2014-12-14, 14:12
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storhuvud
Hej.

Ljus sirap som gick ut 2014-05-04, alltså 7 månader gammal. Hade tänkt baka med den men nu tvekar jag. Den är halvfull och ser ut som vanlig ljus sirap. Går sirapen att använda?

Absolut. Socker blir aldrig dåligt, det som skulle kunnat hända är att du får sockerkristaller i flaskan. Inte heller farligt men ger en annan produkt.

Det här är ett bra exempel på hur knäpp den framtvingade datummärkningen verkligen är. Socker är en konserveringsmetod.
Citera
2014-12-14, 14:19
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storhuvud
Hej.

Ljus sirap som gick ut 2014-05-04, alltså 7 månader gammal. Hade tänkt baka med den men nu tvekar jag. Den är halvfull och ser ut som vanlig ljus sirap. Går sirapen att använda?

Absolut. Socker blir aldrig dåligt, det som skulle kunnat hända är att du får sockerkristaller i flaskan. Inte heller farligt men ger en annan produkt.

Det här är ett bra exempel på hur knäpp den framtvingade datummärkningen verkligen är. Socker är en konserveringsmetod.
Citera
2014-12-14, 15:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper

Precis, och skulle den kristallisera sig, så löser man det genom att spola flaskan under hetvattenskranen en stund så löser den sig.
Citera
2014-12-15, 00:09
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Har haft ett par råa kycklingfiléer i kylen ett par dagar utan påse/lock. Även att par tillagade, förvarade i en stängd burk. Hur är det med detta? Farligt?
Nu är ju ditt inlägg visserligen några dagar gammalt."som kycklingen"
Men tillagad är den nog inget problem.
Hade en diskussion om kyckling likt ditt problem med en från Thailand.
jag vill kasta den tillsynes felfria men datumutgångna kycklingen, och thailändaren vägrade med motiveringen "min pappa åt kyckling som var grön, och han blev inte sjuk."
Tja,,vi blev inte sjuka, här i landet tar man nog i lite extra vid datummärkningen för säkerhets skull.
tror det finns lite marginal innan man behöver kasta varan.
Citera
2014-12-15, 15:11
Medlem
funktioners avatar
Halloj!

Har en lufttät bunke med köttfärs stående i kylen. Den har stått i minst tre veckor, kanske fyra.
Luktar och ser bra ut.

Dumt att chansa eller?
Citera
2014-12-15, 15:12
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Halloj!

Har en lufttät bunke med köttfärs stående i kylen. Den har stått i minst tre veckor, kanske fyra.
Luktar och ser bra ut.

Dumt att chansa eller?

Den kan omöjligt lukta bra. Fel på luktsinnet kanske? Eller så har du känt doften varje gång du har öppnat kylskåpet och därmed vant dig vid den. SLÄNG för guds skull!!!!!!
Citera
2014-12-15, 15:31
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Den kan omöjligt lukta bra. Fel på luktsinnet kanske? Eller så har du känt doften varje gång du har öppnat kylskåpet och därmed vant dig vid den. SLÄNG för guds skull!!!!!!

Sjukt nog så gör den faktiskt det. Det luktar inte illa eller dåligt iallafall.
Men du har rätt, jag slänger den!
Citera
2014-12-15, 18:34
Medlem
skippers avatar
Jag rimmade en oxbringa och den ligger i saltlake sedan igår förmiddag. Jag kommer inte hinna hantera den idag. Skall jag låta den ligga kvar eller ta upp, skölja av, vacca och frysa in?
Citera
2014-12-15, 18:47
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag rimmade en oxbringa och den ligger i saltlake sedan igår förmiddag. Jag kommer inte hinna hantera den idag. Skall jag låta den ligga kvar eller ta upp, skölja av, vacca och frysa in?
Den kan gott ligga kvar i saltlaken. Det mår den bara bra av.
Citera
2014-12-15, 21:00
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den kan gott ligga kvar i saltlaken. Det mår den bara bra av.

Tack!

Har du några tips på bortre gränser, kan den ligga i saltlakrits 2,3 en vecka?
Citera
2014-12-15, 21:18
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack!

Har du några tips på bortre gränser, kan den ligga i saltlakrits 2,3 en vecka?
"Saltlakrits".

Hur länge man skall rimma beror ju lite på hur stor köttbiten är. En stor julskinka till exempel, bör gärna rimma i ett par veckor. Med mindre köttbitar kan det räcka med ett par-tre dagar. Egentligen så är det ingen större katastrof ifall man rimmar för länge eller man inte är så förtjust i väldigt salt kött, så är det ju bara att salta ur köttbiten genom att dra det i osaltat vatten innan tillagning, alternativt byta vatten under pågående kokningen av köttet om man känner det blir för salt.
Citera
2014-12-15, 21:22
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
"Saltlakrits".

Hur länge man skall rimma beror ju lite på hur stor köttbiten är. En stor julskinka till exempel, bör gärna rimma i ett par veckor. Med mindre köttbitar kan det räcka med ett par-tre dagar. Egentligen så är det ingen större katastrof ifall man rimmar för länge eller man inte är så förtjust i väldigt salt kött, så är det ju bara att salta ur köttbiten genom att dra det i osaltat vatten innan tillagning, alternativt byta vatten under pågående kokningen av köttet om man känner det blir för salt.

Damn you autocorrect!

Okej, så det är bättre att låta den ligga kvar fram till kokningen än att försöka avbryta processen och mellanfrysa. Just nu ser det inte ut som att jag hinner göra något med den innan lördag, då blir det en vecka i lake. Men blir det verkligen saltare ju längre den ligger? Det känns ju som att enzymerna borde brytas ner betydligt snabbare och att köttet och saltet går i balans på bara några timmar med tanke på hur fort osomosprocessen egentligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in