2012-02-26, 18:44
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Bäst-föredatum borde vara förbjudet på alla matvaror. Men det är kanske en annan diskussion.

Kan vara det löjligaste och dummaste jag någonsin läst.
Citera
2012-02-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMia
sen oxå, kött som tillagas får ju förlängd hållbarhet.

säg att man har en köttbit med bfd imorgon och man tillagar den idag
då håller den en vecka till (om den är genomstekt såklart, medium och rare kan bli dåligt fortare)

när något upphettats till minst 72°C så dör de flesta bakterier och då "förnyas" hållbarheten.
Tack för svaret. Ugnstermometern stod på 80 grader när jag tog ut den ur ugnen, och efter det fick den vila 10 min, så nog var den genomstekt alltid. Dock var det nog så att den fick vänta lite längre än lämpligt innan den åkte in i kylen, och jag förvarade den uppskuren när hel (väl?!) är att föredra. Normalt sett hade jag inte ägnat det en tanke, men efter igår är jag nojig för att det blir än värre om jag äter den nu efteråt. Som sagt så luktade/smakade den inte konstigt, å andra sidan så kan ju detta ha berott på att lukter/smaker täckte eventuell härsken smak/lukt.

Men du tror alltså att det borde vara lugnt förutsatt att den var genomstekt? Blir bara inte klok på vad det var jag blev dåligt av i så fall, men tack ändå.
Citera
2012-02-26, 21:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Kan vara det löjligaste och dummaste jag någonsin läst.
Varför? Folk har ju helt och hållet blivit fastlåsta vid detta jävla datum och slutat att tänka själva. Märk med produktionsdag i stället och låt folk avgöra själva om det går att äta eller inte.
Citera
2012-02-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Gurkmeja används bara för att sätta färg på rätter och tillför inte något smakmässigt, så den kan du använda tills den tar slut om den inte börjar lukta konstigt (inte troligt).

Thanks
Citera
2012-02-26, 23:50
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför? Folk har ju helt och hållet blivit fastlåsta vid detta jävla datum och slutat att tänka själva. Märk med produktionsdag i stället och låt folk avgöra själva om det går att äta eller inte.

Ja det låter ju fruktansvärt bra. Folk måste börja chansa lite mer!! Gissar på att sjukdagarna skulle öka rätt så rejält om detta skulle ske. Inte alla kan avgöra huruvida det är bra eller dåligt kött etc. Folk är idioter, det kommer vi inte undan tyvärr.

Däremot kanske man skulle jobba mer på att försöka sätta lite exaktare datum.
Citera
2012-02-27, 00:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ja det låter ju fruktansvärt bra. Folk måste börja chansa lite mer!! Gissar på att sjukdagarna skulle öka rätt så rejält om detta skulle ske. Inte alla kan avgöra huruvida det är bra eller dåligt kött etc. Folk är idioter, det kommer vi inte undan tyvärr.

Däremot kanske man skulle jobba mer på att försöka sätta lite exaktare datum.

Problemet är att "bäst före" har absolut inget att göra med om varan är tjänlig som föda eller inte utan försöker ge en frist innom vilken varan är "perfekt".

Det kastas enorma mängder mat som är fullgod bara för att "bäst före" närmar sig (folk kastar mat bara för att det är 2-3 dagar kvar, dom tycks tro att den blir dödligt giftig samma sekund som bf går ut).

Ser ofta folk i affären vrida och vända på varorna och klaga "usch, det här har ju bara 1 veckas bäst före den kan vi ju inte köpa" (och dom kollar på nåt som ska tillagas samma kväll)

Det gamla "sista förbrukningsdag" var ett bättre mått.
Citera
2012-02-27, 00:33
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Problemet är att "bäst före" har absolut inget att göra med om varan är tjänlig som föda eller inte utan försöker ge en frist innom vilken varan är "perfekt".

Det kastas enorma mängder mat som är fullgod bara för att "bäst före" närmar sig (folk kastar mat bara för att det är 2-3 dagar kvar, dom tycks tro att den blir dödligt giftig samma sekund som bf går ut).

Ser ofta folk i affären vrida och vända på varorna och klaga "usch, det här har ju bara 1 veckas bäst före den kan vi ju inte köpa" (och dom kollar på nåt som ska tillagas samma kväll)

Det gamla "sista förbrukningsdag" var ett bättre mått.

