Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När man var liten räckte det med att man satt bredvid varandra i klassrummet för att bli bästisar men ju äldre man blir desto svårare blir det, eller hur?

Är det lättare när man får egna barn och träffar ungarnas kompisars föräldrar eller blir det lättare när man är pensionär och spelar bingo varje söndag eller har man alltid högre krav på andra allt eftersom tiden går?

Ja, vi bytte ut hela vår umgängeskrets när vi fick barn, och började umgås med föräldrar med barn i samma ålder.

Vi medelålders+ har föreningslivet, där man hjälps åt med praktiska saker. Ungdomar verkar inte ha upptäckt det.

När man var tonåring hängde man ofta i stora gäng. Sedan 90-talet har ungdomar LAN:at och dygnat. I min ålder kan det bli nån nyårsfest, studentfest eller 50-årsfest när det blir ganska många människor, men jag tycker att det blir bara mer och mer sällan. Julfest på jobbet kanske. Annars är det mest släkt och familj.

Orkar man bjuda hem folk på käk så är chansen större att man blir hembjuden.

Att hitta verkligt nära vänner kan vara svårare.
Senast redigerad av guru1966 2023-12-09 kl. 20:15.
Citera
2023-12-09, 21:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Problemet är till stor del omgivningen. När du var 17 år så hade du cirka 100-150 personer runt omkring dig födda samma år på gymnasiet. Du hade dessutom 200-300 personer som bara var ett år äldre eller yngre. Ni var tvugna att umgås minst 30h i veckan. Och ändå så ville du förmodligen inte vara nära kompis med mer än 10 av dem. Du klaffade förmodligen inte fullt ut med fler. I en ålder där alla var ganska spännande och fulla av liv.

Tänk på ditt nuvarande "gymnasium" när du är 34 år gammal. 18 personer på kontoret. 8 av dem ser du nästan aldrig. Av de resterande 10 så är hälften kvinnor. Av de resterande 5 männen så är 3 över 50 år. Kvar är du och någon halvknepig typ som är 7 år yngre än dig.

Varför skulle han bli en nära vän till dig när det tidigare tog 200 killar i din egen ålder att vaska fram 10 nära vänner?

Det här var ett väldigt bra svar.
Citera
2023-12-09, 21:28
Bannlyst
Det upplever nog många. Kanske har att göra med ens (min) minskade lust att träffa andra människor i sociala sammanhang i takt med stigande ålder.
Citera
2023-12-09, 21:56
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Ja det blir svårare att skaffa nya vänner eller iaf att skapa meningsfulla relationer med andra ju äldre man blir på grund av en mängd olika faktorer.

När man blir äldre så har folk allt mindre och mindre fritid och den fritid man har skall spenderas på partner och barn och hemmet och då har man inte tid att umgås på samma sätt som i ungdomen samt att man får andra prioriteringar som kommer före att hänga med polarna .

Folk har även vid 30+ sina etablerade umgängen och söker ofta inte nya bekantskaper såtillvida dessa inte är sexuellt eller romantiskt lagda.

Med ålder kommer också att man blir mer och mer satt i sitt sätt att vara och man får svårare och svårare att kompromissa och anpassa sig efter andra och ju lägre tolerans för folks olater och beteenden som man tycker är irriterande får man.
Jag tror att det är ett av problemen. Att man [B]ska[/B] leva så. Man behöver inte sitta hemma med partnern varje fredag. Man kan resa utomlands med kompisarna. Man kan vara ute och supa på en onsdag. Men kan vara borta 2-3 dagar från sommarstugan under sommaren.

Det finns egentlingen inga riktiga skäl till att leva så som alla svenskar gör efter att de har fyllt 30. Har man inte barn så klarar sig sambon. Har man barn så klarar sig också sambon med dagis hela dagen, eller 103 veckors mammaledighet, ofta fyra mor och farföräldrar till barnet som gärna passar, gratis skola, gratis sjukvård osv osv. Det är knappast så att ens partner eller barnet far illa, egentligen. Bara att kvinnan blir sur och det vågar inta svenska män handskas med.
Citera
2023-12-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Problemet är till stor del omgivningen. När du var 17 år så hade du cirka 100-150 personer runt omkring dig födda samma år på gymnasiet. Du hade dessutom 200-300 personer som bara var ett år äldre eller yngre. Ni var tvugna att umgås minst 30h i veckan. Och ändå så ville du förmodligen inte vara nära kompis med mer än 10 av dem. Du klaffade förmodligen inte fullt ut med fler. I en ålder där alla var ganska spännande och fulla av liv.

