2010-09-07, 15:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Oj vad mycket det låter. Det trodde jag inte.
Har inte fått den uppfattningen från mina besök i Malmö, men siffrorna talar ju sitt tydliga språk.

Fortsätter utvecklingen i samma takt så kommer svenskar att vara i minoritet i Malmö om ca 10 år. Vad anser du om det?
2010-09-07, 15:34
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Å andra sidan finns det fler andra och tredjegenerationens invandrare i Stockholm och Göteborg, så jag skulle påstå att det jämnar ut sig

Och det viktiga är att bilden de dina målar upp av Malmö inte stämmer. Vandrar man omkring i Malmös innerstad känns det inte blattigare än om man vandrar omkring inne i Göteborg eller Helsingborg

Bilden av Malmö som brinnande mångkulturellt kaos är alltså överdriven

Vilka delar av Malmö var det du besökt? Själv har jag bott i staden i 22 år, och har inte gått en dag i staden utan att ha sett ett hundratal invandrare. Det är knappast en överraskning, för någon någorlunda insatt i invandringsdebatten, att Malmö nästan till hälften består av hudingar.

Malmö är typ som ett tio gånger så stort Nordstan i Göteborg.
2010-09-07, 15:34
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Jag vet det. Det är programledaren som får en facepalm som säger att det är gubbens egna ord.
Vem är denna programledare?
2010-09-07, 15:39
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Expressen har ett långt reportage om SD:s valrörelse idag. Eller ja, det är väl ungefär två tredjedelar reportage och en tredjedel ledarkrönika:

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2125385/experterna-sd-har-blivit-smartare

Citat:
Sverigedemokraternas valrörelse omgärdas av smusslande. Konferenser hålls hemliga. Torgmöten annonseras inte i förväg. Få sympatisörer vill berätta vad de heter och vad deras ståndpunkter är.

Tycker det här låter mer som ett sätt för Sverigedemokraterna att undvika stenkastarvänstern än att de smyger runt med sina åsikter.
2010-09-07, 15:40
Medlem
Hägglund: Så gör vi om SD kommer in
http://www.dn.se/webbtv/nyheter/hagglund-vi-kan-fora-var-politik-i-en-minoritetsregering-1.1166290

Jag tycker mig ana en mycket mer ödmjuk hållning än tidigare... ingen smutskastning, ingen skrämselpropaganda, inga hot.
2010-09-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hägglund: Så gör vi om SD kommer in
http://www.dn.se/webbtv/nyheter/hagglund-vi-kan-fora-var-politik-i-en-minoritetsregering-1.1166290

Jag tycker mig ana en mycket mer ödmjuk hållning än tidigare... ingen smutskastning, ingen skrämselpropaganda, inga hot.

- Det är ju mycket glädjande att de borgerliga partiledarna verkar ha bestämt sig för att man sitter kvar så länge inte de rödgröna blir större än Alliansen. Inget nyval, inga miljöpartister in i regeringen eller några andra dumheter.
Om dagens opinionsläge (ca 5% övervikt för Alliansen, SD på eller strax över riksdagsspärren) står sig i någon vecka till öppnar det för allmänborgerliga väljare som vill stödrösta in SD att göra så utan att behöva oroa sig för att man lägger en röst på Mona Sahlin.

Ett formaliserat samarbete mellan SD och Alliansen lär inte vara aktuellt före 2014. Förhoppningsvis kan Alliansen dock successivt inse det idiotiska i att avskärma sig från SD i frågor där man tycker likadant - kärnkraften, skolreformen och kriminalpolitiken, t.ex. I de frågorna kan det nog växa fram ett inofficiellt samförstånd mellan Alliansen och SD, och till skillnad från Henrik Brors på DN tror jag inte att Alliansen skulle förlora särskilt mycket på det.

