2019-12-06, 00:13
Medlem
Fistpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Jag har 4 kyckling fileer som legat framme på bordet hela gårddagen. Jag tänkte lägga in de i kylen igen men kom på en annan plan.

När de Var tinade så la jag de på ett fat på fönsterbrädan, elementet är varmt som fan så bakterierna borde dö.

För att vara helsäker har de nu legat i varmt vatten nästan 10 timmar. Syrran så åt mig att jag är dum i huvet och måste slänga de men jag kommer tillaga och får återkomma med resultat.

Vad säger ni?

Hur varmt vatten?

Väntar spänt på resultat.
Citera
2019-12-06, 01:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Är det någon konstig sparris som är "rutten" utan att det syns? I så fall får du väl smaka lite på den. Just frukt och grönsaker är väl det som är absolut enklast att avgöra om de går att äta eller inte.
Onödigt att skriva till dig men just sparris är ju genomtydligt när det kommer till bra eller dålig, då dess blomstång i princip trillar av när den ger upp i smak och konsistens, ingen vill väl ha en sparris vars topp torkar in?
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Färsk sparris knäcks lätt då den är färsk. Börja böja den längst ner och känn dig fram tills den böjs så den knäcks av. Då har man kvar den del som är spänstig och bäst att äta.
Var länge sedan jag åt en "spänstig" sparris, däremot har jag smörstekt x antal sladdertackor, helt funktionella sparrisar. Det är när skinnet glider av vid tryck som man ska vara vaksam på att äta dem, enligt egen studie.
Citera
2019-12-06, 01:28
Medlem
Pungspark..s avatar
Nu tycker jag vi gör TS en tjänst och ringer en ambulans på en gång
Citera
2019-12-06, 10:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har 4 kyckling fileer som legat framme på bordet hela gårddagen. Jag tänkte lägga in de i kylen igen men kom på en annan plan.

När de Var tinade så la jag de på ett fat på fönsterbrädan, elementet är varmt som fan så bakterierna borde dö.

För att vara helsäker har de nu legat i varmt vatten nästan 10 timmar. Syrran så åt mig att jag är dum i huvet och måste slänga de men jag kommer tillaga och får återkomma med resultat.

Vad säger ni?
Värmen ovanför ett element ger väl sällan sådana temperaturer att bakterier dör. Speciellt inte inne i köttet. Blir snarare rena drivhuset för bakterier där.
Jag skulle lyda syrrans råd och kasta kycklingen raka vägen till komposthinken om jag vore du. Speciellt när det gäller en så pass känslig vara som kyckling.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-12-06 kl. 10:55.
Citera
2019-12-06, 12:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag har 4 kyckling fileer som legat framme på bordet hela gårddagen. Jag tänkte lägga in dem i kylen igen men kom på en annan plan.

När de Var tinade så la jag dem på ett fat på fönsterbrädan, elementet är varmt som fan så bakterierna borde dö.

För att vara helsäker har de nu legat i varmt vatten nästan 10 timmar. Syrran så åt mig att jag är dum i huvet och måste slänga dem men jag kommer tillaga och får återkomma med resultat.

Vad säger ni?
Grattis! Du har gjort precis allting du kan för att säkerställa en god bakterietillväxt! "Varmt som fan" vid elementet, vad innebär det? Bakterier frodas som bäst vid runt kroppstemperatur och jag gissar att "varmt som fan" vid ett element ligger någonstans där.
Likadant med det varma vattnet, hur varmt var det? För att bakterier ska dö ska du upp i mer än 70 grader och har du haft kycklingfiléer i den temperaturen i tio timmar lär de inte vara särskilt goda ändå.

OT: Är det det nya sättet att skriva om man inte kan skilja på "de" och "dem" istället för att alltid använda "dem"?
Citera
2019-12-06, 15:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Vad säger ni?
Hoppas för din egen skull att du trollar.
Citera
2019-12-06, 16:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hoppas för din egen skull att du trollar.

Om inte han trollar så spenderar han nog det mesta av tiden på toan, ingen tid åt datorn till andras glädje
Citera
2019-12-07, 15:11
Medlem
uNderdog_101s avatar
Hittade två bortglömda halvlitrar djupfryst grädde i en av mina frysar som gick ut för ett år sedan. Går det att koka kola av den eller är det bara att slänga och köpa ny?
Citera
2019-12-07, 15:19
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Hittade två bortglömda halvlitrar djupfryst grädde i en av mina frysar som gick ut för ett år sedan. Går det att koka kola av den eller är det bara att slänga och köpa ny?
Den går bra att använda, men kan bete sig lite annorlunda, dvs. vara "torr" och lite grynig. Därför går den inte att ha i kaffet eller vispa, efter att den blivit fryst.

Koka kola eller ha i den mustiga grytan blir bra. Du dör i a f inte eller blir mer sjuk än du blir av överkonsumtion av jul-kola i sig.
Citera
2019-12-10, 21:43
Medlem
Öppnade igår (måndag) en bbq-sås i glasflaska från Santa Maria, som finns att köpa i vanliga affärer. Står inget på flaskan om hur lång hållbarhet öppen flaska har. Om jag skulle äta det sista av bbq-såsen under kommande helg, skulle den då vara ätbar?
Citera
2019-12-12, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungspark..
Nu tycker jag vi gör TS en tjänst och ringer en ambulans på en gång

Hehe spydde och låg i soffan 3 dagar, hade nära 40 graders feber. Har lärt mig en del Ang kyckling nu.
Citera
2019-12-12, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistpump
Hur varmt vatten?

Väntar spänt på resultat.

Det var det varmaste som kom ur kranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto