Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-09, 18:28
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Är du religiös nu? Helnykterist?

Inte religiös, drack öl och glögg igår, hemma i vår lugna vrå.
Citera
2023-12-09, 18:49
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Ja, det blir svårare. Du väckte en förhoppning om att vännerna kanske rasar in när man är pensionär.

Under barnåren är många väldigt upptagna och får lägga egna intressen och egentid åt sidan.
När man är uppe i den åldern är samtalsämnena handlar om hur avföringen ser ut osv. Vet inte om det är så kul.... Men visst är det svårare. När man passerat 35 då är det svårt för alla runt omkring har annat fokus = skaffa familj osv.
Citera
2023-12-09, 18:52
Bannlyst
Det är svårare att skaffa riktigt nära vänner, bekanta är enkelt men riktigt nära vänner är svårt…
Citera
2023-12-09, 18:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag håller inte med, jag hade inte särskilt många vänner i (grund)skolan, sen på universitetet blev det en helt annan femma.

I vuxen ålder har jag ett fåtal nära vänner, man kan ju inte ha hur många nära vänner som helst - man ska ju hinna med dem med. Sen har jag massvis med bekanta som då är nästa steg.

Men visst, när man är vuxen och levt mer än halva sitt liv så är man nog lite mer kräsen och vet vad man vill ha och inte vill ha.
Ja det är väl mer nischat genom universitetsstudier än grundskolan kan jag tänka mig.
Citera
2023-12-09, 19:11
Medlem
Kickassfarsans avatar
Mycket lättare att skaffa nya bekantskaper utomlands.

I Sverige tycker folk man är konstiga för man hälsar på någon man inte känner, jag älskar Sverige & Svenskar men tyvvär så är vi lite osociala av oss.
Citera
2023-12-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Huvudstaden, hänga ute om nätterna gjorde jag när jag var ung.

Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Har alltid haft lätt att knyta till mig nya vänskaper, mitt "problem" är att jag är väldigt selektiv, man får neka folk som vill bli ens vän.

Jobbar du som clown på grönan eller hur kan du ha en strid ström med människor vars vänskap du måste mota bort i det som förmodligen är en av världens mest ogästvänliga städer för den som söker social kontakt med främlingar, när du inte ens rör dig i krogmiljö?
Citera
2023-12-09, 19:18
Medlem
jjujjus avatar
Ja om man inte har ett socialt liv redan och massa vänner så blir det såklart svårare.

För att skaffa nya vänner krävs det antingen att du jobbar någonstans, har vänner redan, utövar någon sport eller har en sysselsättning som inkluderar andra. Eller en partner som har vänner som har tjej/kille. Och att man är reko som person såklart!

Jag är typen som inte söker vänner men alltid får ändå. Helt ärligt så vet jag inte varför dom vill vara kompis med mig men jag antar att jag är skön. Dvs rolig/ball. Men har liksom sjukt soft sidor med. Men party-jag är tydligen jEterolig

Dessutom är det nog lockande med folk som inte utstrålar desperation? Eftersom att jag inte söker och är trygg i vem jag är - så lockar det folk.

Har en ny bekantskap nu, en brud. Som skickar snaps 24/7. Det är lite jobbigt. Antar att hon gillar mig och vill ha kontakt, intensiv sådan. Hon är faktiskt jävligt cool, fattar inte vad hon ska med mig till Jag är också cool men hon är typ coolare. Hon är en vän till en vän. Så lärde vi känna varandra!
Citera
2023-12-09, 19:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När man var liten räckte det med att man satt bredvid varandra i klassrummet för att bli bästisar men ju äldre man blir desto svårare blir det, eller hur?

Är det lättare när man får egna barn och träffar ungarnas kompisars föräldrar eller blir det lättare när man är pensionär och spelar bingo varje söndag eller har man alltid högre krav på andra allt eftersom tiden går?

Njae jag tycker inte att det är lättare när man får barn.
Visst, man träffar nya vuxna som man (tvingas) prata med.

Men det blir ju inte samma sak som de där riktiga vännerna man hade en gång i tiden.

Allt man pratar om är bara barnens aktiviteter, något annat vågar man knappt prata om för då korsar man den privata gränsen.

Jag har dock fått en och annan ny vän som vuxen, men de har jag sällan tid att träffa ändå.
Citera
2023-12-09, 19:24
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jobbar du som clown på grönan eller hur kan du ha en strid ström med människor vars vänskap du måste mota bort i det som förmodligen är en av världens mest ogästvänliga städer för den som söker social kontakt med främlingar, när du inte ens rör dig i krogmiljö?

Jag träffar mycket fölk i mitt jöbb.
Citera
2023-12-09, 19:36
Medlem
ricardo22s avatar
Problemet är till stor del omgivningen. När du var 17 år så hade du cirka 100-150 personer runt omkring dig födda samma år på gymnasiet. Du hade dessutom 200-300 personer som bara var ett år äldre eller yngre. Ni var tvugna att umgås minst 30h i veckan. Och ändå så ville du förmodligen inte vara nära kompis med mer än 10 av dem. Du klaffade förmodligen inte fullt ut med fler. I en ålder där alla var ganska spännande och fulla av liv.

Tänk på ditt nuvarande "gymnasium" när du är 34 år gammal. 18 personer på kontoret. 8 av dem ser du nästan aldrig. Av de resterande 10 så är hälften kvinnor. Av de resterande 5 männen så är 3 över 50 år. Kvar är du och någon halvknepig typ som är 7 år yngre än dig.

Varför skulle han bli en nära vän till dig när det tidigare tog 200 killar i din egen ålder att vaska fram 10 nära vänner?
Senast redigerad av ricardo22 2023-12-09 kl. 19:40.
Citera
2023-12-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När man var liten räckte det med att man satt bredvid varandra i klassrummet för att bli bästisar men ju äldre man blir desto svårare blir det, eller hur?

Är det lättare när man får egna barn och träffar ungarnas kompisars föräldrar eller blir det lättare när man är pensionär och spelar bingo varje söndag eller har man alltid högre krav på andra allt eftersom tiden går?

Kära Denom, för att inte gå off topic. Ja, det blir svårare.Men det vet ju du med. Kul att du är kvar på flashback!
Citera
2023-12-09, 19:41
Medlem
SexgalenZombies avatar
Man har vänner för att man behöver dom. När man är ung.

Ju äldre man blir, desto mindre behöver man andra. Och andra behöver mig mindre också. Så viljan att ha vänner minskar.

De flesta nöjer sig med de vänner de redan skaffat. Och som de inte blir av med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in