Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-13, 01:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
Enligt en person jag hade ett samtal med som jobbar som samhälles lärare så inget fängelse utan rättpsykiatiskvård i något år.

Vad baserar han det på -- har han gjort en rättspsykiatriskundersökning via tidningsartiklarna??

Han är nog lite utanför sitt ämne och snurrar nu.
Citera
2009-11-13, 01:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad kan det tänkas bli för påföljd? Utifall hon inte överlever, vad finns det då, i och med sommarens lagändring, för möjligheter att tidsbestämma straffet till mer än tio år?

Jag har inte sett nya straffsatserna --men gäller inte den utökade möjligheten främst mord?

Det är ju jättesvårt att sia om straffet innan man ser vilken rubricering det blir frågan om --- detta kan ju bli allt från grov misshandel och grovt vållande till annans död, dråp och till mord -- beroende på vad som kommer fram i bevisning och förhör. Om hon avlider alltså..

Vi håller ju tummarna för att överlever och att han då fälls för mordförsök
Citera
2009-11-13, 02:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inte sett nya straffsatserna --men gäller inte den utökade möjligheten främst mord?

Det är ju jättesvårt att sia om straffet innan man ser vilken rubricering det blir frågan om --- detta kan ju bli allt från grov misshandel och grovt vållande till annans död, dråp och till mord -- beroende på vad som kommer fram i bevisning och förhör. Om hon avlider alltså..

Vi håller ju tummarna för att överlever och att han då fälls för mordförsök

Jo, det gäller ju främst vid mord. Även försök till mord antar jag. Det är utifrån det jag diskuterar nu. Finns det, i och med den nya lagen, utrymme för att ge en person som inte fyllt 21 ett tidsbestämt straff som överstiger tio år? Det maximala tidsbestämda straffet för uppgår ju numera till arton år.

Vad han än döms för så tror jag inte påföljden kommer understiga åtta år. Detta oavsett hur det kommer gå för Emma. Om han anses skyldig även till våltäkt, kommer detta då att konsumeras av exempelvis grov misshandel eller försök till mord?
Citera
2009-11-13, 02:18
Medlem
Citat:
Vad menar du med "hans sort"? Det är alltså inte en retorisk fråga. Talar du om sorten kvinnomördare är ju risken att återfalla i samma typ av brott rätt liten. Svårt att se till statistik för att bedöma en enskild brottslings risk att återfalla.

Jag menar egentligen dömda brottslingars risk för återfall i allmänhet. Och i synnerhet män som misshandlar och mördar kvinnor, pedofiler, våldtäktsmän och människor dömda för misshandel.
Citera
2009-11-13, 02:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
Enligt en person jag hade ett samtal med som jobbar som samhälles lärare så inget fängelse utan rättpsykiatiskvård i något år.

Jag tycker nog att han ska satsa vidare på samhällskunskapsundervisningen istället för inom rättspsykatrin. Tror inte han är kapabel att bedöma om det kommer bli rättspsykatrisk vård eller fängelse, men det senare är ju helt klart det vanligaste. Inget som framkommit hittills tycker jag heller tyder på att det blir något annat än fängelse, tvärtom.
Citera
2009-11-13, 02:24
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Jag tycker nog att han ska satsa vidare på samhällskunskapsundervisningen istället för inom rättspsykatrin. Tror inte han är kapabel att bedöma om det kommer bli rättspsykatrisk vård eller fängelse, men det senare är ju helt klart det vanligaste. Inget som framkommit hittills tycker jag heller tyder på att det blir något annat än fängelse, tvärtom.
Nej han har inte imponerat på mig vad gäller hans uttalanden.
Citera
2009-11-13, 02:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olspar11
Jag menar egentligen dömda brottslingars risk för återfall i allmänhet. Och i synnerhet män som misshandlar och mördar kvinnor, pedofiler, våldtäktsmän och människor dömda för misshandel.

Varje brottsling är ju så att säga unik. Det här rör sig om en person dömd för sexualbrott (men pedofil? nja), misshandel och han väntar troligen en dom för ett än grövre brott.

Ser man på sexualbrott i allmänhet så är återfallsgraden, för samma typ av brott, förhållandevis låg. Kvinnomisshandel vet jag inte. Dömda för mord eller mordförsök har mycket låg återfallsgrad.

Man måste se på helheten. Jag tror inte att man genom statistik kan komma fram till särskilt rättvisande bild för hur stor risken är att han återfaller i liknande brottslighet. Det är för komplext.
Citera
2009-11-13, 02:36
Medlem
Citat:
Varje brottsling är ju så att säga unik. Det här rör sig om en person dömd för sexualbrott (men pedofil? nja), misshandel och han väntar troligen en dom för ett än grövre brott.

Ser man på sexualbrott i allmänhet så är återfallsgraden, för samma typ av brott, förhållandevis låg. Kvinnomisshandel vet jag inte. Dömda för mord eller mordförsök har mycket låg återfallsgrad.

Man måste se på helheten. Jag tror inte att man genom statistik kan komma fram till särskilt rättvisande bild för hur stor risken är att han återfaller i liknande brottslighet. Det är för komplext.