Precis. Lösningen är inte att ta bort datumen på så att folk måste avgöra själv utan snarare att precisera ett någorlunda vettigt "slutdatum".

Men jag själv äter gärna maten när den smakar som bäst, även fast saker och ting är ätliga så betyder det inte att det smakar bra (t ex efter passerat bf-datum). Jag köper således hellre nytt. Men så tänker ju inte alla och därför finns mycket att hämta inom detta område.
Citera
2012-02-27, 01:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Precis. Lösningen är inte att ta bort datumen på så att folk måste avgöra själv utan snarare att precisera ett någorlunda vettigt "slutdatum".

Men jag själv äter gärna maten när den smakar som bäst, även fast saker och ting är ätliga så betyder det inte att det smakar bra (t ex efter passerat bf-datum). Jag köper således hellre nytt. Men så tänker ju inte alla och därför finns mycket att hämta inom detta område.

Många nojjar även över bf, hade en kompis som bodde hos mig ett tag när jag just flyttat hemifrån som man alltid var tvungen att gömma datumet för (byta påsar, lägga saker i burkar med lock osv) om hon visst att bf hade gått ut så klagade hon att det smakade vidrigt och att hon mådde illa/håll på spy (jag åt exakt samma mat och det var inget som helst fel, testa tom genom att köpa maten första dagen, lägga i frysen till bf och sen servera) men om hon inte visste om datumet så var det inga problem.
Citera
2012-02-27, 01:53
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Många nojjar även över bf, hade en kompis som bodde hos mig ett tag när jag just flyttat hemifrån som man alltid var tvungen att gömma datumet för (byta påsar, lägga saker i burkar med lock osv) om hon visst att bf hade gått ut så klagade hon att det smakade vidrigt och att hon mådde illa/håll på spy (jag åt exakt samma mat och det var inget som helst fel, testa tom genom att köpa maten första dagen, lägga i frysen till bf och sen servera) men om hon inte visste om datumet så var det inga problem.

Ja det är ju säkert det största problemet! Övertygad om att de flesta gör som din tjejkompis
Vilket inte är helt konstigt egentligen. Därför bör man enligt mig försöka sätta ett utgångsdatum så nära det riktiga som möjligt likväl som ett förpackningsdatum. Torde vara det ultimata.
Citera
2012-02-27, 03:50
Medlem
Loxuss avatar
Har man ägg i kylen kan man ha dom flera månader efter bäst före-datumet.
Detta för att datumet är satt efter att ha dom i rumstemperatur.
Citera
2012-02-27, 10:55
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Tack för svaret. Ugnstermometern stod på 80 grader när jag tog ut den ur ugnen, och efter det fick den vila 10 min, så nog var den genomstekt alltid. Dock var det nog så att den fick vänta lite längre än lämpligt innan den åkte in i kylen, och jag förvarade den uppskuren när hel (väl?!) är att föredra. Normalt sett hade jag inte ägnat det en tanke, men efter igår är jag nojig för att det blir än värre om jag äter den nu efteråt. Som sagt så luktade/smakade den inte konstigt, å andra sidan så kan ju detta ha berott på att lukter/smaker täckte eventuell härsken smak/lukt.

Men du tror alltså att det borde vara lugnt förutsatt att den var genomstekt? Blir bara inte klok på vad det var jag blev dåligt av i så fall, men tack ändå.

som sagt, tillagat tål mer än rått.
men hur länge är "Längre än lämpligt"?
jag har många ggr mat framme på bänken 2-3 timmar innan det hamnar på rätt ställe
inte att rekomendera dock, men man ska inte ställa in varm mat i kylen heller
(nu har ju jag ett fint förråd som jag kan ställa varm mat i men man är ju lite lat )

uppskuren tar ju till sig mer bakterier men det är ju om kniven man skurit med inte var ren, skärbrädan inte var ren eller fingrarna man petade i maten med inte var rena heller.

annars, rena fingrar och redskap (kniv, skärbräda etc) är att rekommendera för att undvika "smittor".
å på sommaren är det ju enormt viktigt eftersom det är flugor, varmt, fler bakterier osv.

det ska myyycket kryddor till för att dölja härsket kött alltså. (marinerat grillkött på sommaren anyone? )
Citera
2012-02-27, 11:40
Medlem
kalasetistans avatar
Hur långt efter utgångsdatum kan man äta ägg om man hårdkokar dem? Har ett paket med bäst föra 8 februari.

EDIT

Fast sökte och hittade, verkar som det borde gå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in