2012-09-20, 19:34
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Det blir inte mer smak bara för att du häller på mer VATTEN och låter det reduceras.

Du har såklart i vatten eller annan vätska för att du ska kunna koka såsen längre utan att den kokar sig torr.
Citera
2012-09-20, 19:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Det blir inte mer smak bara för att du häller på mer VATTEN och låter det reduceras.

Det är inte syftet heller, man har i vatten för att det inte ska koka torrt, man kokar 3-4h för att alla smakerna ska komma fram som dom ska (och för att köttet ska bli riktigt mört).
Citera
2012-09-20, 19:45
Medlem
Jag brukar fräsa en gul, finhackad lök tills det börjar få färg och sedan slänga i ett paket blandfärs.
Detta bryns, och när det är klart tillsätts 0,5dl coca cola och 1,5dl rödvin som får koka ner.
Därefter tillsätts en burk passerade tomater, tomatpuré, lite timjan, salt och peppar, eventuellt vatten vid behov. Låt puttra 1 timme. Njut
Citera
2012-09-20, 19:59
Medlem
Det skrämmer mig att så många i den här tråden öser i mjölkprodukter i er köttfärssås, i mina ögon är det ungefär lika illa som att använda salt istället för socker i negerbollar.

Jag kör alltid en samma bas och kryddar lite olika beroende på vad jag har hemma och hur ambitiös jag är.

Min bas: Mager blandfärs, gul lök(grovt hackad), färsk vitlök (rakbladsskivad), fina färska tomater, morötter (hackade, julienne), kalvfond, en skvätt vin, ett par nävar hackade färska örter (beroende på vad jag har hemma, allt utom det man kryddar brännvin med funkar typ) samt salt&peppar och en liten sked socker för att framhäva sötman i tomaterna.
Citera
2012-09-20, 20:29
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Det skrämmer mig att så många i den här tråden öser i mjölkprodukter i er köttfärssås, i mina ögon är det ungefär lika illa som att använda salt istället för socker i negerbollar.

Tja, ska man laga en autentisk Bolognese enligt Accademia Italiana della Cucina (Italian Academy of Cuisine) så ska det vara mjölk i. Så dessa personer som skrämmer dig så mycket är inte helt fel ute.

Med det sagt så föredrar jag själv en sås utan mejeriprodukter i.
Citera
2012-09-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Tja, ska man laga en autentisk Bolognese enligt Accademia Italiana della Cucina (Italian Academy of Cuisine) så ska det vara mjölk i. Så dessa personer som skrämmer dig så mycket är inte helt fel ute.

Kanske är det pga att jag blev skrämd som liten när min mor prompt skulle hälla grädde i köttfärssåsen, resultatet blev att det smakade fett istället för en rund fin smak som kittlar gommen till orgasm.

Men men, jag skulle ändå aldrig få för mig att hälla i mjölkprodukter, varken hemma eller på jobbet.

Sista raden får du tummen upp för!
Citera
2012-09-20, 21:21
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Kanske är det pga att jag blev skrämd som liten när min mor prompt skulle hälla grädde i köttfärssåsen, resultatet blev att det smakade fett istället för en rund fin smak som kittlar gommen till orgasm.

Men men, jag skulle ändå aldrig få för mig att hälla i mjölkprodukter, varken hemma eller på jobbet.

Sista raden får du tummen upp för!

Jag kan bara hålla med. Ett stänk mjölk kan jag leva med, men grädde har inget i en köttfärssås att göra enligt mig.
Men å andra sidan har jag bärs i min så jag ska kanske inte säga så mycket om saken. Kanske skulle jag ta och lägga upp receptet på den.
Citera
2012-09-20, 22:11
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrysos
När jag lagar gör jag ungefär såhär, hackar och "steker" (kallas kanske inte så ) lök, i med köttfärs och bryner, i med krossade tomater och vatten och lite soya, i med salt och peppar och låter den koka under lock. Detta funkar uppenbarligen inte, så någon som har lust att guida mig lite till en enkel köttfärssås?
Testa hälla i en del ketchup i tomatsmeten och låt en del av vattnet koka bort utan lock. Se till att röra runt en del så att det inte bränner fast. Sockret i ketchupen kommer göra att smeten blir lite mer klibbig och håller ihop bättre. Själv tycker jag detta är bra mycket godare än att hälla ketchupen direkt på pastan, efter som dess smak blir mindre "skarp". Testa även hälla på en hel del oregano och/eller liknande.

