Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-13, 03:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Källa? Nej men seriöst, jag har inte uppfattat det så. Se mitt tidigare inlägg. Kan jag läsa mer om detta någonstans?

Säker på detta? Jag har fått för mig att det räcker att dras "mer" till prepubertala barn än äldre.

Sammantaget verkar vi vara överens om att Fadi troligen inte är att klassa som pedofil?

Peter Martens på Brå har skrivit en hel del material om sexuella övergrepp på barn och om pedofila indelningen.

Du har rätt - det skall stå huvudsakliga sexuella dragning till prepubertala barn - jag var för retorisk

Själv har jag läst främst amerikansk och engelsk forskning på området bl a Gauber och Gauber

Vi är helt överens om att Fadi på intet vis är att klassa som pedofil -- det finns inget som tyder på det.
Senast redigerad av micro113 2009-11-13 kl. 04:04.
Citera
2009-11-13, 07:57
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inte sett nya straffsatserna --men gäller inte den utökade möjligheten främst mord?

Det är ju jättesvårt att sia om straffet innan man ser vilken rubricering det blir frågan om --- detta kan ju bli allt från grov misshandel och grovt vållande till annans död, dråp och till mord -- beroende på vad som kommer fram i bevisning och förhör. Om hon avlider alltså..

Vi håller ju tummarna för att överlever och att han då fälls för mordförsök
Egentligen är det ganska sjukt att man sitter och väntar som på en jävla lottodragning på att få veta om den stackars tjejen dör eller inte, och att huruvida hon gör det påverkar straffet.

Vad jag menar är att om man tar ett steg tillbaka och filosoferar lite är det konstigt att han kommer att dömas olika, för exakt samma gärning, beroende på hur skickliga läkarna är i stort sett. Aset borde sys in för gott för sin hänsynslösa misshandel hur det än går för henne.
Citera
2009-11-13, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad kan det tänkas bli för påföljd? Utifall hon inte överlever, vad finns det då, i och med sommarens lagändring, för möjligheter att tidsbestämma straffet till mer än tio år?

Han döms förmodligen till slutenvård.
Citera
2009-11-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godoy
Han är Kurd.

Och hur exakt kom du fram till det? Han heter Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan. Fadi och El-Kaissi är väldigt ovanliga namn bland kurder. Jag själv känner inte GM eller offret, men däremot så har jag en kusin som gör det och han berättade att Fadi är palestinier.
Citera
2009-11-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catalina
Han döms förmodligen till slutenvård.

Sluten vård kommer inte på frågan i de har fallen.

Han ar over 18år men under 21år vilket betyder att han inte kan dommas fullt ut. Tex vid mord kan han inte dommas till livstid om han ar under 21år.

Psykforklaras han vilket jag inte tror att han kommer gora får han nog sluten vård och det ar inte alltid possitivt eftersom dom kan hålla en tills dom sjalva bedommer att man ar frisk. Allt i från månader till år dvs. De kan också handa att han kan psykforklaras vid sjalva handelsen sen vara friskforklaras i nulaget. Då kan han helt enkelt dommas for brotten men andå frias eftersom han i dagslaget ar fullt frisk i huvudet. Precis som gubben som skjot två 15åringar varav en dog. Han fick tillochmed hamta ut hagelbossan han skjot dom med. Sjukt men sant.

Men domms han vanligt får han se fram emot en ca 6 års dom, ute efter 3/4 delar sen ett singelliv full av hat och skulder.
Citera
2009-11-13, 11:17
Medlem
Rascits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodfeIIa
Och hur exakt kom du fram till det? Han heter Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan. Fadi och El-Kaissi är väldigt ovanliga namn bland kurder. Jag själv känner inte GM eller offret, men däremot så har jag en kusin som gör det och han berättade att Fadi är palestinier.

Pappan är från irak, mamman från libanon om jag minns rätt
Citera
2009-11-13, 11:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOA
Sluten vård kommer inte på frågan i de har fallen.

Han ar over 18år men under 21år vilket betyder att han inte kan dommas fullt ut. Tex vid mord kan han inte dommas till livstid om han ar under 21år.

