2014-11-12, 23:14
Medlem
Hade färdig tillagad fryst köttfärssås i frysen, som jag tinade i mikron på full effekt, men avbröt efter en stund medans köttfärsen ännu var relativt frysen, tog ut halva delen av färsen och lät den halvtinade vara kvar och ställde in i kylskåpet för matlådan imorgon. Är det någon fara att jag körde den någon minut i mikron för att sedan låta den tina resten tills imorgon? Kommer ju även köra den i mikron på jobbet, med min pasta jag har i kylen.
Senast redigerad av Mafiosos 2014-11-12 kl. 23:18.
Citera
2014-11-13, 08:38
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hade färdig tillagad fryst köttfärssås i frysen, som jag tinade i mikron på full effekt, men avbröt efter en stund medans köttfärsen ännu var relativt frysen, tog ut halva delen av färsen och lät den halvtinade vara kvar och ställde in i kylskåpet för matlådan imorgon. Är det någon fara att jag körde den någon minut i mikron för att sedan låta den tina resten tills imorgon? Kommer ju även köra den i mikron på jobbet, med min pasta jag har i kylen.

Hur skulle köttfärsen ha blivit dålig av att köras i mikron?
Citera
2014-11-13, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hur skulle köttfärsen ha blivit dålig av att köras i mikron?

Då jag tinade den "halvvägs" på full effekt tänkte jag att det kanske inte är bra att värma sen kyla ner och micra igen? Men det bör inte vara några problem? Den var fortfarande relativt frysen när jag avbröt micrandet.
Citera
2014-11-13, 09:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Då jag tinade den "halvvägs" på full effekt tänkte jag att det kanske inte är bra att värma sen kyla ner och micra igen? Men det bör inte vara några problem? Den var fortfarande relativt frysen när jag avbröt micrandet.

Jag begripen inte riktigt vad som skulle ha hänt med köttfärssåsen. Är det den där "man får inte frysa två gånger"-föreställningen som spökar i bakgrunden? Det kanske finns nån för mig okänd teoretisk risk med det förfarandet du beskriver, men personligen hade jag inte oroat mig en smula.
Citera
2014-11-13, 09:59
Medlem
Citat:
Jag begripen inte riktigt vad som skulle ha hänt med köttfärssåsen. Är det den där "man får inte frysa två gånger"-föreställningen som spökar i bakgrunden? Det kanske finns nån för mig okänd teoretisk risk med det förfarandet du beskriver, men personligen hade jag inte oroat mig en smula.

Nej alltså den vart tillagad, nedfryst och sen tinade jag den lite. Men den var fortfarande rätt frusen. Sen ställde jag in den i kylskåpet. Ska alltså bara värmas i mikron. Den har tinat över natten i kylskåpet med lite hjälp av mikron till viss del. Ingen fara alltså?
Citera
2014-11-13, 19:22
Medlem
Köpte lammracks från Nya Zeeland. När jag öppnade så märkte jag att den stinker verkligen en blandning mellan gullök och bårhus (skulle jag gissa på iallafall).

Är det safe att tillaga den rare?
Citera
2014-11-13, 21:25
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiCapLock
Köpte lammracks från Nya Zeeland. När jag öppnade så märkte jag att den stinker verkligen en blandning mellan gullök och bårhus (skulle jag gissa på iallafall).

Är det safe att tillaga den rare?

Man ska lita på sina sinnen. Om köttet stinker är det oätligt.
Citera
2014-11-13, 22:00
Medlem
Citat:
Man ska lita på sina sinnen. Om köttet stinker är det oätligt.
Jävla skit. Lägger man 150 spänn så vill man ju kunna äta det också, fyfan!
Citera
2014-11-13, 22:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Jävla skit. Lägger man 150 spänn så vill man ju kunna äta det också, fyfan!

Det har uppenbarligen blivit fel nånstans. Kanske hål i vakuumförpackningen? Hur som helst ska du gå tillbaka till butiken med köttet.
Citera
2014-11-14, 16:00
Medlem
Gjorde haschsmör för ca 2 månader sen. Kan jag baka på det idag?
Smöret "kokades", försämras hållbarheten på smöret?
Citera
2014-11-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420
Gjorde haschsmör för ca 2 månader sen. Kan jag baka på det idag?
Smöret "kokades", försämras hållbarheten på smöret?
Jag hade bara gjort det om det varit fryst. Eller om det är typ en femma i smöret.
Citera
2014-11-15, 22:13
Medlem
Citat:
Jag hade bara gjort det om det varit fryst. Eller om det är typ en femma i smöret.

Står i kylen och är hårt som det skall vara men ej fryst, 13gram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in