2018-08-16, 19:22
Medlem
Europes avatar
Om det är okej beror på om det du ser är örter som syns (tydligen mynta, om man ska tro inlägg i tråden), då man brukar se dem, eller om det handlar om svartmögel. De är dock inte värst lika varandra, d.v.s. örterna brukar se lite ojämna och inbakade ut, medan eventuell mögel är mer poröst och växer osten.
Citera
2018-08-19, 17:16
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Hej

Jag märkte att en halloumiost jag köpt från mathem har svarta prickar inne i förpackningen, jag är ingen halloumikännare men ville bara fråga om den möglat eller blivit dålig eller om det finns någon förklaring? Jag har försökt googla bilder på andra halloumiförpackningar men har inte hittat någon liknande. Denna är från Garant.

Vill liksom inte chansa, kanske kan lägga upp en bild om det behövs om min förklaring på hur förpackningen ser ut är dålig.
På samma tema undrar jag om man kan veta att en halloumi är dålig utan att öppna den?
Min har lite svullen förpackning i kanterna, har en gång upplevt att osten var sur när det var på det sättet, men då var förpackningen verkligen uppblåst.
Citera
2018-08-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Om det är okej beror på om det du ser är örter som syns (tydligen mynta, om man ska tro inlägg i tråden), då man brukar se dem, eller om det handlar om svartmögel. De är dock inte värst lika varandra, d.v.s. örterna brukar se lite ojämna och inbakade ut, medan eventuell mögel är mer poröst och växer osten.

Tack för svar, ja det var mynta men jag var inte säker på vad det var!
Citera
2018-08-29, 18:42
Medlem
Bertings avatar
Hej, jag har plockat 3 kg musslor i Skärhamn på Tjörn idag (västkusten)
Kan jag äta dem med tanke på algblomning och sånt?? Ja, jag har googlat och tidigare i sommar skulle man undvika musslorna, men är de ok nu? Hittar inga råd som är aktuella. Blåmusslor menar jag.

Berting
Citera
2018-09-03, 19:32
Medlem
shadow666s avatar
Hej har 2 frågor.

Kan jag dricka 6mån utgången päron cider 4,5? och går det äta en nedfryst en tinad mögelost som varit fryst färsk?
Citera
2018-09-04, 00:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hej har 2 frågor.

Kan jag dricka 6mån utgången päron cider 4,5? och går det äta en nedfryst en tinad mögelost som varit fryst färsk?
Har den varit oöppnad tills idag så borde det inte vara något problem så länge den smakar och luktar som den ska.
Citera
2018-09-04, 18:40
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har den varit oöppnad tills idag så borde det inte vara något problem så länge den smakar och luktar som den ska.

När du säger "den" antar ja att du menar osten. Och nej, den var halvt uppäten när den frystes ner (innan bästföre datum gått ut). får lukta på den lite.
Citera
2018-09-04, 19:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
När du säger "den" antar ja att du menar osten. Och nej, den var halvt uppäten när den frystes ner (innan bästföre datum gått ut). får lukta på den lite.
Jag tänkte framför allt på cidern. Uppmärksammade inte mögelosten. Där är det väl bara att lukta och smaka. Är den fryst så blir den knappast ohälsosam utan det som händer med en fet ost som är fryst är framför allt att fettet kan härskna fast det märks på smaken så smakar den bra så bör den vara okej.
Citera
2018-09-05, 13:51
Medlem
Sverige08s avatar
Hej! Jag gjorde en stek i slowcookern för lite mer än 1 vecka sedan. Kvar blev en hel matlåda av god sky med rödvin, örter och massa vitlök, som jag silade ur och sparade.

Fråga 1: tror ni denna går att tillaga och äta såhär lite mer än en vecka senare, den luktar & ser ok ut.

Fråga 2: vad kan man göra på det? Tänkt att kunna använda det som sopp/grytbas eller såklart, Göra sås på.

Med vänlig hälsning,
Citera
2018-09-11, 16:01
Medlem
Ok att äta?

Jag har en 500 g blodpudding med bf 28 september.

Saken är den att jag frös in den strax efter jag köpte den. Tog fram och tinade den för 2 veckor sen (tinade den i kylen)

Den ligger fortfarande kvar i kylen, fortfarande oöppnad.

Kan man fortfarande äta den tror ni?
Citera
2018-09-11, 16:03
Medlem
Mest troligt... öppna och lukta, doftar den inget obehagligt så smaka en liten bit och smakar den inte surt/syrligt så är den 100% ok att äta
Citera
2018-09-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Jag har en 500 g blodpudding med bf 28 september.

Saken är den att jag frös in den strax efter jag köpte den. Tog fram och tinade den för 2 veckor sen (tinade den i kylen)

Den ligger fortfarande kvar i kylen, fortfarande oöppnad.

Kan man fortfarande äta den tror ni?
Den har ju inte ens passerat bäst före datum!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in