Citat:
Ursprungligen postat av
skipper
Ingen har väl sagt något om att ha rotselleri i, och de som sagt något om bladselleri har också pratat om morot. Har du redigt kött och låter det koka sin lilla stund kan jag verkligen inte se varför man skall behöva sätta dit extra fond. Fast, börjar man med någon mager färdigmald köttfärs på spannmålskossa från danmark eller liknande får man nog laborera med extra substanser för att det skall hända något.
Sedan trodde jag tråden handlade om att dela med sig av sin bästa köttfärssås?
(FB) Ert bästa köttfärssåsrecept

Det var ju precis det någon sa?.. Att det som saknas i dennes egna köttfärsås som inte levde upp till Findus nivå kanske saknade selleri. Det jag svarade på är att jag tror det är någon annat snarare än selleri, typ oxfond. Jag tror vi pratat om varandra här nu.
Hur som! Back to the köttfärssås. Jag tycker det är dags att röra om i grytan (pun intended) och slänga ur oss köttfärssåser som
inte är baserade på tomater! "Men det är ju ingen köttfärssås!" kommer någon trött jävla Robert eller Magnus skalda. Jo, det är det visst. Sätt dig ner och håll käft. Färs som färs.
En av mina bästa köttfärssåser är faktiskt en vitvinsbaserad salsiccia-färssås. Man tar helt enkelt bra salsiccia, trycker ur sitt skinn och steker som en färs. Sedan steker man en mirepoix på rotselleri, fänkål, lök, vitlök och morot. I med ett fruktigt vitt vin, reducera och krydda med typ salt, peppar osv. Toppa med grädde. Servera tsm med smörstekt salvia, lite citron och någon sexig ost.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milizer
Många olika recept här. Jag tycker vi bör föreslå TV4 att de gör ett nytt program "Köttfärssåskampen". Vi som deltagare. Pär Lernström som programledare. I juryn: Leif Mannerström, Tina Nordström och Markus Aujalay.
Jag vill byta ut Aujalay mot Paolo Roberto och att någon (typ du) kommer i handgemäng med honom om man ska ha krossade eller hela konserverade tomater i såsen.