Om det inte faller i smaken (för "tomatig"), så testa i stället att blanda en matsked mjöl med någon/några deciliter mjölk och släng i.
Senast redigerad av Roi 2012-09-20 kl. 22:17.
Citera
2012-09-21, 01:46
Medlem
TheFreakinPopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes

En Bolognese är en variant av köttfärssås från staden Bologna. "Vanlig" köttfärssås heter nått så simpelt som al ragu på italienska, och den innehåller inte mjölk.

Generellt så används det väldigt lite mejeriprodukter i italienska köket.
Citera
2012-09-21, 07:56
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
En Bolognese är en variant av köttfärssås från staden Bologna. "Vanlig" köttfärssås heter nått så simpelt som al ragu på italienska, och den innehåller inte mjölk.

Du kan googla fram Italienska recept på al ragu och du kommer finna att en hel del innehåller mjölk. Att kategoriskt säga att inga al ragu innehåller mjölk blir bara löjligt. Precis som med alla andra mytomspunna rätter så finns det tusen varianter och åsikter om vad som är rätt eller fel i sammanhanget.

Det sista påståendet är korrekt, om man nu inte klassar ost som en mejeriprodukt
Senast redigerad av SadEyes 2012-09-21 kl. 08:03.
Citera
2012-09-21, 10:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Fast det här påståendet är inte riktigt korrekt.

Eftersom det italienska köket är väldigt regionalt så finns det delar av Italien där man företrädesvis väljer mejerivaror som mjölk och smör före bordsvin och olivolja.

Dessa provinser ligger i Alpområdet samt hela Po-slätten. Man föder upp en substantiell mängd nöt men också får, get och gris. Dessa regioner har dessutom behärskats under långa perioder av fransmännen och österrikarna varför maten där är starkt påverkad av dem. I både Frankrike och Österrike är mejerivaror dominerande. I Frankrike är visserligen olivoljan populär men det gäller huvudsakligen de södra delarna i närheten av Medelhavet.

Den berömda mozzarellan är ett exempel på en sådan produkt. Buffelmozzarella tillverkas dock i mellersta och södra Italien! Andra produkter är diverse ostar som ricotta, grana padano, provolone, gorgonzola, pecorino och parmesanost, för att ta de mest kända.

Visst dricker italienaren generellt hellre vin än mjölk men faktum är att de övriga mejeriprodukterna är varierande och många!

~Paul~
Citera
2012-09-21, 12:11
Medlem
TheFreakinPopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast det här påståendet är inte riktigt korrekt.

Eftersom det italienska köket är väldigt regionalt så finns det delar av Italien där man företrädesvis väljer mejerivaror som mjölk och smör före bordsvin och olivolja.

Dessa provinser ligger i Alpområdet samt hela Po-slätten. Man föder upp en substantiell mängd nöt men också får, get och gris. Dessa regioner har dessutom behärskats under långa perioder av fransmännen och österrikarna varför maten där är starkt påverkad av dem. I både Frankrike och Österrike är mejerivaror dominerande. I Frankrike är visserligen olivoljan populär men det gäller huvudsakligen de södra delarna i närheten av Medelhavet.

Den berömda mozzarellan är ett exempel på en sådan produkt. Buffelmozzarella tillverkas dock i mellersta och södra Italien! Andra produkter är diverse ostar som ricotta, grana padano, provolone, gorgonzola, pecorino och parmesanost, för att ta de mest kända.

Visst dricker italienaren generellt hellre vin än mjölk men faktum är att de övriga mejeriprodukterna är varierande och många!

~Paul~

Visst har du rätt i det du säger, de älskar sin ost men avstår gärna ett glas mjölk. Och visst är det stora skillnader i konsumtionen i de olika regionerna. Men användandet av mejerivaror är totalt sätt lägre än i många andra Europeiska länder.

läs "Tabell 2.32 Konsumtion av ost, smör och dryckesmjölk inom EU 2011, kg per capita"
www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/.../ra12_7.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in