2023-02-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag hade nog gjort likadant. Den öppnade kan ju teoretiskt ha blivit kontaminerad med något som påverkat hållbarheten på ett oförutsägbart sätt, medan några extra dagar för den oöppnade borde vara tveklöst OK (speciellt om du har kallare än strikt nödvändigt i kylen).
Ja och speciellt om man kan anta att kylkedjan hållits, vilket man oftast kan här i Sverige tack och lov, men har enstaka gånger stött på glass och liknande där fryskedjan garanterat inte hållit, det har varit extremt mycket frost på... Och visst är frysvaror mer känsliga ur ett leverantörsperspektiv, men kylvaror är lite lurigare ur ett konsumentperspektiv. Men det var kul att att du resonerade likadant som jag, och tack för ett trevligt inlägg! 🙂
Citera
2023-02-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Just filmjölk är extremt okänsligt för åldrande. Jag har satt i system att bara köpa fil och yoghurt med "kort datum" till halva priset, och det var minst ett år sedan jag senast öppnade en tetra före BF-datum. Nyligen köpte jag på mig en mängd högkvalitativ fjällfil med hjortron till vrakpris varav jag inte öppnade den sista förrän sex veckor efter BF-datum.
I morse öppnade jag dels en med BF-datum 10/1 dels en från 21/1 och de var förstås som nya. (Ja, jag blandar smaksatt och naturell för bästa smak.)

Mjölksyra is teh siht, helt enkelt.
Now were talking! Fjällfil med hjortron, det kan inte bli mycket bättre än så! 😃
Jag köper rätt ofta halva priset-fil också. Det handlar till en viss del om vad affären har för rutiner för att sänka och om när.
Jag har både flyttat och bytt jobb men lär mig ganska snabbt hur det funkar i nya affärer, så jag är kanske inte den enda som är lite sneaky vad gäller det? 😂
Men utefter svaren jag fått här så ska jag nog våga lite mer vad gäller filmjölks hållbarhet då! 😃
Citera
2023-02-02, 12:42
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Now were talking! Fjällfil med hjortron, det kan inte bli mycket bättre än så! 😃
Jag köper rätt ofta halva priset-fil också. Det handlar till en viss del om vad affären har för rutiner för att sänka och om när.
Jag har både flyttat och bytt jobb men lär mig ganska snabbt hur det funkar i nya affärer, så jag är kanske inte den enda som är lite sneaky vad gäller det? 😂
Men utefter svaren jag fått här så ska jag nog våga lite mer vad gäller filmjölks hållbarhet då! 😃

Gav morsan ett paket testa , en månad över - nemas problemas
Citera
2023-02-04, 19:57
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Den öppnade kan ju teoretiskt ha blivit kontaminerad med något
Bara en kommentar, misstänker jag sagt detta förr annorstädes. Jag köpte en skitbillig mögelost från nån öststat (kring 1990…), och så fort man satte in en mejeriprodukt i samma kylskåp tog den smak inom ett dygn. "Virulent"!
Citat:
Just filmjölk är extremt okänsligt för åldrande. …I morse öppnade jag dels en med BF-datum 10/1 dels en från 21/1 och de var förstås som nya.

Helt nya? Säker jag skrivit förr att de blir surare vartefter (det är hur syrabakterier lever). Men börjar man med en mild syra, så. Men öppnar man så kommer syre till, och efter ett (långt!) tag kan den bli lite oxiderad, och det känns bittert. Jag känner det mest på crème fraiche och liknande, där fetthalten är hög, och det är ju fettet som härsknar.
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
kylkedjan …inte hållit, det har varit extremt mycket frost på...

Jo. Bara tillägget att vatten i frusna varor kan sublimera ut och bilda frost. Det går snabbare vid som sagt dålig temperaturhållning, men bara multiplicera temp med tid och samma fenomen uppstår. Mycket långsammare ju lägre temp givetvis.
Citera
2023-02-05, 13:22
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biello
Är det mögligt syns det på mörkt bröd.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Det känner man på lukt och smak. Gick det ut igår lär det inte ha kunnat bli dåligt.

