Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Tyvärr så är det alltför sällan fallet att brottslingar utvisas.
Du har rätt i att som flykting är det svårt att få sina rättigheter uppfyllda men det är inte Sveriges sak att tillse det för alla flyktingar. Dessutom är de ofta inte i behov av skydd för evigt.
Att skicka tillbaka falska flyktingar är bra för Sverige. Att skicka tillbaka folk när skyddsbehovet försvinner är bra för mottagarlandet. Folk som kommer i arbete kan få ta hit sina vänner och famlij som turister, bara de betalar för sig. För övrigt flyttar svenskar gärna till Thailand.
Den regeln borde återinföras och skärpas.
Har med andra ord inte med grundlagsändring att göra vilket var det jag svarade på.
För övrigt ber jag om ursäkt för att jag inte kan lägga in och klippa och klistra med kommentarer som man borde göra. Sorry.
En kvinna som gifter sig med en svensk och får en TUT i 2 år får inte sin TUT förlängd om hon ertappas med snatteri. Så man behöver inte utvisa. Och för att hon skulle kunna få stanna måste hennes svenska man anstränga sig ordentlig, vilket är ju ytterst sällsynt. En människa som har redan PUT får inte medborgarskap även om hon har betalningsanmärkningar hos kronofogden. Det måste alltså gå en viss period innan ”brottet”. Hur stor är period beror på hur stort är brott. Det görs undantag ur utvisningsregler med hänsyn till barn i familj och risk till dödsstraff i hemlandet, till exempel. Men allt detta gäller enbart i enskilda fall. Det gör alltså inte vädret.
Jag är inte emot något strängare regler. Men... tänk, ett krig tar slut. Du bor redan i ett annat land, har arbete, fru/man och barn. Dessa går i skola. Du har ett liv som har just stabiliserats. Och nu måste du flytta, igen. Till ett förstört land där ingenting av ditt förra livet finns kvar. Jo, det finns människor som flyttar ändå, självmant. Hemland är hemland. Men det är inte vanligt att de små människorna gör det, de har ingenting att fästa sig i.
Thailand. Visst flyttar svenskar dit. Men det är dock ändå så att thailändskor och ryskor är bland de största grupper av anhöriginvandrare.
Vänner kan ju komma som turister ja, men inte ska väl barn och fru bo i ett annat land?