Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Jag förstår fortfarande inte hur precis alla politiska partier gör detta varje dag?
Alla miljötalibaner t.ex. som uttalar sig om hur Jorden kommer att gå under om vi inte slutar köra bil, såvitt jag vet har de inte byggt en tidsmaskin och kan se in i framtiden? Nej de spekulerar och spelar såklart på folks rädslor för att få fram ett budskap och få röster och inflytande. Såssarna med sitt prat om "förmögenhetsskatten" som är totalt missvisande och benämns så enbart för att spela på arbetarföraktet mot de borgerliga, EMU-valet var särskilt speciellt i det att politiker plötsligt i detalj kunde räkna ut hur mycket mer varje barnfamilj skulle tjäna per månad på att vara med, osv osv
Och här har Åkesson mage att komma och påstå att islam är ett hot, enbart för att ett par tusen västerlänningar de senaste 8-9 åren mördats i islams namn, för att extremismen breder ut sig i hela Europa och för att vi ser en anpassning av det svenska samhället till en religion som vi inte sett sen kristendomen gjorde sitt intrång. Nej han är ute och seglar såklart.
För att direkt citera SAOL: Populism= "rörelse som bygger på utbredd politisk missnöjesopinion utan helhetsprogram".
Med denna definition så kan du inte likställa SD populism med de s.k etablerade partierna. Inget av de andra partierna söker spela på människors känslor och rädslor som SD.
Citat:
Nu är det så att det är skillnad på att hjälpa svenskar på andra svenskars bekostnad, och att hjälpa någon som inte bidragit med något på andra svenskars bekostnad. Man har vissa rättigheter som medborgare av ett land där man vuxit upp och där ens släkt i generationer slitit för att göra samhället till vad det är idag. Förstår inte du den dimensionen så tycker jag faktiskt synd om dig, men visst det är mer ett ställningstagande och en stolthet som etnisk svensk som inte alla besitter.
Den alkoholiserade svensken som slår sin älskarinna är en bättre medborgare än en arbetande invandrare? Visst att svensken har rättigheter men jag går inte med på att HA medlemmen skulle ha någon sorts automatisk förtur tack vare historia.
"Sysselsättningsintensiteten för inrikes födda, 20-64 år, var första halvan av 2007 82 procent, vilket kan jämföras med 66 procent för utrikes födda och 60 procent för utomeuropeiskt födda. För utomeuropeiskt födda kvinnor är sysselsättningsintensiteten endast 55 procent."
http://www.temaasyl.se/Templates/Page.aspx?id=2005
Vad säger siffrorna? De säger att 60% av den s.k problemgruppen arbetar. Mer än hälften betalar skatt och försöker bidra till samhället. Visst att det är fler som arbetar bland svenskar men för att få rättvisa bland siffrorna så måste du även väga talen mot:
1. social standard
2. Tid sedan de anlänt
Jag räknar inte med att du läst sociologi. Men där försöker man reda ut vilka
sociala omständigheter som gör att en människa går en väg. Folk med lägre utbildning har högre arbetslöshet. Folk med sämre social standard har högre arbetslöshet. Om man inte väger invandrarnas arbetslöshet mot faktorer som de inte kan påverka så får vi inget riktigt svar. Sedan som parentes tycker jag att det är trist att gemene SD supporten inte nämner något om alla de problem som mött muslimer/invandrare i sina hemländer. Hur de sökt en fristad mot våld, hunger, förtryck och krig. Och samtidigt hur vi faktiskt har möjlighet att hjälpa. Det finns en sak som kallas humanism.
Frågan är också vad som är din lösning. Massdeportation av invandrare (eller kanske bara muslimer?)
Citat:
Att ta upp könskvotering var dessutom illa genomtänkt, det är ingen som är för detta.
En stor bunt universitetsstuderande svenska ungdomar skulle inte hålla med dig. De skulle även framhäva norsk könskvotering som en positiv erfarenhet.
Citat:
Typisk att du tilldela mig åsikter som skinheadsrassar på 90-talet använde sig av för att diskutera. Jag är inte intresserad av invandraren som individ, det är ett alldeles för abstrakt begrepp i vilket fall. Däremot är jag mycket mån om att man som etnisk svensk inte diskrimineras på arbetsmarknaden, eller att man diskrimineras i lagen(vilket också sker).
För att gå tillbaka till diskrimineringsfrågan: Diskriminationsombudsmannen i Sverige har hand om grupper som har lätt att diskrimineras i samhället. De tar upp frågor för:
1.könsdiskriminering
2. etnisk diskriminering
3. Handikappombudsmannen
4. diskriminering på grund av sexuell läggning
Enligt forskning så finns flera typer av diskriminering mot stora grupper i samhället. Oavsett din åsikt så är etnisk diskriminering en av dessa. Etnisk diskriminering är ett problem i att nå ett rättvisare samhälle. Förslaget att ge stöd till invandrare så de kommer in i samhället är en åtgärd som syftar till att få fler i en svagare grupp på arbetsmarknaden att få jobb. Det är ett konstruktivt förslag som försöker lösa några av de problem som finns. Inte förvärra dem som ett visst SD söker göra.
Vad är din lösning på problemet?