2011-12-21, 21:41
Medlem
Sicilias avatar
(ursäkta.stavfel, skriver i.all hastbfrån wn nobiltelefon)

Gjorde korv idag på fläskkarre och älghögrev, fläskkarren gick ut igår men jag malde den idag och den såg fin ut. Hur länge håller den? Ska jag frysa den otillagad för att.använda den.på jul (hadebinte tid senare) eller ska jag koka korven och låta den ligga i kylen. Frysen är egentligen full så jag använder.helst kylen. Korven ligger just t nu i en blandning av salt, socker och salpeter i kylen. Den innehåller även salpeter (har förstått.att det fungerar k ok nserverande).

Återigen, ursäkta språket.
Citera
2011-12-21, 23:10
Medlem
snyggturbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban
krängde i mig 3 mackor med majonäs på förut. Sen tittade jag på tuben och såg att den gick ut i slutet av september Kommer jag bli matförgiftad nu eller??

I övrigt när kan man vara säker på att man inte kommer bli sjuk. Nu är det väl ca 6 timmar sedan jag käkade och inga problem än...
Citera
2011-12-22, 17:06
Har ett granatäpple här hemma som legat någon/några veckor i fruktskålen, börjar se lite skrovlig ut på utsidan. Kan den vara fräsh inuti än tror ni? Om det inte är mögligt, fritt fram och äta då eller?
Citera
2011-12-22, 17:14
Medlem
tireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
(ursäkta.stavfel, skriver i.all hastbfrån wn nobiltelefon)

Gjorde korv idag på fläskkarre och älghögrev, fläskkarren gick ut igår men jag malde den idag och den såg fin ut. Hur länge håller den? Ska jag frysa den otillagad för att.använda den.på jul (hadebinte tid senare) eller ska jag koka korven och låta den ligga i kylen. Frysen är egentligen full så jag använder.helst kylen. Korven ligger just t nu i en blandning av salt, socker och salpeter i kylen. Den innehåller även salpeter (har förstått.att det fungerar k ok nserverande).

Återigen, ursäkta språket.

Salt har även det konserverande effekter, men jag skulle nog känna mig säkrast i att tillaga den och sedan kyla ner.
Citera
2011-12-22, 18:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaksattsak
Har ett granatäpple här hemma som legat någon/några veckor i fruktskålen, börjar se lite skrovlig ut på utsidan. Kan den vara fräsh inuti än tror ni? Om det inte är mögligt, fritt fram och äta då eller?
Omöjligt att svara på. Dela, och testsmaka om den ser fräsch ut inuti.
Citera
2011-12-22, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Omöjligt att svara på. Dela, och testsmaka om den ser fräsch ut inuti.

provade nyss, den var inte ätbar.
Citera
2011-12-22, 22:32
Medlem
Hur länge håller räkor i lake? Jag fick en burk av en kompis för 12 dagar sedan, eftersom det inte är orginalburken så vet jag inte hur länge en öppnad förpackning gäller, det är väl ändå risk för att bli magsjuk just när det gäller skaldjur?

Jag har provsmakat en och tyckte att den smakade bra men sen läste jag lite på forum och då pratar folk om att de håller 3 dagar efter att man har öppnat och att de sedan blir dåliga. Vad tror ni?
Citera
2011-12-22, 22:37
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Hur länge håller räkor i lake? Jag fick en burk av en kompis för 12 dagar sedan, eftersom det inte är orginalburken så vet jag inte hur länge en öppnad förpackning gäller, det är väl ändå risk för att bli magsjuk just när det gäller skaldjur?

Jag har provsmakat en och tyckte att den smakade bra men sen läste jag lite på forum och då pratar folk om att de håller 3 dagar efter att man har öppnat och att de sedan blir dåliga. Vad tror ni?

Släng direkt skulle jag säga
Citera
2011-12-22, 22:41
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson

Skulle inte rekommendera att äta dom, 3 dagar i öppnad förpackning är max.
När man öppnar en konserv och det kommer luft i den börja nedbrytningen omedelbart!
Citera
2011-12-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerP
Släng direkt skulle jag säga

Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Skulle inte rekommendera att äta dom, 3 dagar i öppnad förpackning är max.
När man öppnar en konserv och det kommer luft i den börja nedbrytningen omedelbart!

Jag skulle precis klämma i mig 400gr räkor nu på mästerliga mackor... men jag lyssnar på er och undviker troligen en säker magsjuka. Tack tack!

Sjukt att dom smakar som vanligt fortfarande!
Citera
2011-12-25, 00:54
Medlem
Lundin89s avatar
Själv har jag haft en pizza i kylen inplastad sen i onsdags, är det lugnt att äta den tror ni? Är verkligen dålig på sådant här.
Citera
2011-12-25, 03:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89
Själv har jag haft en pizza i kylen inplastad sen i onsdags, är det lugnt att äta den tror ni? Är verkligen dålig på sådant här.
Ja, det borde gå bra så länge det inte är en skaldjurspizza. Den skall ju ändå in i ugnen innan du äter den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in