2011-12-27, 17:49
Medlem
Höjas avatar
Min köttfärssås är varken glamorös, särskilt speciell eller liknande men folk brukar gilla den så får väl försöka skriva ner receptet.

Fläsk/blandfärs (jag brukar ha fläsk då det är billigast, men vid rea kan det bli blandfärs). Brukar vara ett kilo.
2-3 packet passerade tomater
1 lök
1 vitlöksklyfta (eller sådant på kryddburk)
Svartpeppar
Chilisås
Salt
Chilipulver
Paprikapulver
Cayennepeppar

Stek färsen i rikligt med olja för att sedan hälla över i en kastrull. Fräs löken i samma panna. Blanda därefter i de passerade tomaterna och vitlöken. När den puttrat lite blandas kryddorna i efter behag. Därefter brukar den puttra tills pastan är färdigkokad eller kryddorna satt sig.

Snabb, billig, enkel och tydligen god.
Citera
2011-12-27, 18:58
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Du och Heston Blumenthal tänker ganska lika.
Citera
2011-12-27, 19:37
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Man vet att man besöker ett svenskt forum när merparten av recepten på köttfärsås saknar pancetta (eller motsvarande) och rödvin.
Citera
2011-12-28, 04:58
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Man vet att man besöker ett svenskt forum när merparten av recepten på köttfärsås saknar pancetta (eller motsvarande) och rödvin.

Traditionellt brukar det ändå vara vitt vin i en bolognese?
Själv föredrar jag rött, men det är en annan historia.
Citera
2011-12-28, 05:49
Medlem
hazard simpsons avatar
blandfärs
1 lök
dijonsenap
ketchup
Svartpeppar
Chilisås
Salt
Chilipulver
Paprikapulver
Cayennepeppar
grädde
soya
buljongtärning

Fått mycket beröm för den.
Citera
2011-12-28, 14:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen

Många jag känner iaf kör i bacon och rödvin eller balsamvinäger (kör oftast med dom själv).
Citera
2011-12-28, 19:15
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Traditionellt brukar det ändå vara vitt vin i en bolognese?
Själv föredrar jag rött, men det är en annan historia.

Hugget som stucket skulle jag säga. Vitt vin i såsen och vitt i glaset. Visst. Jag använder dock rödvin. Slaviskt.
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2011-12-28 kl. 19:20.
Citera
2011-12-28, 19:26
Medlem
Snurrens avatar
Vad man än blandar ner i såsen, så låt det koka L Ä N G E, minst 2 timmar. Det är den mest avgörande faktorn enligt mig i alla fall. Själv tar jag också stora mängder finhackad lök i. JAg har i båda mina barns kretsar utnämnts till bästa köttfärssåskocken så jag vet att det funkar. Helst använder jag passerade tomater, men jag tar gärna en burk hela tomater som jag klipper sonder, för att få lite annorlunda struktur på såsen. Ingrediensernas proportioner varierar men koktiden är hela hemligheten.

Edit: jo just det, jag använder "pizzakrydda" från Kockens, d v s oregano och mejram, den är perfekt till köttfärssås.
Citera
2011-12-29, 16:07
Medlem
Har skummat lite rundor i tråden och lärt mig mycket. Min köttfärs kan helt klart behöva förändras lite.
Slängde ihop huvudsakerna jag snappat upp nedan. Kan hända att jag glömt ngt, kanske för att jag inte riktigt gillat tanken på det eller bara missat det. Det känns som jag har några varianter nu iaf.

huvudingredienser:
blandfärs, hela tomter i burk, lök, vitlök, socker, buljong, basilika, chilipulver, tomatpure, salt, peppar, oregano

ev tillbehör som:
rödvin, creme fraiche/grädde, heinz chilisås, parmesan, soja, fond, bacon

ev rotfrukter:
morot, palsternacka, rotselleri, stjälkselleri

Jag har ätit mycket köttfärsåser i mina dagar. Vissa jag har ätit har blivit riktigt torra (trots mycket tomatröra) medans vissa riktigt musiga o smakfulla. Hur undviker man att ens köttfärs blir torr och hur får man den musiga smaken? Har själv aldrig provat med rödvin eller fond men misstänker att ngn av de är hemligheten. Socker har jag ej heller provat men förstått nu att det är en viktig ingrediens.
Citera
2011-12-29, 16:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lele123
Har skummat lite rundor i tråden och lärt mig mycket. Min köttfärs kan helt klart behöva förändras lite.
Slängde ihop huvudsakerna jag snappat upp nedan. Kan hända att jag glömt ngt, kanske för att jag inte riktigt gillat tanken på det eller bara missat det. Det känns som jag har några varianter nu iaf.

huvudingredienser:
blandfärs, hela tomter i burk, lök, vitlök, socker, buljong, basilika, chilipulver, tomatpure, salt, peppar, oregano

ev tillbehör som:
rödvin, creme fraiche/grädde, heinz chilisås, parmesan, soja, fond, bacon

ev rotfrukter:
morot, palsternacka, rotselleri, stjälkselleri

Jag har ätit mycket köttfärsåser i mina dagar. Vissa jag har ätit har blivit riktigt torra (trots mycket tomatröra) medans vissa riktigt musiga o smakfulla. Hur undviker man att ens köttfärs blir torr och hur får man den musiga smaken? Har själv aldrig provat med rödvin eller fond men misstänker att ngn av de är hemligheten. Socker har jag ej heller provat men förstått nu att det är en viktig ingrediens.

Balans mellan sötma och syra samt fett (smör/grädde) kan göra underverk med en köttfärsås.
En skvätt ketchup ger både sötma och syra och kan lyfta en köttfärsås rejjält.

Vin + en nypa socker i början och en skvätt grädde på slutet är vad jag kör på och har aldrig fått torr/platt/tråkig sås.
Vitlök och chili är stående ingredienser utöver rejjält med vanlig lök som får karamelliseras i en rejjäl klick smör (inge jäkla bensintvättat substitut).
Citera
2011-12-29, 17:02
Medlem
Det ska jag definitivt prova. Läst även något om att man skulle slänga i tomatpuren innan krossade/hela tomterna för att steka bort konserveringssmaken?
En annan fråga som inte har just med receptet att göra. Hur länge kan man frysa blandfärs? Hur länge kan man frysa en lagad köttfärs?
Citera
2011-12-30, 13:48
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lele123
Det ska jag definitivt prova. Läst även något om att man skulle slänga i tomatpuren innan krossade/hela tomterna för att steka bort konserveringssmaken?
En annan fråga som inte har just med receptet att göra. Hur länge kan man frysa blandfärs? Hur länge kan man frysa en lagad köttfärs?

Stämmer bra. Du ska låta tomatpurén fräsa med en stund innan du har i köttfärsen. Alltså efter du fräst din mire-poix (morötter, selleri och lök). Detta för att bort den lite bittra smaken som tomatpuré har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in