2016-10-26, 08:11
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Ja alltså, nu skulle vi ju utgå från Felix köttfärsås. Var nog lite otydlig på den punkten. Det jag menade var att jag tror inte rotselleri är hemligheten till deras recept utan snarare att de har en oxbuljong eller morot i! Eftersom den som frågade sa att denne bara hade tomatpuré, lök och köttfärs i tror jag att en fond hade gjort det hela mustigare.

Ingen har väl sagt något om att ha rotselleri i, och de som sagt något om bladselleri har också pratat om morot. Har du redigt kött och låter det koka sin lilla stund kan jag verkligen inte se varför man skall behöva sätta dit extra fond. Fast, börjar man med någon mager färdigmald köttfärs på spannmålskossa från danmark eller liknande får man nog laborera med extra substanser för att det skall hända något.

Sedan trodde jag tråden handlade om att dela med sig av sin bästa köttfärssås? (FB) Ert bästa köttfärssåsrecept
Citera
2016-10-26, 12:01
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfStropp
Morot är antagligen det du saknar. Även de simplaste såsburkar innehåller morot. Det är en sådan ingrediens som är ganska anonym, men har en stor påverkan på helheten.

Min fru brukar riva i morot men känner inte direkt någon smak av den...

Skall försöka idag igen. Blir att satsa på stjälkselleri och basilika och se om jag hittar smaken...

Noteras bör att jag aldrig känt den eftersökta smaken i någon hemlagad variant. Bara i burk eller på pizzeria.

Mvh
Blue...
Citera
2016-10-26, 17:02
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ingen har väl sagt något om att ha rotselleri i, och de som sagt något om bladselleri har också pratat om morot. Har du redigt kött och låter det koka sin lilla stund kan jag verkligen inte se varför man skall behöva sätta dit extra fond. Fast, börjar man med någon mager färdigmald köttfärs på spannmålskossa från danmark eller liknande får man nog laborera med extra substanser för att det skall hända något.

Sedan trodde jag tråden handlade om att dela med sig av sin bästa köttfärssås? (FB) Ert bästa köttfärssåsrecept

Det var ju precis det någon sa?.. Att det som saknas i dennes egna köttfärsås som inte levde upp till Findus nivå kanske saknade selleri. Det jag svarade på är att jag tror det är någon annat snarare än selleri, typ oxfond. Jag tror vi pratat om varandra här nu.

Hur som! Back to the köttfärssås. Jag tycker det är dags att röra om i grytan (pun intended) och slänga ur oss köttfärssåser som inte är baserade på tomater! "Men det är ju ingen köttfärssås!" kommer någon trött jävla Robert eller Magnus skalda. Jo, det är det visst. Sätt dig ner och håll käft. Färs som färs.

En av mina bästa köttfärssåser är faktiskt en vitvinsbaserad salsiccia-färssås. Man tar helt enkelt bra salsiccia, trycker ur sitt skinn och steker som en färs. Sedan steker man en mirepoix på rotselleri, fänkål, lök, vitlök och morot. I med ett fruktigt vitt vin, reducera och krydda med typ salt, peppar osv. Toppa med grädde. Servera tsm med smörstekt salvia, lite citron och någon sexig ost.

Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Många olika recept här. Jag tycker vi bör föreslå TV4 att de gör ett nytt program "Köttfärssåskampen". Vi som deltagare. Pär Lernström som programledare. I juryn: Leif Mannerström, Tina Nordström och Markus Aujalay.

Jag vill byta ut Aujalay mot Paolo Roberto och att någon (typ du) kommer i handgemäng med honom om man ska ha krossade eller hela konserverade tomater i såsen.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-10-26 kl. 17:07.
Citera
2016-10-26, 17:49
Medlem
skippers avatar
Citat:
Det var ju precis det någon sa?.. Att det som saknas i dennes egna köttfärsås som inte levde upp till Findus nivå kanske saknade selleri. Det jag svarade på är att jag tror det är någon annat snarare än selleri, typ oxfond. Jag tror vi pratat om varandra här nu.

Det var jag mfl som sade, men ingen menade rotselleri utan blad/stjälk/blekselleri.

Citat:
Hur som! Back to the köttfärssås.
YAY!

Citat:
En av mina bästa köttfärssåser är faktiskt en vitvinsbaserad salsiccia-färssås. Man tar helt enkelt bra salsiccia, trycker ur sitt skinn och steker som en färs. Sedan steker man en mirepoix på rotselleri, fänkål, lök, vitlök och morot. I med ett fruktigt vitt vin, reducera och krydda med typ salt, peppar osv. Toppa med grädde. Servera tsm med smörstekt salvia, lite citron och någon sexig ost.

Låter gott som tusan, det är konstigt att vi inte anammat det här med att använda köttblandningen i korvarna, kanske beror på att vi mest äter emulsionskorvar. Jag har sett på utländska recept att de tipsar om man skall fråga slaktaren om man inte kan få köpa korvsmeten utan fjälster till lägre pris.

För att återgå till någon av "ursprungsfrågorna" de sista dagarna så har jag funderat på det här med vad som fattas eller inte för att bli köpesåsgott. Nu har jag aldrig ätit en affärsköpt köttfärssås men väl på lunchhak.

Jag lutar mer och mer på att det inte är något som måste till i receptet, utan vad det används för kött och tomater samt tillagningsmetod

Jag vill byta ut Aujalay mot Paolo Roberto och att någon (typ du) kommer i handgemäng med honom om man ska ha krossade eller hela konserverade tomater i såsen.[/quote]
Citera
2016-10-26, 18:00
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Det var jag mfl som sade, men ingen menade rotselleri utan blad/stjälk/blekselleri.

YAY!

Låter gott som tusan, det är konstigt att vi inte anammat det här med att använda köttblandningen i korvarna, kanske beror på att vi mest äter emulsionskorvar. Jag har sett på utländska recept att de tipsar om man skall fråga slaktaren om man inte kan få köpa korvsmeten utan fjälster till lägre pris.

För att återgå till någon av "ursprungsfrågorna" de sista dagarna så har jag funderat på det här med vad som fattas eller inte för att bli köpesåsgott. Nu har jag aldrig ätit en affärsköpt köttfärssås men väl på lunchhak.

Jag lutar mer och mer på att det inte är något som måste till i receptet, utan vad det används för kött och tomater samt tillagningsmetod

Jag vill byta ut Aujalay mot Paolo Roberto och att någon (typ du) kommer i handgemäng med honom om man ska ha krossade eller hela konserverade tomater i såsen.

Ska jag vara helt ärlig smällde jag i mig en rätt ansenlig mängd vin och whisky igår så jag kan ha rört ihop rätt mycket. Men jag står fast vid att jag tror att en bra fond gör mer än valfri selleri! Har aldrig ens testat att ha i blekselleri så jag ska nog inte ens uttala mig på den punkten .

Ja men precis! Jag köpte en 15 stycken färska salsicciakorvar på ICA under grillperioden nu i somras som jag enbart snittade upp och använde färsen av till diverse rätter. Det var riktigt jäkla gott faktiskt. Tror jag först läste om det på barariktigmat om jag ska vara ärlig, så kan inte direkt ta åt mig äran. Ibland ger jag mig in i diskussioner utan att ha något underlag. Det är fan ingen bra idé har jag börjat komma på. Det tog mig bara 24 år att inse det.

Jag har faktiskt aldrig ätit just Felix, men jag har smakat Dolmio och jag tror du kan ha en poäng där rörande tomaten. Jag har provat mig igenom en uppsjö av krossade, hela, färska, smaksatta och färska tomater, men det är något som saknas för att det ska smaka som köpt. Jag har varit lite inne på att det som saknas är socker med. Krossade tomater har en mer syrlig tomatig smak än t.ex Dolmio.

Skulle du kommentera om att jag satte Markus på bänken och slängde in en ny krispig Roberto eller hamnade citatet bara lite snett?
Citera
2016-10-26, 18:29
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:

Själva grönsaksblandningen kallas Sofrito och är en bas i många såser i medelhavsländerna samt Sydamerika. Ingredienserna varierar mellan länderna. I köttfärs är det vanligaste att det består av en blandning av morot, lök och stjälkselleri. Alla dessa ingredienser är sådan som inte har så stark smak i sig, men som gör att helheten blir bättre.
Citera
2016-10-26, 20:15
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfStropp
Själva grönsaksblandningen kallas Sofrito och är en bas i många såser i medelhavsländerna samt Sydamerika. Ingredienserna varierar mellan länderna. I köttfärs är det vanligaste att det består av en blandning av morot, lök och stjälkselleri. Alla dessa ingredienser är sådan som inte har så stark smak i sig, men som gör att helheten blir bättre.

helt korrekt, på franska heter det mirepoix och är verkligen där den mesta matlagning startar faktiskt.

I sydamerika brukar man ha med lite chilli i. I spanien är det vanligt med vitlk och hackad tomat.

Jag vet inte hur långt man får gå från de klassiska ingredienserna för att det fortfarande skall få kallas soffrito. Men nu går jag nnog way of topic!
Citera
2016-10-27, 03:14
Medlem
Korders avatar
Någon nämnde salsiccia, och den bästa köttfärsåsen innehåller tveklöst just salsiccia. Vitt vin är det mer traditionella att ha i såsen, men personligen föredrar jag rött. Till detta riklig mängd tomat (gärna buffel, men man behöver inte vara kräsen), soltorkade tomater (eller pestoditot), lök, morot, vitlök och basilika. Alternativt kan man köra på vitt vin och byta ut soltorkade tomater mot fänkål. Båda varianterna serveras förstås med riven ost. Jag är inte särskilt kreativ av mig utan föredrar parmiggiano-reggiano.
Citera
2016-10-27, 03:22
Medlem
soligts avatar
Köttfärs
Strimlad bacon
Lök
Färsk ost (med paprika chili smak)
Champinjoner
Ett stänk av tacopulver
Citera
2016-10-27, 03:29
Avslutad
Valfri Chorizo oavsett kvalitet piffar upp köttfärssåsen mer än selleri, vitlök och fan och hans morsa.
Citera
2016-10-27, 13:23
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Valfri Chorizo oavsett kvalitet piffar upp köttfärssåsen mer än selleri, vitlök och fan och hans morsa.

Haha, ja du har rätt. Det är ju en färdigkryddad köttfärs redan. Då kan vi backa tillbaka till Felix köttfärs igen då och börja om.
Citera
2016-10-30, 14:54
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Findus köttfärssås innehåller bl.a. saltgurka! Kan det vara det du eftersöker?

vatten, griskött* 23 %, tomatpuré, morötter, paprikapuré, paprika, stärkelse, lök, saltgurka (gurka, salt, ättika), nötköttsbuljong, salt, vinäger, paprikapulver, rapsolja, citronjuicekoncentrat, kryddor, socker och kryddextrakt. *griskött från irland läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Men hallå, Blue, Jerry, skipper och ni andra som dividerat om vad det är för speciell ingrediens i Findus köttfärssås - ser ni inte elefanten i rummet? GRISKÖTT är ingrediensen som ställer till det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in