Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-22, 10:03
Medlem
Man hittar på en valfri aktivitet och bjuder in den/dom personerna du är intresserad av att bli vän med. Aktiviteten kan väl vara allt ifrån en middag hos dig, en sport eller vad du nu är intresserad av. Tackar de nej till inbjudan får du tolka det som att de inte vill bli polare.
Citera
2023-10-22, 11:01
Medlem
Man måste helt enkelt ta egna initativ till att hitta vänner. När man var ung student så damp vänner bara ner i knät på en. Det var en miljö där det var som bäddat för att automatiskt få nya vänner.

Som vuxen och arbetande kan man inte förvänta sig något liknande. Sitter du bara hemma eller bara går till och från jobbet får du inga nya vänner. Det här gäller dubbelt upp i Stockholm där folk redan har stora mängder bekanta/vänner och sina väldigt inrutade och rutinbaserade liv.

Du får börja med någon hobby, spela fotboll, bjuda hem halvbekanta som du tycker verkar intressanta osv. Dvs sätta dig i situationer där chanserna att bli vän med någon är högre. Ingen kommer dock göra det åt dig. Ingen bekant kommer bara sådär bjuda över dig för att kolla fotboll, dricka öl och äta god mat. Du själv behöver vara personen som gör det.
Citera
2023-10-22, 21:52
Medlem
Kosmos.s avatar
Intressen/sport/föreningar är min erfarenhet.

Dock inte säkert man träffar bra vänner där heller, man måste jivea på ett personlighetsmässigt plan med...

Men ja, skaffa vänner som vuxen är fan svårt.
Citera
2023-10-24, 21:36
Medlem
Maackans avatar
Hobby är ett bra tips.
Citera
2023-10-25, 07:57
Medlem
Gör som du gjorde i lågstadiet. Bjud hem dem!
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-10-25 kl. 08:01.
Citera
2023-10-25, 08:03
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Intressen/sport/föreningar är min erfarenhet.

Dock inte säkert man träffar bra vänner där heller, man måste jivea på ett personlighetsmässigt plan med...

Men ja, skaffa vänner som vuxen är fan svårt.
Man är ganska isolerad även fast man lever bland mängder av folk. Rätt fascinerande.
Citera
2023-10-25, 09:00
Medlem
Vardons avatar
Jag kan tycka det här med intressen är en farlig väg att gå. Hur är du som person. Har haft en del intressen och visst har väl fått nån vän via det men om jag summerar timmarna nedlagda dividerat med antalet vänner så är jag inte säker det var värt det. Men det kan ju vara för att jag är bättre på att ställa upp än att småprata
Citera
2023-10-26, 09:07
Medlem
oväns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Jag kan tycka det här med intressen är en farlig väg att gå. Hur är du som person. Har haft en del intressen och visst har väl fått nån vän via det men om jag summerar timmarna nedlagda dividerat med antalet vänner så är jag inte säker det var värt det. Men det kan ju vara för att jag är bättre på att ställa upp än att småprata

Såklart att man vill optimera och göra det som ger flest vänner per tidsenhet, men det är en farlig väg att gå eftersom ens analys saknar empiriskt underlag. Dessutom springer man på vissa blivande vänner "av en händelse", och har man redan få vänner så bör man ta varje chans.
Citera
2023-10-28, 23:49
Citat:
Ursprungligen postat av Ersatz
Mycket tips från översociala människor i tråden. TS är introvert och vill inte ha 3000 vänner. I vuxen ålder skaffar man vänner via gemensamma intressen och alkohol.
Ja precis, jag vill endast 3-5 nya men goda vänner men inte mer. Riktiga vänner som faktiskt bryr sig om en o inte ha ute efter ha lite kul men ba ytlig kontakt o egentligen skiter i hur du verkligen mår. Självklart har jag inget emot att dricka eller festa lite ibland. Men vill ha kompisar man kan göra olika grejer med inte ba de. Mina intressen e väl typ träning, resa, musik o spel.
Citera
2023-11-02, 22:58
Medlem
Har du någon kollega du tycker verkar rolig att hänga med ?
Har dina kompisar några vänner som du kan haka på ?

Jag har skaffat vänner i vuxen ålder men då har det varit för att jag ”måste”. Flyttat till ny stad eller nyligen blivit singel etc

Det gäller att gå utanför din komfortzon, våga bjuda in dig själv och fråga om event eller fråga om någon vill hänga med på ett event eller aktivitet te.x.

Prata om annat än bara jobb med kollegor och våga öppna upp.

Sen hobbys som många tipsar om, jag gick en intensivkurs för nybörjare en sommar i en aktivitet och där var vi flera som sågs efter!

Lycka till! Steg ett är att få viljan och motivationen och där verkar du vara!
Citera
2023-12-09, 16:52
Medlem
Denoms avatar
Är det svårare att skaffa nya vänner ju äldre man är?

När man var liten räckte det med att man satt bredvid varandra i klassrummet för att bli bästisar men ju äldre man blir desto svårare blir det, eller hur?

Är det lättare när man får egna barn och träffar ungarnas kompisars föräldrar eller blir det lättare när man är pensionär och spelar bingo varje söndag eller har man alltid högre krav på andra allt eftersom tiden går?
Senast redigerad av Denom 2023-12-09 kl. 16:56.
Citera
2023-12-09, 16:57
Medlem
Det är lättare när man blir äldre, för dagens unga sitter bara vid skärmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här