Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
När man var liten räckte det med att man satt bredvid varandra i klassrummet för att bli bästisar men ju äldre man blir desto svårare blir det, eller hur?
Ja, det stämmer. Jag tror främst att det beror på hur gemenskaper förändras över livsförloppet. När man är i skolan så är man bokstavligen ihopföst i ett rum med andra människor, och har inget annat val än att umgås. Sedan kommer det några innan man skaffat partner och bildat familj, och då är det oftast någon kompisgäng som är den primära gemenskapen, som vi prioriterar allra högst. Sedan är det familjen som är prio ett.
En annan sak är förstås att vi inte formar oss efter varandra lika mycket när vi är vuxna, som vi gjorde när vi var unga. När jag var tjugo år så tog jag extremt starkt intryck av vänner, av vilka böcker de läste och vilken musik de lyssnade på. Någonstans runt tjugofem började de olikheterna mest bli störande, då jag själv blev mer säker på vad jag gillar egentligen. Det blev liksom oviktigt vad andra tyckte, och då började vänner spela mycket mindre roll.
Som femtioåring så blir det inte mycket till "nya vänner". Man noterar med lite svalt intresse vad andra människor säger, och hoppas man slipper ses mer än nödvändigt i fortsättningen.