2020-08-09, 12:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Tips även är att steka köttfärsen i klump och inte stompa den det första man gör. Då vattenkokar den inte lika enkelt och vätskan stannar i köttet.

Edit; självklart stompar du köttfärsen sedan, men att bryna på båda sidor före gör att vätskan lättare stannar i färsen.
Det har jag inte prövat, smart tack!
Citera
2020-08-09, 12:50
Medlem
BendonSlingans avatar
Är lite kluven till grädde i köttfärssåsen. Det är ganska gott, men känns som inte köttfärssås "ska" smaka. Tomatkross, buljong, olivolja och ev. lite rödvin ger en god sås, om än inte lika krämig. Har prövat att använda mjöl för en lite tjockare konsistens, vilket är helt ok. Oftast brukar jag dock bara nöja mig med att låta ovanstående ingredienser puttra och koka ihop ordentligt.
Citera
2020-08-09, 12:51
Medlem
BendonSlingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Mitt recept bygger på nötfärs, krossade tomater, gullök och rivna morötter.

Kryddar med åtminstone två vitlöksklyftor, chiliflakes, paprikapulver, salt, peppar (svart eller vit) och sparsamt med buljong.

Jag droppar i lite balsamvinäger! Det ger en syrlig punch.
Glöm inte örtkrydda - de flesta verkar använda oregano eller basilika - men jag tycker faktiskt dragon är en riktig höjdare.

Jag fyller på med lite vatten och låter såsen puttra under lock. Köttet blir mört och smakerna börjar sätta sig efter 30-60 minuter, men såsen kan gott få puttra 2-3 timmar om jag har tid. Jag som inte har slowcooker får titta till kastrullen varje kvart eller så.

Chiliflakes i köttfärssåsen är guld! Har inte prövat dragon i, men det lät spännande. Ofta brukar jag toppa med färska kryddor efter på, oftast basilika, men även timjan och persilja kan vara gott i rätt mängder.
Citera
2020-08-09, 12:54
Medlem
Vem0ths avatar
När jag för längesedan sommarjobbade hos ett storkök till en lunchrestaurang för företagare så var köttfärsen där så förbannad god. Det var inte mycket konstigheter som fanns där i då mice en place består av: Nötfärs, morötter, köttbuljongtärningar, kantbitar av parmesan, krossade tomater, oxfond, lagerblad, timjan, olivolja, basilika, salt, peppar, vitlök, gul lök, spiskummin, chili flakes, tomatpuré och rödvinsvinäger. Jag vet inte exakta mängden av allt detta men jag försöker likt förbannat varje gång jag gör köttfärssås hemma.
Senast redigerad av Vem0th 2020-08-09 kl. 12:58.
Citera
2020-08-09, 13:27
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
När jag för längesedan sommarjobbade hos ett storkök till en lunchrestaurang för företagare så var köttfärsen där så förbannad god. Det var inte mycket konstigheter som fanns där i då mice en place består av: Nötfärs, morötter, köttbuljongtärningar, kantbitar av parmesan, krossade tomater, oxfond, lagerblad, timjan, olivolja, basilika, salt, peppar, vitlök, gul lök, spiskummin, chili flakes, tomatpuré och rödvinsvinäger. Jag vet inte exakta mängden av allt detta men jag försöker likt förbannat varje gång jag gör köttfärssås hemma.

Hade de oxfond OCH köttbuljongtärningar? Inge ketchup eller lingon. Inge socker?

Jag hade köttfärs, oxfond, grädde, rödvinsvinäger, salt, peppar, paprika, gullök, vitlök, svamp, lingonsylt, ketchup, tomatpuré, krossade tomater, olivolja och kinesisk soya. Blev grymt gott. Blandade ner spagettin. Parmesan och basilika på. Djup, djup smak med umami, peppar, syra, salt och sött. Vill man kan man he lite chili i om man vill ha den med lite mer sting.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2020-08-09 kl. 13:35.
Citera
2020-08-09, 13:30
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Hade de oxfond OCH köttbuljongtärningar? Inge ketchup eller lingon. Inge socker?