Psykforklaras han vilket jag inte tror att han kommer gora får han nog sluten vård och det ar inte alltid possitivt eftersom dom kan hålla en tills dom sjalva bedommer att man ar frisk. Allt i från månader till år dvs. De kan också handa att han kan psykforklaras vid sjalva handelsen sen vara friskforklaras i nulaget. Då kan han helt enkelt dommas for brotten men andå frias eftersom han i dagslaget ar fullt frisk i huvudet. Precis som gubben som skjot två 15åringar varav en dog. Han fick tillochmed hamta ut hagelbossan han skjot dom med. Sjukt men sant.

Men domms han vanligt får han se fram emot en ca 6 års dom, ute efter 3/4 delar sen ett singelliv full av hat och skulder.
Domen idag i Romariofallet kan kanske ge en ledtråd. 7 år i kurran. Mördar-blatten i det fallet är 19 år.
Frågan är om domstolarna gör någon större skillnad på om flickan dör (det troliga) eller överlever.
Citera
2009-11-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Domen idag i Romariofallet kan kanske ge en ledtråd. 7 år i kurran. Mördar-blatten i det fallet är 19 år.
Frågan är om domstolarna gör någon större skillnad på om flickan dör (det troliga) eller överlever.

Jag kan tänka mig att det blir ett längre straff i detta fall med tanke på att han utsatt henne för grova brott tidigare, eller det kanske inte rätten får ta hänsyn till ?
Citera
2009-11-13, 12:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Jag kan tänka mig att det blir ett längre straff i detta fall med tanke på att han utsatt henne för grova brott tidigare, eller det kanske inte rätten får ta hänsyn till ?

Nej, det gör ingen skillnad eftersom det inte är bevisat -- dvs det finns ingen dom på det, därmed kan inte det läggas honom till last vid straffmätningen.

Han ju dock om det finns bevisning bli fälld också för den anmälda misshandeln och våldtäkten för sig -- eftersom det är ett eget brott vid ett annat tillfälle. Det sannolika är dock att man väljer att bara driva ett åtal, och då det som är lättast att bevisa och har tyngs rubricering - vilket är det här senaste som han sitter häktad för.

Däremot så kommer man ta hänsyn till hans tidigare domar i straffmätningen - det gör man alltid.
Citera
2009-11-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gör ingen skillnad eftersom det inte är bevisat -- dvs det finns ingen dom på det, därmed kan inte det läggas honom till last vid straffmätningen.

Han ju dock om det finns bevisning bli fälld också för den anmälda misshandeln och våldtäkten för sig -- eftersom det är ett eget brott vid ett annat tillfälle. Det sannolika är dock att man väljer att bara driva ett åtal, och då det som är lättast att bevisa och har tyngs rubricering - vilket är det här senaste som han sitter häktad för.

Däremot så kommer man ta hänsyn till hans tidigare domar i straffmätningen - det gör man alltid.

Tack för svar
Citera
2009-11-13, 13:22
Medlem
Månsans avatar
Somaliern som mördade Romario är född 1990. Hovrätten menar i domen att straffvärdet på brottet egentligen år 14 års fängelse men på grund av hans låga ålder sänks straffet till 7 år.

Palestiniern/araben i Kristianstad är ett år äldre, dock ej fyllda 21 år vilket brukar vara en gräns för åldersrabatt på fängelsestraff. Rimligen borde 7 år vara det lägsta tänkbara straff för Fadi. Förhoppningsvis får han ett längre straff än 7 år pga av brottets bestialiska karaktär.
Citera
2009-11-13, 13:35
Medlem
Tingalings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Somaliern som mördade Romario är född 1990. Hovrätten menar i domen att straffvärdet på brottet egentligen år 14 års fängelse men på grund av hans låga ålder sänks straffet till 7 år.

Palestiniern/araben i Kristianstad är ett år äldre, dock ej fyllda 21 år vilket brukar vara en gräns för åldersrabatt på fängelsestraff. Rimligen borde 7 år vara det lägsta tänkbara straff för Fadi. Förhoppningsvis får han ett längre straff än 7 år pga av brottets bestialiska karaktär.

Förutsatt att hon dör ja. Men förhoppningsvis gör hon ju inte det och då kommer han ju inte få några 7 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in