2019-10-30, 03:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Ingen fara.
Man kan frysa kött i runt 8 månader.
Citera
2019-10-30, 03:53
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnapAttack
Jo, vart ifrån har du fått att man bara skulle kunna frysa kött i åtta månader, så länge du har en miljö med minusgrader så kommer du kunna ha köttet fryst.

Jag sa runt åtta månader.
På min kockutbildning.

Hittade en länk här - https://www.expressen.se/halsoliv/ha...-mat-i-frysen/
Citera
2019-10-30, 04:34
Medlem
Hittade för tre månader sedan en rimmad (salt) fläsklägg jag glömt,
etikett bäst före september 2016.
Såg fin ut, tinade öppnade och luktade, helt ok!
Kokade och fick en gott smakande buljong och kött till ärtsoppa
dagen efter till blötlagda gula ärtor, gudomligt gott!
Lever än utan nämnbara sviter, värre var det med pannkakorna
till efterrätt, fan vad däst man blev.
Tillred väl och njut!
Senast redigerad av ElakafruFranzon 2019-10-30 kl. 04:37.
Citera
2019-10-30, 04:34
Medlem
Paijters avatar
Det som händer är att maten härsknar efter månader i frysen. Magert viltkött håller ett år innan det börjar härskna.
Citera
2019-10-30, 04:55
Bannlyst
Jag har tillagat 1,5 år gammal blandfärs (färsk som djupfrystes). Märkte ingen skillnad nen det är förstås svårt att säga när man gör köttfärssås.
Citera
2019-10-30, 05:44
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnapAttack
Jo, vart ifrån har du fått att man bara skulle kunna frysa kött i åtta månader, så länge du har en miljö med minusgrader så kommer du kunna ha köttet fryst.

Nej. Helt fel. Bara for att du fryser ned nagot betyder det inte att det haller for evigt.

Sen, att det skulle halla 8 manader.. beror helt pa vilken temperatur du har i frysen. Min frys ligger pa -25C, mitt kott haller sig .. hur lange som helst, skulle jag vilja saga, men sa ar det givetvis inte. Men det haller lange. Samma galler kylen, om du har en kyl som ar +2C sa haller matvarorna ofta mycket langre an vad datumet sager.

Var bortrest och hade glomt agg i kylen. Nastan 4 manader senare var de fortfarande inte bara OK, utan aggvitan hade behallit sin tjockare substans runt aggulan (vilket ar hur man ser att ett agg haller pa att bli daligt).
Citera
2019-10-30, 05:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Nej. Helt fel. Bara for att du fryser ned nagot betyder det inte att det haller for evigt.

Sen, att det skulle halla 8 manader.. beror helt pa vilken temperatur du har i frysen. Min frys ligger pa -25C, mitt kott haller sig .. hur lange som helst, skulle jag vilja saga, men sa ar det givetvis inte. Men det haller lange. Samma galler kylen, om du har en kyl som ar +2C sa haller matvarorna ofta mycket langre an vad datumet sager.

Var bortrest och hade glomt agg i kylen. Nastan 4 manader senare var de fortfarande inte bara OK, utan aggvitan hade behallit sin tjockare substans runt aggulan (vilket ar hur man ser att ett agg haller pa att bli daligt).

Läste du vad du citerade, vi tar det igen!

"Jo, vart ifrån har du fått att man bara skulle kunna frysa kött i åtta månader, så länge du har en miljö med minusgrader så kommer du kunna ha köttet fryst.
Citera
2019-10-30, 06:01
I frys vid –18º C eller lägre kan kött förvaras enligt följande. För de magraste delarna gäller den längre tiden:

Griskött: 3–6 månader

Nötkött: 8–12 månader

Lammkött: 6–12 månader

Lever och innanmat: 3 månader

Charkvaror: 1–2 månader

Djupfrysta livsmedel är märkta med ”bäst-före-dag”. Det är slutet av den tid som ett livsmedel (som förvarats]i obruten förpackning och enligt anvisningar) har kvar de särskilda egenskaper, som normalt förknippas med livsmedlet eller som uttryckligen eller underförstått åberopas för livsmedlet.

Källa: Svenskt kött AB och Livsmedelsverket

https://www.vlt.se/artikel/haller-kottet-tre-ar

Packa det väl, för att undvika frysskador.
Citera
2019-10-30, 06:15
Medlem
scoremaxs avatar
Griskött brukar man säga ca 6månader, men året är inga problem.

Nöt,fågel, fisk, är inga problem över året.
👍🏼
Citera
2019-10-30, 06:25
Medlem
Som vanligt med all livsmedel som saknar konserveringsämnen d.v.s naturliga råvaror kött, potatis, frukt, grönsaker etc... luktar det illa? ser det illa ut? släng. Annars = helt ok
Citera
2019-10-30, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nej. Var har du fått detta ifrån?

Sätter du frysen på -18 så har matwn utgångsdatum. Sätter du den på -22 eller -24 så håller sakerna längre.

Men någon gång blir det dåligt.
Citera
2019-10-30, 07:00
Medlem
Melange5738s avatar
Fast frågan var ju om det ruttnar vilket det inte gör. Även om kött härsknar efter ett antal månader i frysen är det väl knappast farligt att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in