2010-04-07, 09:22
Medlem
Isaac_As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metafor
SD's väljarskara är precis lika stor som visar sig i opinionssiffrorna idag och senare i höst kommer att visa sig i valet. Att Bengt Westerberg är en pajas visste jag redan, det behöver du inte förtydliga för mig.

Jag vet inte på öret vad flyktingpolitiken kostar, men det spelar ingen roll och det är DET som gör att SD inte får fler röster. I grund och botten handlar det om ideologi och solidaritet, något som SD glömmer bort. ALLT handlar inte om kostnader, realiteter och sakfrågor för väljarna. Att plocka ut något enskilt för att sedan hänvisa 10 problem till det är bara trams! OM det vore så enkelt hade problemet varit löst för 8 år sedan.

SD får nog finna sig i att inte vara så nyskapande och upptäckande som man vill vara. En gäspning...

Citat:
Problemen SD belyser har svenska folket koll på redan.

Den här meningen tycker jag va intressant. Så svenska folket anser att dagens invandringspolitik är helt ok?

Undrar ur många som anser att införandet av allmän värnplikt, sätta högre krav på assimilering och en drös andra förslag som SD har? Exakt lika många som röstar på SD?

Enligt dig så tycker en t.ex Socialdemokrat att hela SAPs partiprogram är helt ok? Hur tänkte du där?
2010-04-07, 09:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Sen är det alltid roligt att höra Åkesson berätta om att "han representerar folkets vilja". Hur räknar han då? I opinionsmätningarna får han 5% av rösterna, vilket är otroligt lång ifrån "folkets vilja". Det är nog dags för Jimmie Åkesson att förstå att vi (Läs: svenska folket) redan vet om hur brottsstatistiken ser ut. Vi vet om vad flyktingpolitiken kostar. Vi vet om att många muslimer inte äter fläsk och att många kvinnor vill ha på sig en burka.

Trots det får SD bara 5%-6% av rösterna, vilket helt enkelt innebär att deras politik är för dålig.
Enligt din beräkningsmodell är också KDs, vänsterns, folkpartiets och centerpartiets politik "för dålig". Miljöpartiets politik är också för dålig, stöds bara av en tiondel av väljarna. Sossarnas och moderaternas politik måste också vara för dålig eftersom sju tiondelar av väljarkåren vägrar rösta på dem. Alla partiers politik är för dålig eftersom inget parti stöds av samtliga väljare.
Om SD, vilket är sannolikt, blir fjärde största parti i Sverige med 7% av rösterna är det ren idioti att påstå att de inte representerar folkviljan.
2010-04-07, 09:36
Bannlyst
Svensk media knäpptyst och tiger över denna historiska 'debatt' och självhatet mot svenskar når nya nivåer!

Jävlar vad jag hade velat betalat för att se ansiktsuttrycken på de mångfaldare och pkiet som förnekar siffror om massinvandringen

75-100.000 förra året sa Westerberg, fy tusan vad jag skrattade åt det!

Återigen! Tack Bengt Westerberg!
2010-04-07, 09:36
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isaac_A
Den här meningen tycker jag va intressant. Så svenska folket anser att dagens invandringspolitik är helt ok?

Nä långt ifrån. Om du läser mitt påstående igen så ser du att jag säger att man vet hur statistiken ser ut. Men det handlar inte alltid om siffror, kronor och ören för människor när man ska lägga sin röst. Om det vore så enkelt hade alla röstat på det parti som såg till att man hade flest poliser och mest pengar i plånboken när lönen kommit in.

Citat:
Undrar ur många som anser att införandet av allmän värnplikt, sätta högre krav på assimilering och en drös andra förslag som SD har? Exakt lika många som röstar på SD?

Åter igen kan man inte komma med ett partiprogram som är tunnare än ett A4-papper och tro att det skall räcka. Jag kan iofs trösta SD med att deras program är bredare än FI's.

Citat:
Enligt dig så tycker en t.ex Socialdemokrat att hela SAPs partiprogram är helt ok? Hur tänkte du där?

Nä det sa jag inte alls. Det vore konstigt om någon var 100% nöjd med sitt partis partiprogram. Problemet för SD är att man i princip bygger hela sitt partiprogram på EN fråga, invandring och integrationsfrågan. Man har delvis en egen skuld i det eftersom man i media raljerar med siffror hit och dit om hur mycket invandringen kostar.
2010-04-07, 09:38
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Enligt din beräkningsmodell är också KDs, vänsterns, folkpartiets och centerpartiets politik "för dålig". Miljöpartiets politik är också för dålig, stöds bara av en tiondel av väljarna. Sossarnas och moderaternas politik måste också vara för dålig eftersom sju tiondelar av väljarkåren vägrar rösta på dem. Alla partiers politik är för dålig eftersom inget parti stöds av samtliga väljare.
Om SD, vilket är sannolikt, blir fjärde största parti i Sverige med 7% av rösterna är det ren idioti att påstå att de inte representerar folkviljan.

Inget enskilt parti representerar folkviljan. Men antalet röster speglar hur människors ideologi stämmer överens med de olika partierna.
2010-04-07, 09:39
Bannlyst
Nåt jag saknade när Westerberg sa 75-100.000 fick uppehålltillstånd

Att Sveriges flyktingkvot är just 2000!

