2020-10-27, 00:26
Medlem
jagfunderars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har ingen erfarenhet just av detta men jag brukar alltid titta på förhållandet mellan tillverkningsdatum och bäst före datum. Ju längre tid det är mellan dessa desto längre tid brukar man kunna dra över.

Om ditt pulver tex är tillverkat 2018-01-01 och gick ut 2020-06-01 skulle jag inte tveka en sekund.

Har det däremot tillverkningsdatum två månader innan bäst före datum skulle jag bli mer skeptisk.
Tillverkad 20 Juni 2018,
Gick ut 20 Juni 2020.

Vad tycker du? Köra på?
Kanske inga problem att käka,
Men effekten kanske har försvunnit?

Har som sagt öppnats en gång,
Legat i väl försluten tjock original-förpackning sedan dess.
Citera
2020-10-27, 00:35
Medlem
kalkryggars avatar
Nu vet jag inte exakt med din produkt men man brukar säga att det som är att det blir "svagare". Alltså vitaminer och proteiner minskar.

Men varför mailar du inte tillverkaren och frågar?
Citera
2020-10-27, 00:39
Medlem
jagfunderars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu vet jag inte exakt med din produkt men man brukar säga att det som är att det blir "svagare". Alltså vitaminer och proteiner minskar.

Snabbare svar här. Tillverkaren kommer med största sannolikhet vilja att man köper ny produkt, de tjänar ju på det. Tvivlar på att de säger som det är.
Citera
2020-10-27, 00:50
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Snabbare svar här. Tillverkaren kommer med största sannolikhet vilja att man köper ny produkt, de tjänar ju på det. Tvivlar på att de säger som det är.
are att du inte får motsäga angivet bf-datum?

TS: nej det är bara att suga i sig om det varit torrt. Är det dåligt så märker du väl det.
Citera
2020-10-27, 00:58
Medlem
Citat:
Hej.

Skulle precis köpa mer Gainer när jag såg att jag hade runt 2kg kvar av Core Gainer (från Svenskttillskott).

Pulvret har legat i en försluten påse, öppnades i början men har sedan dess legat försluten (zip-försluten) i ett mörkt och svalt utrymme.

Är det några större problem att käka gainern 5-6 mån efter att den gått ut eller bör man undvika det?
Är det bara att kasta eller brukar sådana produkter hålla?

Luktade på pulvret - luktar helt normalt, som ny.

Tack.

Det beror ju lite på vad du förväntar dig av det. Har svårt att tänka mig att det skulle utgöra någon egentlig hälsorisk att dricka den så länge det luktar OK.

En annan frågeställning är hur mycket effekt den tappar. Tillverkaren kommer gissningsvis svara rätt svävande på den punkten med tanke på att om de säger att den tappat all effekt nu så innebär det ju samtidigt att den tappat mycket av effekten vid bäst-före-datumet. Notera att du bara verkar ha överskridit tiden med 25% eller något sånt.

Med tanke på detta så utgår jag från att effekten är någorlunda bibehållen också.
Citera
2020-10-27, 01:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Tror faktiskt inte att dom ljuger om det. Det beror på hur man frågar. Givetvis så kommer dom (som dom skall) rekommendera att man slänger den utgångna och köper en ny. Men jag tror inte att dom ljuger eftersom det riskerar bara att bita dom i foten.
Citera
2020-10-27, 01:09
Medlem
Citat:
Tillverkad 20 Juni 2018,
Gick ut 20 Juni 2020.

Vad tycker du? Köra på?
Kanske inga problem att käka,
Men effekten kanske har försvunnit?

Har som sagt öppnats en gång,
Legat i väl försluten tjock original-förpackning sedan dess.

Nu ska du inte fråga mig för jag tillhör kategorin som skulle kunna äta en trafikdödad grävling som legat tre veckor i ett varmt dike i Augusti men jag hade inte tvekat en sekund, så länge det smakar och luktar som det ska och du inte blir dålig.

Men du kan ju läsa vidare på etiketten. Förutom tillverkningsdatum och bästföre brukar det, om produkten är känslig vill säga, finnas en tilläggsinformation där det står typ: "öppnad produkt ska förvaras xxxx och bör förbrukas inom xxxx"
Citera
2020-10-27, 04:10
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej.

Skulle precis köpa mer Gainer när jag såg att jag hade runt 2kg kvar av Core Gainer (från Svenskttillskott).

Pulvret har legat i en försluten påse, öppnades i början men har sedan dess legat försluten (zip-försluten) i ett mörkt och svalt utrymme.

Är det några större problem att käka gainern 5-6 mån efter att den gått ut eller bör man undvika det?
Är det bara att kasta eller brukar sådana produkter hålla?

Luktade på pulvret - luktar helt normalt, som ny.

Tack.

Ingen fara om det luktar och smakar bra.
Kan dock ha tappat lite effekt men det går fort att göra åt så du kommer ju ändå att köpa nytt snart.
Citera
2020-10-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Tillverkaren garanterar innehållet i produkten fram till datumet efter det så har garanti. gått ut så smak och färg kan ändras det innebär inte att det är ngt fel ta kanel som exempel man får ”kanela” som Fn Tillslut då den blir svagare och svagare

Mvh blacksune
Citera
2020-10-27, 17:56
Medlem
Röt månad är mer eller mindre en myt

Mvh blacksune
Citera
2020-10-28, 07:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Röt månad är mer eller mindre en myt

Mvh blacksune
Rötmånad en månadslång period i slutet av juli och början av augusti, under vilken många livsmedel håller sig sämre. Eftersom vi numera har tillgång till kyl och frys är den inte så relevant längre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tm%C3%A5naden

Rötmånadskalvar med två huvuden är däremot en myt.
Citera
2020-10-29, 15:41
Medlem
448s avatar
Har haft vispgrädde infrusen mars , den borde väl vara felfri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in