Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Extremhögern är på frammarsch över hela Europa.
SD:s rekordval är bara det senaste inslaget i en allmän trend.
skriver Expressen
Är det inte förbannat tramsigt att media ideligen kör med det totalt missvisande epitetet "extremhögern" när SD ska beskrivas. SD är inget högerparti. Granskar man punkt för punkt i valmanifest och partiprogram finner man ett ganska sossigt parti i många frågor. Solklart till vänster om allianspartierna i det mesta.
Man blir således ett "extremhögerparti" om man pläderar för en invandringspolitik liknande Danmarks. Danmarks regeringspartier Venstre och Konservative Folkeparti tillhör alltså även dom extremhögern enligt svensk medias terminologi.
Visst är det löjligt. Enligt min mening är SD ett rätt tydligt mittenparti som tar från både vänster och höger. Man är väl lite mer åt höger än vänster om mitten, dock.
Mittenradikala kanske är en bra benämning. Att prata om högerextremism och rasism är enbart tröttsamt, felaktigt och rent trångsynt.
Jag tror dock att vi får stå ut med att SD kommer att beskrivas på det här sättet ett tag till. Kanske kan det bli lite bättre till 2014, men man blir tveksam om man tittar på den hysteri media har piskat upp de sista dagarna. Jag tänker då på rubriker och löpsedlar med orden "chock", "mörker", "hat" och annat.
Åsa-Nietzsche spår dock att senast valet 2018 kommer SD att vara tämligen normaliserade medan något annat parti får den okunniga och blodtörstiga pöbeln efter sig. Troligen ND, om de orkar hålla i så länge.