Citat:
Ursprungligen postat av
Vem0th
När jag för längesedan sommarjobbade hos ett storkök till en lunchrestaurang för företagare så var köttfärsen där så förbannad god. Det var inte mycket konstigheter som fanns där i då mice en place består av: Nötfärs, morötter, köttbuljongtärningar, kantbitar av parmesan, krossade tomater, oxfond, lagerblad, timjan, olivolja, basilika, salt, peppar, vitlök, gul lök, spiskummin, chili flakes, tomatpuré och rödvinsvinäger. Jag vet inte exakta mängden av allt detta men jag försöker likt förbannat varje gång jag gör köttfärssås hemma.
Hade de oxfond OCH köttbuljongtärningar? Inge ketchup eller lingon. Inge socker?
Jag hade köttfärs, oxfond, grädde, rödvinsvinäger, salt, peppar, paprika, gullök, vitlök, svamp, lingonsylt, ketchup, tomatpuré, krossade tomater, olivolja och kinesisk soya. Blev grymt gott. Blandade ner spagettin. Parmesan och basilika på. Djup, djup smak med umami, peppar, syra, salt och sött. Vill man kan man he lite chili i om man vill ha den med lite mer sting.