2022-06-29, 22:44
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Varför har du i vatten?
Ha i en köttbuljongtärning.
Låt det verkligen puttra, ej koka, 1h är för länge.
Örterna kan du ha i i slutet, de behöver inte koka länge. En dutt socker har du i också. Tar fram smaker.

Jag har långkokat en ragu i 2 timmar och de va de godaste jag ätit. Men ja, den tiden har man inte alltid. Självklart ska de på sjuda på låg värme.
Citera
2022-06-29, 22:45
Medlem
Finhackad vitlök!
Citera
2022-06-29, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Mera vitlök. Mycket mera vitlök. Grovhackad, inte pressad.

Uttrycket "för mycket vitlök" existerar inte i universum.
många gör felet att pressa i vitlöken i början, när det blir så mycket godare att ta i den i slutet
Citera
2022-06-29, 22:53
Bannlyst
vad heter dom där gröna stängerna ? sådana brukar jag ha i , finhackat med
Citera
2022-06-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Jag har långkokat en ragu i 2 timmar och de va de godaste jag ätit. Men ja, den tiden har man inte alltid. Självklart ska de på sjuda på låg värme.

Ja långkok ör bra, menade bara att med köttfärssås ör det onödigt, 30 min räcker. Tillägg ovan som annan skrev, alltid hela tomater på burk, det ör mkt böttre. Sen självklart smaka av.
Citera
2022-06-29, 22:56
Medlem
peterZiipens avatar
Här är ett jäkligt fint recept på köttfärsås från Recept Tack
https://www.instagram.com/stories/highlights/17878287686090212/
Citera
2022-06-29, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
många gör felet att pressa i vitlöken i början, när det blir så mycket godare att ta i den i slutet

exakt, jag brukar ta en vitlök ifrån början, och den sista 3-5 minuter innan servering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Många är inte så duktiga på att bryna lök och köttfärs.
Om köttfärsen inte är ordentligt brynt blir såsen otroligt blek.

Om man måste ha väldigt mycket knorrfond eller buljong i ragun så bör man istället testa att bryna färsen mörkare.
Jag använder bara salt och vitpeppar då jag steker färsen.
Om jag lagar stor mängd bryner jag färsen i flera portioner.
Jag bryner först köttfärsen, tar den åt sidan och steker sedan löken.

Om köttfärsen är grå då du stekt den har du egentligen kokt den...
Löken måste karamellisera för att ge den sötma man vill ha i en köttfärssås. (guldbrun)
Jag själv föredrar att riva morot till såsen, så den kokar isär helt och "reder" såsen.

Ketchup är som någon skrev en fantastisk ingrediens i köttfärssås.
Riktigt bra att dra fram extra syra och sötma med.
Allt i rätt mängd, naturligtvis.

Får verkligen inte ihop ekvationen ketchup i en maträtt lagad med kärlek. För extra sötma addera delikatesstomater, för syra vin/vinäger? Visst en minimal skvätt ketchup kanske adderar något men rent principiellt nej för i helvete! ;-)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Här är ett jäkligt fint recept på köttfärsås från Recept Tack
https://www.instagram.com/stories/highlights/17878287686090212/

värdelöst med insta länk, normala människor har inte insta

så copy paste receptet

Jag tycker inte det håller med sälta genom fläskkött som man sen kastar.
Nej allt ska ätas idag i denna överbefolkade värld med miljöproblem pga öken och djungelfolk som
gör 10ungar var.

Buljongtärning är enkelt vardags, helger kan man ha sparat egen buljong ifrån veckan till finmat.
Vill man ha lite bättre kan man ta flytande färdig buljong/fond.

Jag brukar ha i halva mängden av buljongen ifrån början, och resten före servering en kvar innan i bolognesen , detta trick är något jag trivs med.
Blir bra balans när man adderar mer vätska, vin mot slutet ge lite extra buljong även.
Allt lirar fint så, vill ha mustigt, så det får inte vara med ifrån början vinet, som med vitlöken,
hälften av vitlöken mot slutet så det lever , andra halvan ska inkokas
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-06-29 kl. 23:12.
Citera
2022-06-29, 23:06
Medlem
ankademikers avatar
.
Citera
2022-06-29, 23:07
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Jag ser med en gång vad du gör för fel.
Du får aldrig aldrig aldrig tillsätta vatten så tidigt.
Vatten eller hellre rött vin, tillsätter man BARA om såsen blir för tjock,och bara det sista man gör !
Vad det gäller kryddor använder man det man tycker om. Men 10-12 st är för mycket. Hål dig till 3-4 st.
Stek grönsakerna Först i smör,sen färsen o gå i med tomatpure,VIKTIGT sen krosade eller hela tomater. Inte färska.
Soja hör inte hemma i en köttfärssås.
Lycka till
Senast redigerad av PlanBoksBok 2022-06-29 kl. 23:12.
Citera
2022-06-29, 23:10
Medlem
Finns bra guides på utube. Använd en bra buljong (hemlagad eller köpt) Tilsätt rivna färska basilikablad precis på slutet. Strö över hyffsat med lagrad hårdost, osten är viktig för smaken(inte under tillagningen så klart..) Vincenzo har bra guides som det redan nämnts
Senast redigerad av User-01 2022-06-29 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in