Citat:
Ursprungligen postat av EB
Tack för svaret. Ugnstermometern stod på 80 grader när jag tog ut den ur ugnen, och efter det fick den vila 10 min, så nog var den genomstekt alltid. Dock var det nog så att den fick vänta lite längre än lämpligt innan den åkte in i kylen, och jag förvarade den uppskuren när hel (väl?!) är att föredra. Normalt sett hade jag inte ägnat det en tanke, men efter igår är jag nojig för att det blir än värre om jag äter den nu efteråt. Som sagt så luktade/smakade den inte konstigt, å andra sidan så kan ju detta ha berott på att lukter/smaker täckte eventuell härsken smak/lukt.
Men du tror alltså att det borde vara lugnt förutsatt att den var genomstekt? Blir bara inte klok på vad det var jag blev dåligt av i så fall, men tack ändå.
som sagt, tillagat tål mer än rått.
men hur länge är "Längre än lämpligt"?
jag har många ggr mat framme på bänken 2-3 timmar innan det hamnar på rätt ställe
inte att rekomendera dock, men man ska inte ställa in varm mat i kylen heller
(nu har ju jag ett fint förråd som jag kan ställa varm mat i men man är ju lite lat

)
uppskuren tar ju till sig mer bakterier men det är ju om kniven man skurit med inte var ren, skärbrädan inte var ren eller fingrarna man petade i maten med inte var rena heller.
annars, rena fingrar och redskap (kniv, skärbräda etc) är att rekommendera för att undvika "smittor".
å på sommaren är det ju enormt viktigt eftersom det är flugor, varmt, fler bakterier osv.
det ska myyycket kryddor till för att dölja härsket kött alltså. (marinerat grillkött på sommaren anyone?

)