Han glömde ta upp att de som räknas som flyktingar som åker hem på semester ska utvisas för då anses de inte vara i behov av skydd!

Detta saknade jag starkt i går!
2010-04-07, 09:41
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naerseur
Nåt jag saknade när Westerberg sa 75-100.000 fick uppehålltillstånd

Att Sveriges flyktingkvot är just 2000!

Han glömde ta upp att de som räknas som flyktingar som åker hem på semester ska utvisas för då anses de inte vara i behov av skydd!

Detta saknade jag starkt i går!

Ett tips: Lär dig att skilja på en invandrare och en flykting.

EDIT: Av ca 100 000 personer som invandrade till Sverige under 2009 var ca 18 500 personer svenska medborgare. Det är lika många som invandrade från Irak, Somalia och Iran sammanlagt. Resterande kommer från t.ex. Polen, Danmark, Tyskland, Kina och Thailand.

Utöver detta är kvoten du hänvisar till så kallade "Konventionsflyktingar", vilket är 2000 till antalet. I den kategorin tog Sverige emot ca 1800 personer. Vilket är (om man är någorlunda bildad i matematik) 200 personer färre än vad kvoten säger.
Senast redigerad av Metafor 2010-04-07 kl. 09:56.
2010-04-07, 10:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Inget enskilt parti representerar folkviljan. Men antalet röster speglar hur människors ideologi stämmer överens med de olika partierna.
Ett häpnadsväckande korkat svar. Var det någon som trodde att partiernas storlek INTE hängde ihop med det antalet röster de får?
2010-04-07, 10:06
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ett häpnadsväckande korkat svar. Var det någon som trodde att partiernas storlek INTE hängde ihop med det antalet röster de får?

Jag tycker inte att det var korkat utan snarare beskriver vad som ligger till grund för människors val av politiskt parti. Precis vad du understryker.

Hypotetisk reflektion: Om det vore så att 50% av Sveriges befolkning tyckte att det absolut största problemet vi hade i vårt samhälle var antalet invandrare och flyktingar som kom hit varje år, hade SD förmodligen haft närmare 50% av rösterna.
Senast redigerad av Metafor 2010-04-07 kl. 10:09.
2010-04-07, 10:11
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Adaktusson och tv8 ska ha cred för en helt okej utfrågning. Jag gillade formatet. Kul att Westerberg och Wachtmeiser av alla var utfrågare. Sedan att Svenskt Näringsliv "råkade" räkna fel på 1000% kan väl inte Adaktusson rå för.

Westerberg och Åkesson skakade hand efter programmet, kunde man se under slutvinjetten. Då tänkte jag: Undrar vem som föraktar den andre mest.
2010-04-07, 10:19
Medlem
Isaac_As avatar
Citat:
Jag tycker inte att det var korkat utan snarare beskriver vad som ligger till grund för människors val av politiskt parti. Precis vad du understryker.

Hypotetisk reflektion: Om det vore så att 50% av Sveriges befolkning tyckte att det absolut största problemet vi hade i vårt samhälle var antalet invandrare och flyktingar som kom hit varje år, hade SD förmodligen haft närmare 50% av rösterna.

Du måste räkna in att pöbeln har blivit matad med nedvärderande, kränkande och rent lögnaktiga påståenden om SD. Alla är inte lika upplysta som dig

Jag hade inte heller röstat på SD om jag hade trott att Jimmie och Hitler delar sina värderingar.

Det finns ju faktiskt också människor i Sverige som i vuxen ålder inte förstår sitt eget bästa
2010-04-07, 10:24
Medlem
Isaac_As avatar
Citat:
Nä långt ifrån. Om du läser mitt påstående igen så ser du att jag säger att man vet hur statistiken ser ut. Men det handlar inte alltid om siffror, kronor och ören för människor när man ska lägga sin röst. Om det vore så enkelt hade alla röstat på det parti som såg till att man hade flest poliser och mest pengar i plånboken när lönen kommit in.

Tyvärr alldeles för många som röstar med plånboken.

Citat:
Åter igen kan man inte komma med ett partiprogram som är tunnare än ett A4-papper och tro att det skall räcka. Jag kan iofs trösta SD med att deras program är bredare än FI's.

Att dom aldrig suttit i en riksdag och kanske måste få lite tid på sig att komma in i den rikspolitiska svängen kanske du inte förstår. Undrar hur partiprogrammet såg ut för MP första gången dom kom in i riksdagen?

Citat:
Nä det sa jag inte alls. Det vore konstigt om någon var 100% nöjd med sitt partis partiprogram. Problemet för SD är att man i princip bygger hela sitt partiprogram på EN fråga, invandring och integrationsfrågan. Man har delvis en egen skuld i det eftersom man i media raljerar med siffror hit och dit om hur mycket invandringen kostar.

Testa att lyssna på Åkesson lite så märker du att han inte är helt tappad bakom en vagn och inte alls har bara en fråga. Kärnpunkten med invandringen är att den kan bekosta en hel rad av välfärdshöjande åtgärder, därför måste dom nämna det problemet så mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in