Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-01, 20:01
  #9397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det finns redan en tråd för frågor som denna. (FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"

Tack, letade efter bäst före och hittade inte, tack
Citera
2023-02-01, 20:13
  #9398
Medlem
Köpte två tetror, kokos dryck märke Coop.
Glömde dom i skafferiet.
Bäst före sista november förra året, två månader sen.
Normalt så skulle jag kastat bort, men, läste och det står att produkten produceras 8 månader innan sista bäst före datum.
8 månader kan bli 10 månader och vara OK?

Vet inte ens varför jag köpte produkten, infall, göra kallt kaffe/oboy med den?
Citera
2023-02-01, 20:19
  #9399
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuschwanstein
Går det att käka en konservburk vitabönor i tomatsås som gick ut 31/10-2022?
Har ätit fyrtio år gammal nödproviant. Kommer dock inte ihåg vad det var, men ett par helkonserver och några kex har jag för mig låg i förpackningen. Och ett paket cigg :-)
Citera
2023-02-01, 20:20
  #9400
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tack, letade efter bäst före och hittade inte, tack

Andra svaret på google efter sökorden "kokosmjölk hållbarhet".
Google är bra till mycket, kan också hjälpa en hel del arbetslivet, så ett tips är att börja använda det.

Citat:
Hej Anita
Trevligt att du hittat vårt forum!

Efter bästföredatumet, d.v.s. för en oöppnad förpackning med kokosmjölk, kan det gå bra att använda kokosmjölken en tid därefter. Eftersom kokosmjölken har en hög fetthalt kan föråldrad fett orsaka oönskad smak. Därför rekommenderar vi när man ska öppna en förpackning med passerat datum att:
skaka förpackningen ordentlig,
öppna, titta, lukta och smaka
Är allt bra går det utmärkt att använda kokosmjölken!
Nu kan man undra varför detta ospecificerade svar, men en fet produkt som kokosmjölk påverkas mycket av förvaring som överstiger eller understiger rumstemperatur. I bästa fall kan den hålla + 6 månader efter passerat bästföredatum.

Lycka till med matlagningen! 😊
https://forum.santamaria.se/org/sant...et-kokosmjolk/
Citera
2023-02-01, 20:27
  #9401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Andra svaret på google efter sökorden "kokosmjölk hållbarhet".
Google är bra till mycket, kan också hjälpa en hel del arbetslivet, så ett tips är att börja använda det.


https://forum.santamaria.se/org/sant...et-kokosmjolk/

Va' bra då slutar jag använda Flashback och lutar mig mera mot Google
Det mesta som hittas på Flashback finns nog även på Google
Citera
2023-02-01, 20:30
  #9402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Va' bra då slutar jag använda Flashback och lutar mig mera mot Google
Det mesta som hittas på Flashback finns nog även på Google
Eller så litar du på din smak/lukt och slutar att vara så j...a ängslig.
Citera
2023-02-01, 20:31
  #9403
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Va' bra då slutar jag använda Flashback och lutar mig mera mot Google
Det mesta som hittas på Flashback finns nog även på Google
Nej, det är väl onödigt å göra, men Flashback är ett diskussionsforum.
Sådana korta frågor med enkla svar finner du omgående via en sökning på Google. Och då från legitima källor.
Citera
2023-02-01, 20:44
  #9404
Medlem
Ibland står jag inför ett dilemma och hör gärna med er. Jag hade en halvuppdrucken fil med utgångsdatum den femte februari, och jag öppnade den för en sisådär fyra fem dagar sedan.
Men också en oöppnad som gick ut igår(31 jan). Så jag drack upp den femte feb-filen nu istället och sparar den oöppnade som gått ut till imorgon och i övermorgon, är det en bra strategi? 🤔
Citera
2023-02-01, 21:42
  #9405
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ibland står jag inför ett dilemma och hör gärna med er. Jag hade en halvuppdrucken fil med utgångsdatum den femte februari, och jag öppnade den för en sisådär fyra fem dagar sedan.
Men också en oöppnad som gick ut igår(31 jan). Så jag drack upp den femte feb-filen nu istället och sparar den oöppnade som gått ut till imorgon och i övermorgon, är det en bra strategi? 🤔
Jag ser inte problemet? Oöppnad filmjölk som förvaras i kyl håller minst ett par veckor efter BF.
Citera
2023-02-01, 21:45
  #9406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ibland står jag inför ett dilemma och hör gärna med er. Jag hade en halvuppdrucken fil med utgångsdatum den femte februari, och jag öppnade den för en sisådär fyra fem dagar sedan.
Men också en oöppnad som gick ut igår(31 jan). Så jag drack upp den femte feb-filen nu istället och sparar den oöppnade som gått ut till imorgon och i övermorgon, är det en bra strategi? 🤔

Jag hade nog gjort likadant. Den öppnade kan ju teoretiskt ha blivit kontaminerad med något som påverkat hållbarheten på ett oförutsägbart sätt, medan några extra dagar för den oöppnade borde vara tveklöst OK (speciellt om du har kallare än strikt nödvändigt i kylen).
Citera
2023-02-01, 21:54
  #9407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag ser inte problemet? Oöppnad filmjölk som förvaras i kyl håller minst ett par veckor efter BF.
Okej, det var det jag ville veta. Alltså är det i regel bättre att konsumera en redan öppnad filmjölk före den oöppnade, även om den öppnade har ett längre hållbarhetsdatum. Oki, tack! 🙂
Citera
2023-02-01, 22:09
  #9408
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ibland står jag inför ett dilemma och hör gärna med er. Jag hade en halvuppdrucken fil med utgångsdatum den femte februari, och jag öppnade den för en sisådär fyra fem dagar sedan.
Men också en oöppnad som gick ut igår(31 jan). Så jag drack upp den femte feb-filen nu istället och sparar den oöppnade som gått ut till imorgon och i övermorgon, är det en bra strategi? 🤔
Just filmjölk är extremt okänsligt för åldrande. Jag har satt i system att bara köpa fil och yoghurt med "kort datum" till halva priset, och det var minst ett år sedan jag senast öppnade en tetra före BF-datum. Nyligen köpte jag på mig en mängd högkvalitativ fjällfil med hjortron till vrakpris varav jag inte öppnade den sista förrän sex veckor efter BF-datum.
I morse öppnade jag dels en med BF-datum 10/1 dels en från 21/1 och de var förstås som nya. (Ja, jag blandar smaksatt och naturell för bästa smak.)

Mjölksyra is teh siht, helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback