2010-08-28, 18:05
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swecurry
Hehehe, ja har man inget vettigt att göra med sin tid så kan man ju hålla på med sådana här tolkningar också.

Fast det är väl inget Sverigedemokraterna egentligen vill undanhålla?
2010-08-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Har någon kommit fram till en slutlig och hållbar förklaring till varför en av musslornas hand med en ring förekommer ett ögonblick i närbild i filmen?
Någon i pk-media sa att det var för at visa att hon var gift "också". Men ringen sitter ju på höger hand och har en ädelsten insatt.
Det skulle kunna vara för att visa att bara de rika i de fattiga länderna kommer hit och söker lyckan.

http://www.youtube.com/watch?v=XkRRdth8AHc
22 sekunder in...
Jag tycker man ska skilja på en reklamfilm från SD och ett avsnitt av Lost...

De klipper in närbilder på tantens händer när de greppar handtagen, sedan klipper de in närbilder på en av kvinnornas händer när de greppar om handtagen på barnvagnen. Huruvida hon har ring eller inte tror jag inte man ska läsa in alltför mycket i, då är man nere på en detaljnivå i foliehatt-zonen...
2010-08-28, 18:12
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swecurry
Hehehe, ja har man inget vettigt att göra med sin tid så kan man ju hålla på med sådana här tolkningar också.
Nja, tyckte bara det var lite märkligt att klippa in en sådan bild, men det verkar ju vara viktigt på något sätt eftersom det är en så väldigt tydlig närbild v handen, eller egentligen båda händerna.

Alla andra inslag i filmen är ju tydliga: barnvagnen, kvinnans ansikte, avsaknad av musslornas ansikten musiken osv.
Dessutom just att någon i pk-media som sagt tolkade det som att hon var gift DESSUTOM.

Det handlar inte om någon LOST-tolkning (som jag visserligen är road av ) utan om analys av dramaturgin.
2010-08-28, 18:13
Medlem
Valfilmen spräcker min och SD:s spirande romans

Nja, nu ligger SD på minus hos mig efter den utomordentligt smaklösa filmen med pensionären och horden med burkahäxor. Dålig, rasistisk och helt oacceptabelt tendensiös. Tycker SD har skött sig lysande, gjort allt rätt, spelat rollen av underdog mot etablissemanget. Tills nu. Nu får de allt hämta upp sig om det ska bli något.
Någon mer?

TV4:as ansvarige utgivare gjorde en helt korrekt bedömning - sådan skit ska inte visas i min TV!
Senast redigerad av kloakdykare 2010-08-28 kl. 18:15.
2010-08-28, 18:21
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Nja, nu ligger SD på minus hos mig efter den utomordentligt smaklösa filmen med pensionären och horden med burkahäxor. Dålig, rasistisk och helt oacceptabelt tendensiös. Tycker SD har skött sig lysande, gjort allt rätt, spelat rollen av underdog mot etablissemanget. Tills nu. Nu får de allt hämta upp sig om det ska bli något.
Någon mer?

TV4:as ansvarige utgivare gjorde en helt korrekt bedömning - sådan skit ska inte visas i min TV!

Komik! Du tycker den är rasistisk, men du kallar de slöjbeklädda för "burkahäxor".
2010-08-28, 18:21
Medlem
Citat:
Nja, tyckte bara det var lite märkligt att klippa in en sådan bild, men det verkar ju vara viktigt på något sätt eftersom det är en så väldigt tydlig närbild v handen, eller egentligen båda händerna.
Jo, men närbilderna på händerna finns ju där för att visa att både pensionären och burkakvinnorna greppar hårdare om handtagen för att markera att nu jävlar spurtar vi. Inte primärt för att visa ringen i närbild. Visst, de kanske ville slå två flugor i en smäll, eller så råkade statisten ha en ring på sig. Om de hade varit måna om att snöa in på detaljer kanske de kunde ha börjat med att inte använda vita kvinnor i burka.
2010-08-28, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Fast det är väl inget Sverigedemokraterna egentligen vill undanhålla?

Nej visst, men jag tror man övertolkar symbolismen här.
2010-08-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Första gången jag såg den tyckte jag att den var i vulgäraste laget. Ungefär samtidigt läste jag referat från programmet häromdagen där en tandläkare ringde in till Mona Sahlin och sa att det kommer in pensionärer med tänderna i bedrövligt skick men de har inte råd att laga dem, samtidigt som man ger invandrarna tandvård gratis. Mona svarade något floskelartat om att man inte kan ställa grupp mot grupp på det viset.

Min fråga är, är det inte Mona och hennes anhang som själva ställt grupp mot grupp när de ger den ena gruppen en gratis gräddfil medan den andra får betala? Och sticker det inte i ögonen med tanke på att gruppen i gräddfilen inte har bidragit med ett öre till statskassan medan pensionären gjort det under ett helt arbetsliv i hopp om att bli omhändertagen på sin ålders höst?

Ja, filmen är vulgär, men verkligheten är ännu mer vulgär. Mitt svar är därför "don't kill the messenger". Det är inte SD:s fel att verkligheten får en att vilja spy.
2010-08-28, 18:31
Medlem
swimp78s avatar
Man skulle lätt kunna göra en parodifilm på SDs valfilm och visa på den bristande logiken i filmen

Man skulle t ex kunna byta ut burkakvinnorna mot barn och ungdomar i fotbollskläder eller hockeymundering. Man skulle också kunna byta ut burkakvinnorna mot Kungahuset. Eller bibliotekarier.

Vad ska vi betala för : Ungdomsidrotten eller pensionärerna? Kungahuset eller pensionärerna? Bibliotek eller pensionärer?

Som om det var ett val mellan två alternativ..
2010-08-28, 18:34
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, men närbilderna på händerna finns ju där för att visa att både pensionären och burkakvinnorna greppar hårdare om handtagen för att markera att nu jävlar spurtar vi.
Det var väl min tanke också.

Slutsatsen blir alltså att pk-media övertolkar och målar fan på väggen inte bara när de övertolkar det som att spökplumparna "jagar" pensioären, utan också när de påstår att ringen ska visa att plumpen är gift "dessutom".
2010-08-28, 18:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Sd borde byta taktik, komma med uppenbart felaktiga uppgifter för då kastar sig media över det direkt och skriver massor.

Men innehållet i nyheter är inte viktigt, det viktiga är uppmärksamheten som Sd får.

Helt enkelt ställ till ett jävla rabalder ett par dagar före valet så kommer resultatet att skjuta i höjden.
2010-08-28, 18:36
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Det var väl min tanke också.

Slutsatsen blir alltså att pk-media övertolkar och målar fan på väggen inte bara när de övertolkar det som att spökplumparna "jagar" pensioären, utan också när de påstår att ringen ska visa att plumpen är gift "dessutom".

Var i "Pk-medierna" har du läst någon som sagt att det är något negativt att ha en ring på fingret och vara gift? Jag tror du missförstått nån text nånstans. Så länka gärna så ska vi reda ut det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in