2009-12-31, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achillea
Det blir ingen åtstramning med SD heller. Det finns inte någon riktig utrymme för det inom lagens gränser. Och en diktator klarar inte SD av. Möjligen om de tar kostymer av sig så att man uniformen blir synlig.
Om SD får tillräckligt många röster så kommer säkert lagarna att ändras och då kommer det definitivt bli en åtstramning. Detta helt i linje med folkviljan.
2009-12-31, 09:04
Medlem
achilleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Om SD får tillräckligt många röster så kommer säkert lagarna att ändras och då kommer det definitivt bli en åtstramning. Detta helt i linje med folkviljan.

Ja du, om Sverigedemokraterna får så många röster att grundlagen blir omskriven då blir det förstås folkviljan, men inte innan.
2009-12-31, 09:17
Medlem
Citat:
Ja du, om Sverigedemokraterna får så många röster att grundlagen blir omskriven då blir det förstås folkviljan, men inte innan.
Med tanke på att Ny Demokratis åsikter snabbt accepterades av de övriga partierna så ska det nog inte vara så svårt. Dessutom har det inte med grundlagen att göra. Det räcker gott med att ändra den vanliga lagen och att tillämpa den som redan finns stenhårt.
2009-12-31, 09:51
Medlem
achilleas avatar
Citat:
Med tanke på att Ny Demokratis åsikter snabbt accepterades av de övriga partierna så ska det nog inte vara så svårt. Dessutom har det inte med grundlagen att göra. Det räcker gott med att ändra den vanliga lagen och att tillämpa den som redan finns stenhårt.

Ja du, om Sverigedemokraterna får så många röster att grundlagen blir omskriven då blir det förstås folkviljan, men inte innan. Jo, jag tror faktisk att man måste gå till grundlagen för att få fram dem förändringar som SD eftersträvar.

Nydemokratins åsikter... nej, man gav bara efter litet grand, jag menar politiker. Folket är litet klokare än så.
2009-12-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ja du, om Sverigedemokraterna får så många röster att grundlagen blir omskriven då blir det förstås folkviljan, men inte innan. Jo, jag tror faktisk att man måste gå till grundlagen för att få fram dem förändringar som SD eftersträvar.

Nydemokratins åsikter... nej, man gav bara efter litet grand, jag menar politiker. Folket är litet klokare än så.
Utvisa kriminella invandrare.
Minskat flyktingmottagande.
Minskad anhörigsinvandring.
Mindre PUT och mer TUT.

Det fodras inte grundslagsändring för någon av dessa åsikterna. I flera fall räckar det att tillämpa nu existrande lagar, exempelvis den om första mottagarland.

Vilken grundlag tycker du skulle behöva ändras?
2009-12-31, 10:11
Medlem
Jag är kanske inte rätt man att ge råd åt oppositionspartierna, d.v.s riksdagspartierna, men nog är det i mitt tycke föga konstruktivt att ha som enda mål i det politiska livet, nästan i vart fall, att förhindra SD från att komma in i riksdagen.

Vad vill de själva? Vad vill de göra åt brinnande bilar i förorterna? Vad vill de göra åt kriminaliteten? Vad vill de själva göra åt gettofieringen? Jag räds inte för att använda det ordet numera.

Tjaa...knappast jag och någon annan vet det heller. Det enda besked som väljaren får höra är:

-Bara man är emot SD så kommer allt att ordna sig.

Det kommer inte att ordna sig om inte den nuvarande politiken läggs om radikalt. Det inser vanligt folk.

Jag kommenterar debattartikeln:

" Inför de stora frågorna om finanskris, global uppvärmning och saneringen av missbruket inom välfärdssystemet framstår Sverigedemokraternas populistiska slagord i all sin ansvarslöshet och ömklighet"

Vilka svar har miljöpartiet på finanskrisen? Vilka svar har vänstern på saneringen av missbruket inom välfärdssytemet?

Ingen vet...jo möjligen...mera "sol vind och vatten" är förmodligen allt vad mp har att erbjuda som bot mot finanskrisen. Högre bidrag är nog förmodligen allt vad vänstern har att erbjuda gentemot saneringen av missbruket inom välfärdssystemet.

Lewin svamlar på:

"Vi skulle få en majoritetsregering och Sverigedemokraterna hänvisas till den maktlösa vrå, där vi helst vill ställa dem."

Vilka vi? Leif Lewin och hans familj? Lewin och jultomten? Lewins kompisar eller vad menar han? Vill alla som stöder SD ställa SD i "den maktlösa vrån"?

Så talar den politiska maktens utsände lakej.

Jag undanber mig verkligen från att tvingas tillhöra Lewins "vi" ty än så länge kan jag tänka självständigt och räds inte för att ta strid för det jag tror är rätt och riktigt.
Senast redigerad av Konrad 2009-12-31 kl. 10:29.
2009-12-31, 10:17
Medlem
achilleas avatar
Citat:
Utvisa kriminella invandrare.
Minskat flyktingmottagande.
Minskad anhörigsinvandring.
Mindre PUT och mer TUT.

Det fodras inte grundslagsändring för någon av dessa åsikterna. I flera fall räckar det att tillämpa nu existrande lagar, exempelvis den om första mottagarland.

Vilken grundlag tycker du skulle behöva ändras?

Kriminella invandrare utgör utgör en väldigt liten del av invandrare, det blir inte någon synlig minskning. Dessutom kriminella invandrare utan medborgarskap utvisas redan idag.

Minskat flyktingmottagande måste motiveras. Man kan inte ge avslag på ansökan med motivering "vi vill inte ha er här", det finns internationella överenskommelser som Sverige inte kan bortse ifrån.

Man kan inte minska anhöriginvandring utan att ta ifrån människor deras grundläggande rättigheter.