Jag tror att borgerlighetens rädsla för SD inte bara handlar om BSS-rötterna och den där andra skåpmaten, utan även om att man faktiskt inte litar på SD:s stabilitet. Skulle Alliansen basera sin andra mandatperiod vid makten på ett formellt stöd från SD, och SD sedan rasar samman i interna konflikter och störtdyker ur riksdagen 2014, då är borgarna borta från regeringsmakten i en generation. Om SD däremot visar att man är i riksdagen för att stanna och även presterar en ökning i valet 2014, är alla strategiska argument mot ett samarbete borta.
2010-09-07, 16:02
Medlem
Folkskyggs avatar
http://www.dn.se/webbtv/nyheter/mona-sahlin-vi-vander-oss-till-c-om-sd-kommer-in-1.1164962

"Vi är överens om att vi ska göra allt för att Sverigedemokraterna inte ska komma in i riksdagen", och Herr Mona ska vara en god demokrat?
2010-09-07, 16:13
Medlem
Citat:
- Det är ju mycket glädjande att de borgerliga partiledarna verkar ha bestämt sig för att man sitter kvar så länge inte de rödgröna blir större än Alliansen. Inget nyval, inga miljöpartister in i regeringen eller några andra dumheter.
Precis.

Han säger ju faktiskt inte ett enda negativt ord om SD, och häromdagen kunde vi ju läsa att KD:s kommunalråd i Karlskrona har bytt uppfattning och kallar SD för "Hederliga, tydliga och reko". Dessutom har man låtit Jomshof få tillbaka jobbet som lärare, som han tidigare blev sparkad från p.g.a. sina åsikter. Inget har hörts om repressalier från centralt KD-håll gentemot den plötsliga omsvängningen i Karlskrona.

Det här är ju samma Hägglund som var först ut med att attackera SD i den offentliga debatten, det var väl under hans tal i Almedalen 2009 som han ägnade stora delar av talet åt att skrämmas med brunskjortespöket.

Han hakar inte på Reinfeldt och hotar med "parlamentariskt kaos" utan säger lugnt att det är mycket lättare att jobba som minoritetsregering nu p.g.a. förenklat budgetarbete, och menar att historien med NyD troligen inte kommer att upprepas.

Något har hänt, man verkar vara på väg mot ett första steg: Att ge upp med skrämselpropagandan och förhålla sig till den politiska realiteten.

Om man får gissa tror jag det handlar om att KD, som har sitt starkaste fäste i södra Sverige runt Smålandstrakten med omnejd, har fått ta del av diverse interna studier och mätningar som visar att SD håller på att ta ett järngrepp om Skåne i betydligt fler kommuner än Landskrona. De ser varthän det barkar.
Senast redigerad av CrispyKreem 2010-09-07 kl. 16:19.
2010-09-07, 16:19
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fortsätter utvecklingen i samma takt så kommer svenskar att vara i minoritet i Malmö om ca 10 år. Vad anser du om det?

Då helt segregerade bostadsområden alltid är olyckligt, och bidrar till vi-dem-känsla och uppdelning, och underlättar för de som inte integreras och lever i förortsbubblan på sossbidrag år efter år, så är det förstås negativt om Malmö skulle bli en sorts invandringsenklav i stil med Tensta/Rinkeby.

Jag är dock lite frågande om det verkligen finns en sådan risk.

10% skiljer från Stockholm och Göteborg, säger du. Vad får dig att utgå från att det skulle växa just i Malmö? Många nyanlända flyttar ju vidare till sina fränder i Stockholm/göteborgs förorter

Sedan: Vad jag förstått har Malmös stadskärna gentrifierats de senaste decennierna. De områden i centrum som på 90-talet ansågs förslummade, typ "Möllan" blir mer och mer attraktivt för en kapitalstark vit medelklass. Det är hippt nuförtiden att bo på Möllan, liksom det blivit hippt att i Stockholm bo i områden på Södermalm som för 20 år sen ansågs förslummade och bortglömda (Hornstull)

Hela Öresundsregionen anses ju vara en frisk och livstark region där man ser tillväxt och förutser mer tillväxt.

Malmö är en attraktiv stad att flytta till för många Skåningar, det är lite av "Skånes Stockholm".
Så jag ser inte riktigt som realistiskt att Malmö skulle bli en invandrarförort.
2010-09-07, 16:24
Medlem
Skrävlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Precis.

Han säger ju faktiskt inte ett enda negativt ord om SD, och häromdagen kunde vi ju läsa att KD:s kommunalråd i Karlskrona har bytt uppfattning och kallar SD för "Hederliga, tydliga och reko". Dessutom har man låtit Jomshof få tillbaka jobbet som lärare, som han tidigare blev sparkad från p.g.a. sina åsikter. Inget har hörts om repressalier från centralt KD-håll gentemot den plötsliga omsvängningen i Karlskrona.