Det stämmer, och all sötma kommer från gullöken och morötterna.
Senast redigerad av Vem0th 2020-08-09 kl. 13:33.
Citera
2020-08-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det stämmer, och all sötma kommer från gullöken och morötterna.

Ja älskar också morötter i köttfärssås. Lite för lat bara för att orka stå och riva ;-)
Citera
2020-08-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BendonSlingan
Chiliflakes i köttfärssåsen är guld! Har inte prövat dragon i, men det lät spännande. Ofta brukar jag toppa med färska kryddor efter på, oftast basilika, men även timjan och persilja kan vara gott i rätt mängder.
Dragonen hittar sin plats mellan syrlighet och hetta i en tomatbaserad sås, skulle jag säga. Sen är kryddan ganska intensiv, men en touch av sötma lyfter fram kryddans salmiak-aktiga toner på ett trevligare sätt.

Håller med om timjan, särskilt om det finns inslag av mejeriprodukter i såsen. Någon matsked creme fraiche eller grädde kombinerat med timjan kan vara superbt även i en annars tomatbaserad sås.
Citera
2020-08-09, 15:34
Medlem
GRlSs avatar
Här kommer mitt recept jag brukar köra i slowcookern, går också bra utan men ska koka minst 45 minuter på plattan!
Nötfärs
Morot
Selleri
Lök
Vitlök
Tomatpuré
Krossade tomater
Worcestershiresås
Kalvfond eller köttbuljong
Rosmarin
Timjan
Oregano
Cayennepeppar
Paprika pulver
Kanel
Skvätt vinäger
Svartpeppar
Salt
Sen när det är klart slungar man en del av köttfärssåsen med spagetti, skvätt pastavatten och en generös klick smör och serverar med lite mer av köttfärsen och självklart riven parmesan. Blir riktigt krämigt och gott utan att använda grädde. Prova!
Citera
2020-08-09, 17:19
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRlS
Här kommer mitt recept jag brukar köra i slowcookern, går också bra utan men ska koka minst 45 minuter på plattan!
Nötfärs
Morot
Selleri
Lök
Vitlök
Tomatpuré
Krossade tomater
Worcestershiresås
Kalvfond eller köttbuljong
Rosmarin
Timjan
Oregano
Cayennepeppar
Paprika pulver
Kanel
Skvätt vinäger
Svartpeppar
Salt
Sen när det är klart slungar man en del av köttfärssåsen med spagetti, skvätt pastavatten och en generös klick smör och serverar med lite mer av köttfärsen och självklart riven parmesan. Blir riktigt krämigt och gott utan att använda grädde. Prova!

bryner du färsen och löken först? Hur länge kör du i slow cookern?
Citera
2020-08-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BendonSlingan
Är lite kluven till grädde i köttfärssåsen. Det är ganska gott, men känns som inte köttfärssås "ska" smaka. Tomatkross, buljong, olivolja och ev. lite rödvin ger en god sås, om än inte lika krämig. Har prövat att använda mjöl för en lite tjockare konsistens, vilket är helt ok. Oftast brukar jag dock bara nöja mig med att låta ovanstående ingredienser puttra och koka ihop ordentligt.

Håller med ang. grädden. Men lyfter rätten, men ta inte för mycket bara. Tomatsmaken måste tränga igenom. Tips är att du häller på rödvin alt. rödvinsvinäger efter grädden så kan du kolla syrligheten.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2020-08-09 kl. 17:30.
Citera
2020-08-09, 17:54
Medlem
Något som förhöjer köttfärssåsen ordentligt är att lägga äppelcidervinäger och ytterst lite socker i tomatsåsen (om du ej använder morot i köttfärsåsen eller något annat sött.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in