Jag har sparat brödet. Än idag är det inte mögligt?! Men jag tänker definitivt inte äta det en månad efter utgångsdatum. Och det är så mycket kryddor i det att det inte luktar fel heller. Så hur fan ska man veta?
Det är en limpa julefröjd av Pågen.
Citera
2023-02-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Jag har sparat brödet. Än idag är det inte mögligt?! Men jag tänker definitivt inte äta det en månad efter utgångsdatum. Och det är så mycket kryddor i det att det inte luktar fel heller. Så hur fan ska man veta?
Det är en limpa julefröjd av Pågen.

Har det inte möglat och luktar och smakar gott är det väl bara att äta? Det borde dock ha blivit lite torrt vid det här laget kan man tycka.
Citera
2023-02-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Tjena!

Var nere och impulsköpte en vattenmelon på 3,6 kg i fredags, men har inte plats i min extremt lilla kyl. Så jag undrar bara hur länge den pallar att ligga framme i rummet, eller den ligger ju på en hylla i bikhyllan nu, men ändå. Är den fortfarande ätbar? Ah, det är en vattenmelon.

Du jag har haft en bortglömd melon i ett skåp mot yttervägg som jag köpte på sommaren och den kom fram året därpå på vårsidan, den så g helt ok ut men lite blekare. Som när viss frukt legat och tappat fukt men ändå ok... Som äpplen eller morot om man ändå kan göra något av även om dom är lite mjuka.

Jag smakade på den och den hadde tappat mycket av det söta var inte lika saftig och allmänt mindre smakrik inte skämd eller mögligt eller något sånt alls, fullt ätbar. kort och gott inte lika god längre men i kristider/krig/ farsot/ Solarflare hadde jag ätit upp hela utan minsta risk att bli dålig. jag kan gott påstå att en melon är ett av dom få som håller jäkligt länge. Några få månader är inget problem men vill du att den ska vara god ät upp inom tre månader kanske (beror så klart hur länge den lagat efter skörd).
Citera
2023-02-07, 08:32
Medlem
Tillagad nötfärs måste väl ändå hålla absolut minst 3 dagar i kylskåp?
Citera
2023-02-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Tillagad nötfärs måste väl ändå hålla absolut minst 3 dagar i kylskåp?

Absolut. Är den ordentligt stekt och saltad håller den längre än så. Det beror ju lite på hur kallt det är i kylskåpet också men jag äter då utan problem stekt köttfärs som legat i kylen mer än en vecka. Det känns ju på smak och lukt om den är dålig.
Citera
2023-02-09, 13:39
Medlem
U22s avatar
Eldorado kycklingkorv. Såg att bäst före datumet gick ut idag. Om jag ställer dem i frysen nu kan jag då äta dem om en vecka?
Citera
2023-02-09, 14:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Eldorado kycklingkorv. Såg att bäst före datumet gick ut idag. Om jag ställer dem i frysen nu kan jag då äta dem om en vecka?
Absolut.
Korv i Sverige är som regel rökt* och har god hållbarhet. Någon dag över gör ingenting, men efter en vecka kan den bli dålig och fettet börja krypa ur.

(*Undantag: Det finns numera ibland färsk korv att köpa i Sverige, vilken alltså inte är rökt, utan man måste vara mer försiktig med den både vad gäller lagring och tillganing.)
Citera
2023-02-09, 16:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Absolut.
Korv i Sverige är som regel rökt* och har god hållbarhet. Någon dag över gör ingenting, men efter en vecka kan den bli dålig och fettet börja krypa ur.

(*Undantag: Det finns numera ibland färsk korv att köpa i Sverige, vilken alltså inte är rökt, utan man måste vara mer försiktig med den både vad gäller lagring och tillganing.)
Är ju tyvärr inte alltid rökt på riktigt utan ofta används rökarom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in