Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-25, 06:27
Medlem
Gå till en frikyrka dom älskar att prata med nya människor.
Citera
2023-03-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Skaffa vänner via gymmet.

Det kanske inte är en så dum idé faktiskt. Kanske CrossFit träning där man tränar med flera, spinningklasser och liknande kan fungera som kontexter det finns bättre förutsättningar att lära känna människor lite bättre - att man gör något gemensamt. Tack, jag noterar ditt medskick.
Citera
2023-03-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Gå till en frikyrka dom älskar att prata med nya människor.

Har du själv erfarenheter av detta? Jag är inte ateist och skulle nog ändå säga att jag har väldigt kristna värderingar när jag gjort lite efterforskning. Dock är jag kritisk och oförstående till vissa koncept i tron, men inte 100% avvisande. Vad är det för frikyrkor du föreslår?
Citera
2023-03-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analterego
Jag hade valt lokala grupper på Facebook och börjat där. Men att ha som intention att skapa djupa kontakter är oftast svårt. Besvikelsen som mänskligheten levererar är tyvärr mycket skarp

Dessvärre är det så. Jag kan vara ganska social när man gör något gemensamt där intresse finns. Vilka typer av lokala grupper kan vara av intresse, om du är lite mer specifik?
Citera
2023-03-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Gör inte det

Nja, jag tror jag passar den :C
Citera
2023-03-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Tänker badmintonklubb, klubb för veteranmopeder mm
Tyvärr tar det tid att lära känna människor i detta land och det verkar bli ännu svårare med åldern

Ja, veteranmopeder och badminton kanske inte är så illa (dock är jag ganska ung). Det kan vara något, paddel verkar också som något intressant som är relativt inne just nu (men verkar avta lite?). Jag tycker också att det tyvärr är lite trist att vi kanske är lite väl instängda här i Sverige. Folk skaffar sina nätverk och de konsolideras så pass tidigt, ibland vid gymnasieåldern. Jag är ju mellan 20-30 år, så jättegammal är jag ju inte. Jag har även funderat på kampsportsklubbar (ex, boxning för motionens skull) som har vuxenträning. Där skapas ett konkret sammanhang vilket man kan bygga på, tänker jag.

Får man fråga, hur är ditt sociala liv? Upplever du personligen denna svårighet att lära känna människor?
Citera
2023-03-25, 17:39
Medlem
Ni får gärna fortsätta ge råd och ni är också hjärtligt välkomna att dela med er av era personliga erfarenheter, tips och tricks
Citera
2023-03-25, 18:10
Medlem
HasseBanans avatar
Starta en ideell organisation eller satsa på att hjälpa människor som har det svårt på olika sätt. När folk ser att du drivs av välvilja och medmänsklighet så brukar respekten öka och du skapar förtroenden hos människor.

I den stad där jag bor t.ex. finns en man som erbjudit människor som är ensamma på högtider, som t.ex. Julen och midsommar, att ringa och prata ut. Han har fått mycket beröm av folk, trots att han har en bakgrund i missbruk.
Citera
2023-03-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Starta en ideell organisation eller satsa på att hjälpa människor som har det svårt på olika sätt. När folk ser att du drivs av välvilja och medmänsklighet så brukar respekten öka och du skapar förtroenden hos människor.

I den stad där jag bor t.ex. finns en man som erbjudit människor som är ensamma på högtider, som t.ex. Julen och midsommar, att ringa och prata ut. Han har fått mycket beröm av folk, trots att han har en bakgrund i missbruk.

Jag tror inte att starta en själv är det bästa för min del, men att hjälpa till i en existerande organisation/förening kanske kan vara någonting. Jag noterar ditt medskick, det kan faktiskt vara någonting. Det finns många organisationer som gärna tar emot de som är intresserade av att vara volontärer. Exemplet med mannen i den stad där du bor är fantastiskt, vi behöver fler som honom som verkligen gör konkret skillnad.
Citera
2023-03-25, 18:19
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Det kanske inte är en så dum idé faktiskt. Kanske CrossFit träning där man tränar med flera, spinningklasser och liknande kan fungera som kontexter det finns bättre förutsättningar att lära känna människor lite bättre - att man gör något gemensamt. Tack, jag noterar ditt medskick.

Gruppträning överhuvudtaget, man pratar ju med folk innan när man t ex väntar utanför rummet, och när man plockar fram prylar beoende på vad för grupp det är, bodypump tar man ju fram en massa, hantlar, skivstång, plattor, bräda osv...och efteråt träning stretch plocka undan osv..
Man kanske tilloch med träffar en efter passet och följer med på promenad eller så om man ska åt samma håll...
Citera
2023-03-25, 18:37
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Det är inte ovanligt att uppleva att det är lite svårt att träffa andra människor och skaffa nya vänner. Mot denna bakgrund skulle jag gärna vilja starta en tråd där ni får dela lite idéer och komma med inspiration kring vart man kan träffa nya människor och skaffa goda vänner.

Personligen, skulle jag skulle beskriva mig som ganska fysisk aktiv, tycker om att läsa samt skulle se mer själv mer åt det konservativa hållet (ej konspiratorisk, klimatförnekare, etnonationalist) utan mer "moralkonservativ" istället. Jag tar gärna emot tips på föreningar, grupper/nätverk, platser, evenemang och dylikt där man helt enkelt kan träffa lite folk och skaffa nya vänner.
Min första tanke: Friends Arena.
Citera
2023-03-25, 21:11
Medlem
Citat:
Har du själv erfarenheter av detta? Jag är inte ateist och skulle nog ändå säga att jag har väldigt kristna värderingar när jag gjort lite efterforskning. Dock är jag kritisk och oförstående till vissa koncept i tron, men inte 100% avvisande. Vad är det för frikyrkor du föreslår?

Är uppväxt i frikyrkomiljö. Testa Trosrörelsen dom har lite yngre publik. Du behöver inte köpa allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in