.
Hade kriminologi varit en exakt vetenskap, så hade alla mord klarats upp.
Visst, GW är skicklig, men...
Citera
2013-11-28, 07:43
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lili* B K*rn*n. * = e. Ej född i Sverige. Efternamnet tyskt. Föräldrar har finska förnamn.

Jahaja, då hade jag alltså rätt igen angående finskt påbrå. Jag skrev tidigare att RO ser väldigt finsk ut, och att jag aldrig haft fel med sådana iakttagelser förut.

Är det inte så att det maskade efternamnet är ett namn som mamman hade som gift? Vad är hennes flicknamn?
Citera
2013-11-28, 07:55
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det har ju funnits exempel där mycket välanpassade personer antingen bedrivit mindre välanpassade aktiviteter vid sidan av (sälja droger t ex) eller varit god vän med kriminella utan att för den skull bli kriminella själva.

Kan det vara något sådant som döljer sig under ytan i detta fall?

Jag är också lite inne på det. Jag får inte ihop det med RO som ensam gärningsman, utan det kan ha varit fler inblandade. Vi har tidigare varit inne på RO's uppväxt och gymnasiebakgrund, även om han själv var en välanpassad person så hade han kanske vänner från barndomstiden som var mindre välanpassade och drog in honom i något den aktuella kvällen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in