Det här är ju samma Hägglund som var först ut med att attackera SD i den offentliga debatten, det var väl under hans tal i Almedalen 2009 som han ägnade stora delar av talet åt att skrämmas med brunskjortespöket.

Han hakar inte på Reinfeldt och hotar med "parlamentariskt kaos" utan säger lugnt att det är mycket lättare att jobba som minoritetsregering nu p.g.a. förenklat budgetarbete, och menar att historien med NyD troligen inte kommer att upprepas.

Något har hänt, man verkar vara på väg mot ett första steg: Att ge upp med skrämselpropagandan och förhålla sig till den politiska realiteten.
Han är totalt hållningslös som vanligt. Det är bara makten de vill åt. Först "världens bästa anställning" i riksdagen och sedan kanske vidare till ett "EU non-job". Nu när SD är kosher behöver de inte inför media "ta avstånd" från dem längre, men för röstmaximeringens skull gör han det såklart ändå. Så nu är det alltså fritt fram för Hägglund.
Senast redigerad av Skrävlaren 2010-09-07 kl. 16:36.
2010-09-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Så är det. "I elfte timmens" lustifikation om SD:s vurmande för sällskapsspel var både småroligt och snällt. (Kritik som också tycker att det var för snällt kommer som ett brev på posten imorgon - kanske DN kultur? Eller Lindeborg på Aftonbladet?)
För 95% av det svenska folket var det bara en påminnelse om att SD ska ses som ett parti utanför det normala och gärna kopplas till nazismen. Problemet med er (Du, CK, Månsan, FG mfl lite äldre borgare som proteströstar på SD men tycker att "det viktiga är att VPK inte får nåt att säga till om") är att ni är gränslöst naiva och extremt självcentrerade, ni har träffat för lite folk eller så har ni inte förmågan att läsa av hur andra tänker så ni tror att alla är som er. Så är det helt enkelt inte. Hade judarna som styr det här varit lika naiva som er hade det inte varit någon fara men de VET hur folk fungerar.
Senast redigerad av IvanLendl 2010-09-07 kl. 16:36.
2010-09-07, 16:44
Medlem
Citat:
Om dagens opinionsläge (ca 5% övervikt för Alliansen, SD på eller strax över riksdagsspärren) står sig i någon vecka till öppnar det för allmänborgerliga väljare som vill stödrösta in SD att göra så utan att behöva oroa sig för att man lägger en röst på Mona Sahlin.

Ett formaliserat samarbete mellan SD och Alliansen lär inte vara aktuellt före 2014. Förhoppningsvis kan Alliansen dock successivt inse det idiotiska i att avskärma sig från SD i frågor där man tycker likadant - kärnkraften, skolreformen och kriminalpolitiken, t.ex. I de frågorna kan det nog växa fram ett inofficiellt samförstånd mellan Alliansen och SD, och till skillnad från Henrik Brors på DN tror jag inte att Alliansen skulle förlora särskilt mycket på det.

Jag tror att borgerlighetens rädsla för SD inte bara handlar om BSS-rötterna och den där andra skåpmaten, utan även om att man faktiskt inte litar på SD:s stabilitet. Skulle Alliansen basera sin andra mad från SD, och SD sedan rasar samman i intndatperiod vid makten på ett formellt stöerna konflikter och störtdyker ur riksdagen 2014, då är borgarna borta från regeringsmakten i en generation. Om SD däremot visar att man är i riksdagen för att stanna och även presterar en ökning i valet 2014, är alla strategiska argument mot ett samarbete borta.
Det är dock jävligt viktigt att SD inte hamnar i ett sorts helt kravlöst och enkelriktat kärleksförhållande till alliansen som man har gjort i Landskrona (se tidigare länkad artikel). SD får gärna jävlas ordentligt om man inte får något tillbaka för sitt eventuella passiva stöd, även om det inberäknar att gå emot sin egen politik i vissa (mindre viktiga) fall.
Senast redigerad av IvanLendl 2010-09-07 kl. 16:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in