Citat:
Ursprungligen postat av
Norlin
Har kommit igång med styrketräning igen efter ett längre uppehåll och tänkte köpa hem proteinpulver för de dagar jag inte orkar laga mat direkt efter träningen. När jag var inne och skulle beställa så blev jag nyfiken då det finns 1000 olika saker som ska förbättra, försköna och förhöja träningen, vilan och gud och hans moster.
Är det något speciellt preparat som ses som mer givande än andra i träningssammanhang (bortsett från protein då) om man, som jag, tränar 3 gånger i veckan eller är det mest bortkastade pengar?
Det tre jag hade lagt pengar på är Proteinpulver, kreatin och koffein. Det förstnämnda är inget måste, går utmärkt att få från kosten. Kreatin däremot, otroligt välstuderat och anses vara säkert för friska individer att använda sig av. 5 gram/dag och vanligt monohydrat funkar utmärkt, prisvärt dessutom. Koffein kan du antingen ta som tillskott eller i dryck om du så föredrar. 3-6 mg/kg och 30-60 min före aktivitet. Sedan finns det andra tillskott som inte är meningslösa men kanske inte är det första du borde inhandla. Håll dig borta från sektioner som "fettförbrännare", "muskelökning", så kallade "testoboosters", pengar i sjön och kan i värsta fall vara hälsoskadligt.
Givet att din kost är vettigt sammansatt och näringsrik i övrigt.