Tänk på ditt nuvarande "gymnasium" när du är 34 år gammal. 18 personer på kontoret. 8 av dem ser du nästan aldrig. Av de resterande 10 så är hälften kvinnor. Av de resterande 5 männen så är 3 över 50 år. Kvar är du och någon halvknepig typ som är 7 år yngre än dig.

Varför skulle han bli en nära vän till dig när det tidigare tog 200 killar i din egen ålder att vaska fram 10 nära vänner?

Guldsvar! Bra jämförelse och reflektion!
Citera
2023-12-09, 22:08
Medlem
Vem0ths avatar
Upplever snarare att det är lättare dock kretsen blir mer lokal. Inte fan vågade jag upprätthålla ett samtal med en granne eller arbetskollega utanför arbetstid för 10 år sedan, idag dricker jag öl och spelar typ Team Fortress 2 med dessa.

Det blev ett stort gap från när man var 20 till 30 då det kändes omöjligt att utbygga sin vänskapskrets. Vilket ett starkt inlägg från tidigare kan typ bekräfta varför det blir så.
Citera
2023-12-09, 22:57
Medlem
lyckebobys avatar
Joo, man blir kräsen, man vill inte ha ngn som ger en bekymmer...
Citera
2023-12-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
I Sverige brukar folk stänga in sig så snart de passerar 30 år och sedan vara ensamma. Folk träffar inte nya vänner i Sverige efter studietiden, det är inget att räkna med. Jag hade ganska enkelt att skaffa nya bekanta under min studietid, men efteråt inte alls så.

Svenskar är generellt tråkiga och när dom har familj isolerar dom sig till sin familj bara och stänger ute omvärlden, ganska svenskt, ungefär som svensken ser det som heligt, konstig kultur för det finns inte i andra länder.

Sen är du ju så klart mer ensam i Sthlm än om du bodde i en liten skitstad med några tusen invånare.
Citera
2023-12-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Man har vänner för att man behöver dom. När man är ung.

Ju äldre man blir, desto mindre behöver man andra. Och andra behöver mig mindre också. Så viljan att ha vänner minskar.

De flesta nöjer sig med de vänner de redan skaffat. Och som de inte blir av med.

Kompisar minskar ju med pga ålder då folk dör .
Citera
2023-12-10, 00:37
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fast med den synvinkeln kan man ju säga att det samtidigt blir enklare eftersom man då i högre utsträckning lär veta vilka sammanhang man ska befinna sig i för att hitta vänner och vilka kontakter man ska skaffa sig.

Till syvende och sist tror jag ändå det handlar om personligheten mest, den som har flest vänner i skolan är inte sällan den som har flest vänner i vuxen ålder. Personligheten kan man ju ändra till viss del så jag skulle nog med fog kunna säga att det för en del blir lättare att hitta vänner.

Ja, jag tror också det handlar om ens personlighet.
Citera
2023-12-10, 00:57
Medlem
Klart det är svårare.
Man kan inte gå fram till någon och fråga "får jag ta på dig?".
Men det går att hitta nya vänner om man är öppen och är lite aktiv till att hitta nya sammanhang.
Citera
2023-12-10, 01:11
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fast med den synvinkeln kan man ju säga att det samtidigt blir enklare eftersom man då i högre utsträckning lär veta vilka sammanhang man ska befinna sig i för att hitta vänner och vilka kontakter man ska skaffa sig.

Till syvende och sist tror jag ändå det handlar om personligheten mest, den som har flest vänner i skolan är inte sällan den som har flest vänner i vuxen ålder. Personligheten kan man ju ändra till viss del så jag skulle nog med fog kunna säga att det för en del blir lättare att hitta vänner.
På samma sätt som den som är snyggast när hon är 18 oftast är snyggast när hon är 48. Men hon är inte snygg för det. Och på samma sätt som nästan alla 18 åriga tjejer är snyggare så har nästan alla 18 åringar på gymnasiet lättare att hitta nya vänner än en social 48 årig man eller kvinna. Visst, någon på tusen är så extrem att de sticker ut. Den som får lättare att få vänner måste ha varit extremt lillgammal, mobbad, haft en konstighet som bara kunde botas av åldrande. Eller kunnat sätta sig i en särskild situation som gammal. Exempelvis mångmiljonär som reser jorden runt, framgångsrik skådespelare eller mediapersonlighet.
Senast redigerad av ricardo22 2023-12-10 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in