2022-06-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Låt ett lagerblad ligga i grytan medan det kokar på svag värme. Lite tomatpuré. Lite riven alt. finhackad rotselleri. Buljongpulver, eller ännu hellre hemgjord buljong. Jag skulle uteslutit soja, sambal oelek, paprikapulver. Tillaga i förväg och låt den stå i en timme eller två, eller varför inte till nästa dag.
Citera
2022-06-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
För lite salt och svartpeppar. Du verkar göra allt rätt även om jag för min del tycker att olivolja ger en för jävla besk smak, så jag föredrar smakneutral olja eller smör. Men svaret blir alltså att du dubblar mängden salt och svartpeppar en miss som många gör.
Svartpeppar är ok på pasta, potatissallad eller dylikt. Men det har ingenting i matlagning att göra, där regerar vitpeppar.
Citera
2022-06-29, 21:36
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Googla recept på ”ragu bolognese”. Du saknar soltorkade tomater, buljong eller fond, och (kanske viktigast av allt) rödvin! Sen kan du låta det dra i ugnen upp till 90 minuter. Satan vad gott det blir, man vill typ gå under och bara äta allt på en gång.

Och fan ta dig och dina söner ifall du besudlar maträtten med ketchup.
Citera
2022-06-29, 21:37
Medlem
peterZiipens avatar
Den här köttbuljongen använder många restauranger:
https://www.bargrossisten.se/produkter/fond-kottfond-mork-1l-lithells/10248#:~:text=Produktinformation%3A,h%C3%B6gt%20k% C3%B6ttinneh%C3%A5ll%20och%20fyllig%20smak.
Citera
2022-06-29, 21:40
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Alla verkar ha lite olika recept på det hela, själv kör jag på halvtorr Sherry precis som min mormor brukade göra.

Mormödrar brukar ha rätt!
Citera
2022-06-29, 21:41
Avstängd
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

fett (sidfläsk,grädde, svinfett) och buljong (fond, kub) saknas.

MSG kan jag rekomendera oxo. halv-1 matsked.

(rödvin som någon föreslog kan va gott, men inte nödvändigt)
Citera
2022-06-29, 21:42
Medlem
dANiis avatar
I med röd och grön paprika.
Citera
2022-06-29, 21:47
Medlem
Har inte läst hela tråden. Men strunta i krossade tomater det är bara blaskigt och tar bort smaken. Jag kör med med hela tomater på burk istället och har även i en gnutta rödvin.
Citera
2022-06-29, 21:47
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Fyfan, vad vidrigt. Sluta upp med det där!

Vad skulle vara felet menar du? Skapligt passé att se ner på ketchup. Sött, surt, salt & umami i en billig förpackning. Bättre än så blir det inte.
Citera
2022-06-29, 21:53
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vad skulle vara felet menar du? Skapligt passé att se ner på ketchup. Sött, surt, salt & umami i en billig förpackning. Bättre än så blir det inte.

Jag brukar också ta i en stadig skvätt ketchup och ibland lite BBQ-sås. Worcestershiresås kan man ta en rejäl dos av också, samt en lagom skvätt balsamvinäger. Timjan och oregano, eventuellt mejram, tar jag rätt mycket av. Lagerblad och köttbuljong. Men jag lagar alltid utan recept, på känn och efter humör. Maten blir därför precis som jag vill ha den.

Grädde skulle jag aldrig använda i en köttfärssås. Fullständigt dödar tomatsmaken och gör hela anrättningen blasé.
Senast redigerad av Farfarsfar 2022-06-29 kl. 21:55.
Citera
2022-06-29, 22:06
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Jag brukar också ta i en stadig skvätt ketchup och ibland lite BBQ-sås. Worcestershiresås kan man ta en rejäl dos av också, samt en lagom skvätt balsamvinäger. Timjan och oregano, eventuellt mejram, tar jag rätt mycket av. Lagerblad och köttbuljong. Men jag lagar alltid utan recept, på känn och efter humör. Maten blir därför precis som jag vill ha den.

Grädde skulle jag aldrig använda i en köttfärssås. Fullständigt dödar tomatsmaken och gör hela anrättningen blasé.

Heinz chili sås tycker jag funkar riktigt bra
Citera
2022-06-29, 22:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jösses vad alla var experter på köttfärssås helt plötsligt 😂

9 sidor på några timmar. Viktig valfråga detta

Köttfärssås är en nationalrätt som alla är olika med :-) och vem älskar inte köttfärssås - ja anpassat efter sin gom. Det vore nåt att utse sveriges bästa köttfärsås topp 10 men det går inte för alla gillar olika

Vissa gillar rena smaker som inte tar ut varann med få varor i (inga örter här) mycket köttsmak och söt syrlig tomatarom

Andra vill ha det där bitiga paprika inslaget med färsk paprika och rökt paprikakrydda eller tom aubergin

Vissa vill ha örter som tusan och väldigt tomatigt

Somliga vill ha mycket lök flera löksorter och svamp

Sen vill några ha feta gräddiga syrliga mejeriköttfärsåser som jag tycker ligger rätt långt ner på listan ang god köttfärsås. I en köttfärsgratäng är det en annan sak med gräddsmaken.

Det räcker med en skvätt mjölk för varje portion av köttfärs för att lena ut smakerna lite

Sen fortsätter det bara med andra specialare :-) never ending story ang olika recept :-)

https://www.youtube.com/watch?v=lHytjEj7B9g&ab_channel=HDFilmTributes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in