2013-01-15, 14:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantseeme
Köpte färsk kyckling(hel) i förra veckan och sista förbrukningsdag är 18/1. Kan jag äta den efter det datumet med tanke på att den fortfarande hålls i frysen? Eller måste jag lukta på den efter jag har tillagat den etc? Hur har ni andra gjort?
Hur förvarade du den tills du frös in den och har den varit i frysen tills nu?

Om du hållit den i kyl och sedan i frys tills nu? Jag skulle lagat den som vanligt och ätit med nöje.
Citera
2013-01-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Hur förvarade du den tills du frös in den och har den varit i frysen tills nu?

Om du hållit den i kyl och sedan i frys tills nu? Jag skulle lagat den som vanligt och ätit med nöje.

Den har förvarats i frysen sen jag köpte den. Fortfarande tre dagar kvar tills "sista förbrukningsdag". Okej att äta om en-två veckor eller är det lika bra och göra det enkelt och tillaga två hela kycklingar den här veckan?
Citera
2013-01-15, 15:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Den har förvarats i frysen sen jag köpte den. Fortfarande tre dagar kvar tills "sista förbrukningsdag". Okej att äta om en-två veckor eller är det lika bra och göra det enkelt och tillaga två hela kycklingar den här veckan?
Håll den i frysen så klarar den sig några månader.
Citera
2013-01-15, 16:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Köpte färsk kyckling(hel) i förra veckan och sista förbrukningsdag är 18/1. Kan jag äta den efter det datumet med tanke på att den fortfarande hålls i frysen? Eller måste jag lukta på den efter jag har tillagat den etc? Hur har ni andra gjort?

Sluta kolla datum. Är den fryst så kommer den att få lite frysbrännor om nån månad. Men går såklart att käka.
Citera
2013-01-15, 16:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag måste bara få fråga, varför i hela hel-e du köper svindyr färsk kyckling för att sedan frysa in den, istället för att köpa kycklingen fryst från början och till en bråkdel av priset på vad den färska kycklingen kostar?
Citera
2013-01-15, 18:43
Medlem
KasseBrazzs avatar
Lade ner köttfärs en dag före bf ner i frysen. Den hade börjat bli lite beige/grå men inte mycket.
Tog idag fram den och la ner den i varmvatten(lågg i en påse) och sen när jag tog upp det och började steka så tyckte jag att det luktade lite konstigt, inte illa skulle jag säga.

Men nu när det snart är färdigstekt så luktar det precis som det ska göra. Är lite orolig av mig, men det bör vara ok va?
Citera
2013-01-15, 19:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KasseBrazz
Lade ner köttfärs en dag före bf ner i frysen. Den hade börjat bli lite beige/grå men inte mycket.
Tog idag fram den och la ner den i varmvatten(lågg i en påse) och sen när jag tog upp det och började steka så tyckte jag att det luktade lite konstigt, inte illa skulle jag säga.

Men nu när det snart är färdigstekt så luktar det precis som det ska göra. Är lite orolig av mig, men det bör vara ok va?

Du dör inte av den, sluta nojja.

Steker du den så skall det vara mycket till innan nåt överlever. Baciller tänkte jag på, dom dör kvidande när du passerar 70 grC.

EDIT: Fan nu får jag skit för mitt explicita råd, men det får jag ta.
Citera
2013-01-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KasseBrazz

När du säger köttfärs, menar du nöt eller blandfärs då? Jag har slutat köpa blandfärs av just den anledningen du beskriver. Det stinker härsket i hela huset ibland. Och då är den ofta inte fryst utan har flera dagar kvar.
Citera
2013-01-16, 09:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Sista förbrukningsdatum på färsk kyckling brukar nog vara satt efter förvaring i kylskåp.Har du frusit in den så kan den nog ligga åtskilliga månader utan problem.
Citera
2013-01-18, 11:53
Medlem
Ihavenonames avatar
Tjena!

Har nyss sökt men inte hittat något 100%-igt tillfredsställande svar på min fråga.
Jag har ett gäng ägg med BF 2012-10-17 - är dessa ätbara? Får väl slänga ett ägg i vatten och se om det ligger kvar på botten annars.
Citera
2013-01-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
Tjena!

Har nyss sökt men inte hittat något 100%-igt tillfredsställande svar på min fråga.
Jag har ett gäng ägg med BF 2012-10-17 - är dessa ätbara? Får väl slänga ett ägg i vatten och se om det ligger kvar på botten annars.
Jag hade slängt även om det säkert finns folk här inne som skulle rekommendera dig att testa.
Men så lever jag efter talesättet bättre kasta bort än kasta upp...
Citera
2013-01-18, 12:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
Tjena!

Har dom stått i kylskåpet så kan dom mycket väl vara ätbara, rekomenderar dock att du gör nåt annat än kokta ägg av dom och knäck dom 1 åt gången i ett glas eller en kopp och luktar på ägget innan du har i det i maten så märker du direkt om nåt ägg skulle vara kasst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in