Mindre PUT kan inte heller göra en avsevärd skillnad, bara mer kostnader på grund av överreglering.

Allas lika rättigheter, det är vad först och främst borde skrivas om för att möjliggöra den sverigedemokratiska politiken.
2009-12-31, 10:22
Medlem
achilleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag är kanske inte rätt man att ge råd åt oppositionspartierna, d.v.s riksdagspartierna, men nog är det i mitt tycke föga konstruktivt att ha som enda mål i det politiska livet, nästan i vart fall, att förhindra SD från att komma in i riksdagen.

Vad vill de själva? Vad vill de göra åt brinnande bilar i förorterna? Vad vill de göra åt kriminaliteten? Vad vill de själva göra åt gettofieringen? Jag räds inte för att använda det ordet numera.

Tjaa...knappast jag och någon annan vet det heller. Det enda besked som väljaren får höra är:

-Bara man är emot SD så kommer allt att ordna sig.

Det kommer inte att ordna sig om inte den nuvarande politiken läggs om radikalt. Det inser vanligt folk.

Nja... jag har aldrig hittills hört någon politisk grupp att påstå att man ska bara vara emot SD. Däremot under dem år som jag håller öga på SD har jag hört många gånger: bara vi stoppar invandringen och allt ordnar sig.
2009-12-31, 10:41
Medlem
Citat:
Nja... jag har aldrig hittills hört någon politisk grupp att påstå att man ska bara vara emot SD.

Varför denna aggresiva hållning visavi SD om SD:s politik skulle vara helt fel?
SD:s anhängare har möts av stenkastning, uteslutning ur fack, mordhot, yxor i dörrar, sönderslagna bilar etc. etc. Allt p.g.a en sund kärlek till Sverige.

Om SD:s tankar skulle var helt fel så skulle de andra partierna bara behöva rycka på axlarna och säga:

-De är bara stollar som man inte behöver bry sig om.

Njaa...så har vi det med verkligheten som ställer till det. Det finns en svensk vardag och en svensk verklighet som nu ses av allt fler. Givetvis gnager nu det onda samvetet riksdagspartierna.

-Hur kunde det bli så fel? Vad ska vi göra?

SD har gett svar på vad som måste göras. Riksdagspartierna tiger. Vad vill KD göra åt problemen? Vad vill FP göra åt problemen?

-Hmmm...om vi skulle dra igång ett integrationsprojekt.

Det får helt enkelt vara slut på lekandet nu.

Sveriges väl måste helt enkelt gå före stollerier.
2009-12-31, 10:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Så var det dags för nästa anti-SD-artikel. I går var det Martin Peterson, docent i filosofi, som uttalade sig. I dag står näste man på tur: Mina damer och herrar, låt mig få presentera Leif Lewin, professor i statevetenskap!

Jag har svårt att förstå hur du kan få det till att en artikel där det uppmanas att kräva svar av SD i ALLA frågor, inte bara invandringsfrågan är en anti-SD-artikel? Det är väl rimligt att ett parti som kandiderar till riksdagen också avkrävs svar om vad de tänker göra i övriga frågor som t.ex. i klimatfrågan, skolpolitik, hur statsbudgeten bör se ut och finansieras, hur de ser på företagande eller vilka nivåer som ska gälla i transfereringssystemen och hur de ska finansireras.

De främlingsfientliga borde ju verkligen bli glada när någon vill ge Sverigedemokraterna utrymme att föra fram hela sin politik, men istället tycker de att det är anti-Sverigedemokratiskt. Vad säger det om partiets politik?
2009-12-31, 10:53
Bannlyst
Skall verkligen folk som arbetar med utbildning som Lewin kunna göra sådana här partipolitiska utspel?
2009-12-31, 10:55
Medlem
Citat:
Kriminella invandrare utgör utgör en väldigt liten del av invandrare, det blir inte någon synlig minskning. Dessutom kriminella invandrare utan medborgarskap utvisas redan idag.

Minskat flyktingmottagande måste motiveras. Man kan inte ge avslag på ansökan med motivering "vi vill inte ha er här", det finns internationella överenskommelser som Sverige inte kan bortse ifrån.

Man kan inte minska anhöriginvandring utan att ta ifrån människor deras grundläggande rättigheter.

Mindre PUT kan inte heller göra en avsevärd skillnad, bara mer kostnader på grund av överreglering.

Allas lika rättigheter, det är vad först och främst borde skrivas om för att möjliggöra den sverigedemokratiska politiken.
Kanske ingen synlig minskning men en viktig markering.

"Vi har redan fyllt vår kvot", "vi tar inte så många i fortsättningen". Det är kommetarer/anledningar som andra länder med framgång använt.

Skitsnack. Repatriering är lika bra eller försörjningsplikt. Inget av det minskar deras "grundläggande" rättigheter. Vill folk vara med sin familj? Stanna i sina hemländer då!

Kan göra stor skillnad då grupper som blivit för stora och ohanterbara kan skickas tillbaka. Dessutom försvinner statens försörjningsskyldighet när TUT tar slut/avslutas.

Allas lika rätter innebär inte att dessa rätter ska tillgodoses i Sverige eller av Sverige i hela världen. Vi måste inte ge alla i hela världen svenskt socialbidrag till exempel. Vi måste inte ens ge alla i Sverige svensk socialbidrag. Det är principer som vi har att rätta oss efter. I fortsättningen i lagboken gäller gundlagen enbart svenska medborgare som uppenbarligen är de som grundlagen är till för.
Allas rätt till åsiktsfrihet, yttrandefrihet, religionsfrihet har SD inget emot annat än då andras grundläggande rättigheter kränks vilket för övrigt gäller de flesta andra partier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in