Att denna snubbe återfaller i någon form av brottslighet ser jag nästan som självklart, att någon med sådana problem som han uppenbarligen har skulle sluta spöa på folk och bli den perfekta pojkvännen är väl knappast troligt.

Men finns det verkligen ingen statistik på åtefallsprocent?
En pedofil tex. slutar h*n verkligen vara pedofil efter avtjänat straff?
Homosexualitet går ju inte att ''bota'' varför skulle det gå med pedofiler?
Citera
2009-11-13, 03:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, det gäller ju främst vid mord. Även försök till mord antar jag. Det är utifrån det jag diskuterar nu. Finns det, i och med den nya lagen, utrymme för att ge en person som inte fyllt 21 ett tidsbestämt straff som överstiger tio år? Det maximala tidsbestämda straffet för uppgår ju numera till arton år.

Vad han än döms för så tror jag inte påföljden kommer understiga åtta år. Detta oavsett hur det kommer gå för Emma. Om han anses skyldig även till våltäkt, kommer detta då att konsumeras av exempelvis grov misshandel eller försök till mord?

Våldtäkten är ju vid ett helt annat tillfälle och borde bedömas helt för sig.

Jag är dock inte inläst på de ändringar som skedde i somras, så jag vågar mig inte på att spekulera i hur det kommer se ut och vilket straff det kommer bli -- man kan ju hoppas att de använder utrymmet för att skärpa straffet för återfallsförbrytare som den här killen.

Mord brukar dock konsumera det mesta - jag har sett ytterst få domar som innehåller tilläggsbrott när det gäller just mord.

Grov misshandel brukar inte konsumera våldtäkt - utan de brukar endera stå gemensamt upptagna, annars står våldtäkt som huvudbrott och konsumerar misshandeln.
Citera
2009-11-13, 03:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Att denna snubbe återfaller i någon form av brottslighet ser jag nästan som självklart, att någon med sådana problem som han uppenbarligen har skulle sluta spöa på folk och bli den perfekta pojkvännen är väl knappast troligt.

Jo, det finns statistik -- men då får man söka bland Brå:s rapporter, och läsa de olika forskningsrapporter som finns om brott och återfall i brott samt för olika brottstyper. Det är en ganska omfattande läsning.

När det gäller pedofiler som gått över gränsen så är återfallsfrekvensen mycket hög -- men de flesta som begår sexuella övergrepp mot barn är inte uttalade pedofiler. Den grupp som begår de flesta övergreppen har inte så hög återfallsfrekvensen.
En pedofil är en person som uteslutande har sin sexuella preferens hos prepubertala barn.
De flesta som begår övergrepp mot barn har sin huvudsakliga sexuella preferens hos vuxna - men dras till barn ibland.
Pedofili är inte botbart -- men den andra gruppen är "botbar".

Killar som misshandlar tjejer har hög återfallsfrekvens

Annan misshandel har lägre återfallsfrekvens

Mördare har låg återfallsfrekvens -- väldigt få mördare mördar mer än en gång.
Citera
2009-11-13, 03:25
Medlem
Troians avatar
Citat:

Jag vet inte jag. Det känns som att det inte är allt för ovanligt med personer som i sena tonåren (eller 20 som den här killen nu är) begår brott och sedan efter en lång jävla vända i fängelset åtminstone något så när återanpassas? Menmen, den som får rätt av oss kan ju bumpa den här tråden om tjugo år eller nåt.

Citat:

Jag skulle nog inte vilja definiera honom som pedofil. Han hade nyss fyllt 17, tjejen skulle snart fylla tretton. Enligt DSM-IV så är ett av villkoren för att tala om pedofili att man ska vara minst fem år äldre än den man sexuellt attraheras av. Han uppnår inte riktigt det. De relationer han har haft efter detta har väl varit till tjejer i ungefär hans egen ålder? Inte heller det tyder tycker jag på att han ska vara att klassa som pedofil. Dessutom ska han väl varit sent utvecklad?

Men om han nu är att betrakta som pedofil så tror jag att förutsättningarna för att "bota" honom är relativt små. Är han idag (som 20-åring) sexuellt attraherad av barn så kommer han nog vara det också efter avtjänat straff.

För de pedofiler som inte återfaller handlar det dock inte riktigt om det, utan om att de skapar sig dels en uppfattning om att vad de gjort är fel, och dels att de lär sig att tygla sina känslor. Något som för övrigt inte alls är ovanligt bland homosexuella, det finns ju homosexuella som lever i man/kvinnarelationer, särskilt historiskt sett. Att man sexuellt attraheras av en viss grupp människor behöver alltså inte innebära att man försöker leva ut den attraktionen.
Citera
2009-11-13, 03:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
När det gäller pedofiler som gått över gränsen så är återfallsfrekvensen mycket hög -- men de flesta som begår sexuella övergrepp mot barn är inte uttalade pedofiler.

Källa? Nej men seriöst, jag har inte uppfattat det så. Se mitt tidigare inlägg. Kan jag läsa mer om detta någonstans?

Citat:
En pedofil är en person som uteslutande har sin sexuella preferens hos prepubertala barn.

Säker på detta? Jag har fått för mig att det räcker att dras "mer" till prepubertala barn än äldre.

Sammantaget verkar vi vara överens om att Fadi troligen inte är att klassa som pedofil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in