2020-02-16, 18:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Har kommit igång med styrketräning igen efter ett längre uppehåll och tänkte köpa hem proteinpulver för de dagar jag inte orkar laga mat direkt efter träningen. När jag var inne och skulle beställa så blev jag nyfiken då det finns 1000 olika saker som ska förbättra, försköna och förhöja träningen, vilan och gud och hans moster.
Är det något speciellt preparat som ses som mer givande än andra i träningssammanhang (bortsett från protein då) om man, som jag, tränar 3 gånger i veckan eller är det mest bortkastade pengar?
Det tre jag hade lagt pengar på är Proteinpulver, kreatin och koffein. Det förstnämnda är inget måste, går utmärkt att få från kosten. Kreatin däremot, otroligt välstuderat och anses vara säkert för friska individer att använda sig av. 5 gram/dag och vanligt monohydrat funkar utmärkt, prisvärt dessutom. Koffein kan du antingen ta som tillskott eller i dryck om du så föredrar. 3-6 mg/kg och 30-60 min före aktivitet. Sedan finns det andra tillskott som inte är meningslösa men kanske inte är det första du borde inhandla. Håll dig borta från sektioner som "fettförbrännare", "muskelökning", så kallade "testoboosters", pengar i sjön och kan i värsta fall vara hälsoskadligt.

Givet att din kost är vettigt sammansatt och näringsrik i övrigt.
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-02-16 kl. 18:15.
Citera
2020-02-16, 18:23
Medlem
Norlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det tre jag hade lagt pengar på är Proteinpulver, kreatin och koffein. Det förstnämnda är inget måste, går utmärkt att få från kosten. Kreatin däremot, otroligt välstuderat och anses vara säkert för friska individer att använda sig av. 5 gram/dag och vanligt monohydrat funkar utmärkt, prisvärt dessutom. Koffein kan du antingen ta som tillskott eller i dryck om du så föredrar. 3-6 mg/kg och 30-60 min före aktivitet. Sedan finns det andra tillskott som inte är meningslösa men kanske inte är det första du borde inhandla. Håll dig borta från sektioner som "fettförbrännare", "muskelökning", så kallade "testoboosters", pengar i sjön och kan i värsta fall vara hälsoskadligt.

Tusen tack.
Förstår såklart att det mesta har ett användningsområde, pengar i sjön i detta fall var för min egen del som inte lyfter 300kg i mark eller satsar på en elitkarriär
Citera
2020-02-16, 18:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Tusen tack.
Förstår såklart att det mesta har ett användningsområde, pengar i sjön i detta fall var för min egen del som inte lyfter 300kg i mark eller satsar på en elitkarriär
Okej. Ja, men de tre jag nämnde är bra och prisvärda tillskott. Sedan finns det en uppsjö av märken givetvis. Lägg inte mer pengar än nödvändigt på ett vassleprotein t.ex. Vid storköp kan man komma ned mot 100-120 kr/kg.
Citera
2020-02-17, 12:05
Medlem
Sport1s avatar
Vad anser ni om dadlar? Nyttiga? Ifall man vill gå ner i vikt eller ha extra energi?
Citera
2020-02-17, 12:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sport1
Vad anser ni om dadlar? Nyttiga? Ifall man vill gå ner i vikt eller ha extra energi?
Håll koll på kalorierna bara så är det inga problem att inkludera i kosten.
Citera
2020-02-17, 15:55
Medlem
Citat:

Har inte fått riktigt grepp om kreatin. Vad är det det ska göra egentligen? Funderar på om det är något man ska testa.. Kondition är mitt huvudfokus men styrketränar lite.

Kör du koffein även till "vardagsträning"?
Citera
2020-02-17, 18:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Har inte fått riktigt grepp om kreatin. Vad är det det ska göra egentligen? Funderar på om det är något man ska testa.. Kondition är mitt huvudfokus men styrketränar lite.

Kör du koffein även till "vardagsträning"?
Här kan du läsa mer om det: https://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/. Väldigt läsvärd artikel. Ja, 180-200 mg (beror på vilket märke av energidryck jag köper) före träning. Dricker inget koffein resterande tid av dygnet.
Citera
2020-02-17, 18:34
Medlem
Citat:
Här kan du läsa mer om det: https://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/. Väldigt läsvärd artikel. Ja, 180-200 mg (beror på vilket märke av energidryck jag köper) före träning. Dricker inget koffein resterande tid av dygnet.

Intressant. Störst effekter vid anaerob uthållighet upp till 3 min och högreps styrketräning. Låter ju som det skulle vara bra om man ska spurta på cykeln typ. Trodde det var mer för maxstyrka. Där ser man.
Citera
2020-02-17, 18:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Intressant. Störst effekter vid anaerob uthållighet upp till 3 min och högreps styrketräning. Låter ju som det skulle vara bra om man ska spurta på cykeln typ. Trodde det var mer för maxstyrka. Där ser man.
Ja. Det fungerar enkelt förklarat som en energibuffert!
Citera
2020-02-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ja. Det fungerar enkelt förklarat som en energibuffert!

Ah just det. Lite "magiskt" verkar det ju vara

Är det dyrt ?
Citera
2020-02-17, 18:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ah just det. Lite "magiskt" verkar det ju vara

Är det dyrt ?
Nej. 500 gram brukar kosta runt 99 kr. Rekommenderad dos är 5 gram/dag så det räcker 100 dagar. Mycket prisvärt och ett vanligt monohydrat funkar utmärkt.
Citera
2020-02-18, 11:34
Medlem
Citat:
Nej. 500 gram brukar kosta runt 99 kr. Rekommenderad dos är 5 gram/dag så det räcker 100 dagar. Mycket prisvärt och ett vanligt monohydrat funkar utmärkt.

Ja det är ju värt att testa om man tror på det. Man brukar köra varje dag samma dos då som jag förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in