Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-15, 22:32
Medlem
Hoppas också att Emma klarar sig, förstår inte varför media inte rapporterat något på ett tag? Även om det inte hänt något stort borde de väl skriva något, åtminstone att hon lever eftersom rykten florerar.
Citera
2009-11-15, 22:55
Medlem
Celerons avatar
Dör Emma så förtjänar GM också att dö. Och hade jag av något outgrundligt sammanträffande sett honom bli ihjälslagen så hade jag inte lyft ett finger.

Verkar lite konstigt det här med Fadis föräldrar. De tycks inte riktigt ha fattat/velat fatta hur störd deras son var. När sonen skulle få LVU-placering efter en tidigare dom så börjar det tjafsas om att hemmet är för långt från Kristianstad. Borde de inte istället vara tacksamma över att deras labile dåre till son tas om hand. Då borde frågan om var hemmet lïgger vara en total ICKE-fråga.
Citera
2009-11-15, 23:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Dör Emma så förtjänar GM också att dö. Och hade jag av något outgrundligt sammanträffande sett honom bli ihjälslagen så hade jag inte lyft ett finger.

Verkar lite konstigt det här med Fadis föräldrar. De tycks inte riktigt ha fattat/velat fatta hur störd deras son var. När sonen skulle få LVU-placering efter en tidigare dom så börjar det tjafsas om att hemmet är för långt från Kristianstad. Borde de inte istället vara tacksamma över att deras labile dåre till son tas om hand. Då borde frågan om var hemmet lïgger vara en total ICKE-fråga.

Fast det är väl inte så konstigt, de är föräldrar, han är deras son - det är väl självklart att de vill ha honom inom ett avstånd som medger umgänge, och att det är svårt att få klart för sig hur störd ens eget barn är.
Citera
2009-11-15, 23:29
Medlem
Troians avatar
Har någon pejl på skillnaden mellan grov misshandel plus grovt vållande till annans död, och dråp/mord?

Vet alltså skillnaden mellan dråp och mord, men inte riktigt hur grov misshandel plus vållande kommer in.
Citera
2009-11-15, 23:44
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har någon pejl på skillnaden mellan grov misshandel plus grovt vållande till annans död, och dråp/mord?

Vet alltså skillnaden mellan dråp och mord, men inte riktigt hur grov misshandel plus vållande kommer in.
Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott och innebär att man inte haft för avsikt att skada någon. T ex man struntar i vinterdäck, sladdar med bilen och krockar varvid en person i mötande bil avlider.

Grovt vållande innebär att gärningsmannen borde varit medveten om att t ex en grov misshandel kunde sluta med att offret avlider även om inte själva dödandet var det primära målet med misshandeln.

Tror jag, någon jurist får gärna bättra på beskrivningen.
Citera
2009-11-15, 23:57
Medlem
Tingalings avatar
Nu sitter jag och läser lagboken endast med hjälp av datorns ljus så jag sammanfattar och skriver det viktigaste. Grovt vållande till annans död innefattar medvetet risktagande av allvarligt slag eller att man vid tillfällen då man borde vara aktsam varit påverkad av tex alkohol ( gissningsvis att man kör rattfull eller dylikt). Till skillnad från Vållande till annans död där straffet är högst två års fängelse så är grovt vållande till annans död 6 mån till 6 år.

Det står ju ingen direkt skillnad mellan detta och misshandel i lagtexten men jag skulle ju förmoda att grov misshandel är med uppsåt, alltså inte oaktsamhet av något slag.

Edit: Och påföljden för grov misshandel är diffust nog ett till tio års fängelse

Allting från BrB Kap 3.
Senast redigerad av Tingaling 2009-11-16 kl. 00:00.
Citera
2009-11-16, 00:04
Medlem
Tingalings avatar
Grovt vållande till annans död skulle ju också kunna vara att en läkare opererar trots att han vet att han inte borde pga sjukdom eller något annan som inte gör honom lämplig att operera. Det är luddiga gränser och visst skulle det lika gärna kunna vara mord eller dråp i de lägena. Oavsett så är detta en påföljd som jag har mycket svårt att se skulle passa in på Fadi i det här läget. Det här blir grov misshandel alt. mordförsök (beroende på hur det har gått till, vi vet ju inga detaljer än).
Citera
2009-11-16, 00:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingaling
Grovt vållande till annans död skulle ju också kunna vara att en läkare opererar trots att han vet att han inte borde pga sjukdom eller något annan som inte gör honom lämplig att operera. Det är luddiga gränser och visst skulle det lika gärna kunna vara mord eller dråp i de lägena. Oavsett så är detta en påföljd som jag har mycket svårt att se skulle passa in på Fadi i det här läget. Det här blir grov misshandel alt. mordförsök (beroende på hur det har gått till, vi vet ju inga detaljer än).

Vad jag talar om är en dom i form av grov misshandel och grovt vållande till annans död. Men spontant så känns det inte som det ligger så nära till hands... Enbart grovt vållande är uteslutet.
Citera
2009-11-16, 00:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad jag talar om är en dom i form av grov misshandel och grovt vållande till annans död. Men spontant så känns det inte som det ligger så nära till hands... Enbart grovt vållande är uteslutet.

Det blir i så fall grov misshandel och grovt vållande till annans död -- de brukar inte konsumera varandra, åtminstonde inte förr.
Citera
2009-11-16, 00:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det blir i så fall grov misshandel och grovt vållande till annans död -- de brukar inte konsumera varandra, åtminstonde inte förr.

Ähm, ja. Det var precis det jag skrev. Jag till och med kursiverade "och"

Men det känns som att det borde vara typ om man slår någon rejält på käften, så att näsbenet knäcks och ett par tänder flyger ut. Denne faller sedan och slår bakhuvudet i en trotoarkant och avlider. Då borde det kunna bli tal om grov misshandel och grovt vållande till annans död?

Men inte så som det verkar vara i det här fallet, med systematiskt grovt våld och att dumpa kroppen på en ödslig plats?
Citera
2009-11-16, 01:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ähm, ja. Det var precis det jag skrev. Jag till och med kursiverade "och"

Men det känns som att det borde vara typ om man slår någon rejält på käften, så att näsbenet knäcks och ett par tänder flyger ut. Denne faller sedan och slår bakhuvudet i en trotoarkant och avlider. Då borde det kunna bli tal om grov misshandel och grovt vållande till annans död?

Men inte så som det verkar vara i det här fallet, med systematiskt grovt våld och att dumpa kroppen på en ödslig plats?

Sorry, skyller på trötthet

Ja, du har rätt - men samtidigt vet man inte, det har ju varit domar förr med mycket grovt våld som lett till döden där rubriceringen blivit just Grov misshandel och grovt vållande.
Det är ju jättesvårt att sia om rubriceringen i sådana här fall - i synnerhet när man vet så lite om vad som hände.

Det känns lite obehagligt att spekulera också, vi hoppas ju alla att E överlever, även om det innebär en lägre grad på brottsrubriceringen för F. Hennes hälsa är ju viktigast.
Citera
2009-11-16, 02:42
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:

Allt handlar ju om uppsåt/indirekt uppsåt /likgiltighetsrekvisitet. Samtliga är mycket intressanta begrepp som vi skulle kunna hålla veckolånga seminarier kring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in