Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fortsätter utvecklingen i samma takt så kommer svenskar att vara i minoritet i Malmö om ca 10 år. Vad anser du om det?
Då helt segregerade bostadsområden alltid är olyckligt, och bidrar till vi-dem-känsla och uppdelning, och underlättar för de som inte integreras och lever i förortsbubblan på sossbidrag år efter år, så är det förstås negativt om Malmö skulle bli en sorts invandringsenklav i stil med Tensta/Rinkeby.
Jag är dock lite frågande om det verkligen finns en sådan risk.
10% skiljer från Stockholm och Göteborg, säger du. Vad får dig att utgå från att det skulle växa just i Malmö? Många nyanlända flyttar ju vidare till sina fränder i Stockholm/göteborgs förorter
Sedan: Vad jag förstått har Malmös stadskärna gentrifierats de senaste decennierna. De områden i centrum som på 90-talet ansågs förslummade, typ "Möllan" blir mer och mer attraktivt för en kapitalstark vit medelklass. Det är hippt nuförtiden att bo på Möllan, liksom det blivit hippt att i Stockholm bo i områden på Södermalm som för 20 år sen ansågs förslummade och bortglömda (Hornstull)
Hela Öresundsregionen anses ju vara en frisk och livstark region där man ser tillväxt och förutser mer tillväxt.
Malmö är en attraktiv stad att flytta till för många Skåningar, det är lite av "Skånes Stockholm".
Så jag ser inte riktigt som realistiskt att Malmö skulle bli en invandrarförort.