Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-16, 08:16
  #3445
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogloof
Vitaminer och mineraler är varesig vi vill de eller inte grunden till allt välmående. De tillfredställer våra celler och kroppens funktioner att hålla i gång vår förbränning. Tyvärr får vi inte i oss allt i maten idag då jordarna är utvattnade och allting produceras i kvantitet. Ett vitamin och mineraltillskott är något jag rekommenderar alla till att börja med. Ät sedan i lagom mängd och nyttig mat så ska du se att du kan må bra under deff också

Har du källa på att vi inte får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler generellt så pass att vi alla måste äta multivitaminer?

Är upptaget bättre hos tillskott än mat?
__________________
Senast redigerad av Hodur 2015-04-16 kl. 08:19.
Citera
2015-04-16, 08:29
  #3446
Medlem
Ovcharkas avatar
Vill åt triceps.

Får ont i nedre rygg (Som jag har bekymmer med) efter varje pass. Kör inte militärpress, men nåt liknande i maskin. Sitter ner och lyfter armarna rakt upp. Börjar spekulera i om denna övning (liksom militärpress) pressar ihop ryggraden på mig...

Finns det alternativ? Enda jag kan komma på är maskinen där man sitter ner och pressar två stänger neråt. Ni vet säkert vilken jag menar. Nu när jag skriver kommer jag på dips... Den ger ju ingen belastning på ryggraden, snarare tvärtom eftersom benen hänger.

Nu när jag tänker ännu mer så finns det ju en ganska klassisk övning som kallas... bänkpress. Ska testa att köra vågrätt bänk istället alltså. Jävla maskin... (Den jag kört tills nu). Ett plus med bänken är ju att bröst kommer med.

Men axlarna kommer ju inte med på samma sätt i bänk, om än något.

Kör maskin för axlarna men när jag ändå sakta men säkert schiftar över till fria vikter ska jag byta maskinen mot hantlar (Svänga ut hantlarna från höfterna och utåt), och maskinen för "militärpress" mot bänkpress. Hoppas på lindrigare påverkan på nedre rygg.

Samtidigt får jag fortsätta se till att stabilisera upp nedre rygg, för den är baskemig inte stark (Gammal, gammal skada - fick ett knä där för XX år sedan).

Övriga åsikter?
Citera
2015-04-16, 10:32
  #3447
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Vill åt triceps.

Får ont i nedre rygg (Som jag har bekymmer med) efter varje pass. Kör inte militärpress, men nåt liknande i maskin. Sitter ner och lyfter armarna rakt upp. Börjar spekulera i om denna övning (liksom militärpress) pressar ihop ryggraden på mig...

Finns det alternativ? Enda jag kan komma på är maskinen där man sitter ner och pressar två stänger neråt. Ni vet säkert vilken jag menar. Nu när jag skriver kommer jag på dips... Den ger ju ingen belastning på ryggraden, snarare tvärtom eftersom benen hänger.

Nu när jag tänker ännu mer så finns det ju en ganska klassisk övning som kallas... bänkpress. Ska testa att köra vågrätt bänk istället alltså. Jävla maskin... (Den jag kört tills nu). Ett plus med bänken är ju att bröst kommer med.

Men axlarna kommer ju inte med på samma sätt i bänk, om än något.

Kör maskin för axlarna men när jag ändå sakta men säkert schiftar över till fria vikter ska jag byta maskinen mot hantlar (Svänga ut hantlarna från höfterna och utåt), och maskinen för "militärpress" mot bänkpress. Hoppas på lindrigare påverkan på nedre rygg.

Samtidigt får jag fortsätta se till att stabilisera upp nedre rygg, för den är baskemig inte stark (Gammal, gammal skada - fick ett knä där för XX år sedan).

Övriga åsikter?

Du svarar lite på frågan själv. Dips/dipsmaskin är utmärkt, annars finns ju alltid push-downs också. Smalbänk fungerar också bra. Axlarna kan du köra separat med övningar som kräver lättare vikter, till exempel lyft åt sidorna.

Det bästa hade nog varit att bli kvitt skadad. Fungerar inte rehaben?


Mvh
Citera
2015-04-16, 11:19
  #3448
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Du svarar lite på frågan själv. Dips/dipsmaskin är utmärkt, annars finns ju alltid push-downs också. Smalbänk fungerar också bra. Axlarna kan du köra separat med övningar som kräver lättare vikter, till exempel lyft åt sidorna.

Det bästa hade nog varit att bli kvitt skadad. Fungerar inte rehaben?


Mvh

Vad är smalbänk? Dåligt bevandrad inom gym-termerna. Bänkpress, eller? Det jag tänker på. Det tar ju på triceps, plus att jag slipper belasta ryggen iom att jag ligger rak på en bänk.

Axelövningen är jag väl bevandrad med!

Fick ett knä rakt på ryggraden för tio år sedan och haft besvär med den ända sedan dess. Den blir mycket bättre när jag tränar (nedre) rygg och den stabiliseras upp (ihop med magövningar).
Men att ha en vikt ovanför huvudet när jag står rakt tror jag alltid kommer vara besvärligt i.o.m kompressionen på kotorna som kommer med det.
Citera
2015-04-16, 12:03
  #3449
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Vad är smalbänk? Dåligt bevandrad inom gym-termerna. Bänkpress, eller? Det jag tänker på. Det tar ju på triceps, plus att jag slipper belasta ryggen iom att jag ligger rak på en bänk.

Axelövningen är jag väl bevandrad med!

Fick ett knä rakt på ryggraden för tio år sedan och haft besvär med den ända sedan dess. Den blir mycket bättre när jag tränar (nedre) rygg och den stabiliseras upp (ihop med magövningar).
Men att ha en vikt ovanför huvudet när jag står rakt tror jag alltid kommer vara besvärligt i.o.m kompressionen på kotorna som kommer med det.

Smalbänk är precis som bänkpress fast med händerna tätt ihop, testa att ha armbågarna närmare kroppen under utförandes så kommer du känna gött i tricepsen. Testa att söka på "smalbänk" på youtube, där kan du hitta alla övningar.

Gött att skadan blir bättre i alla fall, har själv ett par skador som ligger kvar. Det bästa jag har gjort är i alla fall att börjat gå till sjukgymnast regelbundet. Med överkostnadsskyddet betalar man bara en tusenlapp per år ändå, så det är lugnt!
Citera
2015-04-19, 12:02
  #3450
Medlem
JustZlatans avatar
Varför finns det inte jordbaserade bakterietillskott på den svenska marknaden? Det finns i andra länder och jordbaserade bakterier ska vara mycket bättre än mjölkbaserade bakterier.
Citera
2015-04-19, 13:17
  #3451
Medlem
Har köpt en burk vitamintabletter på apoteket. Jag vill minnas att jag hört att kroppen har sina svårigheter att ta upp vitaminer i vissa former, kan jag räkna med det när det kommer till såna här tabletter? När det står 80% RDI för t.ex vitamin B12, bör jag förvänta mig en bra lägre siffra på det?

Förresten, när man skriver att det inte ersätter en varierad kost, vad innebär det exakt? Vad är det som fattas i såna här kosttillskott?

Vad jag köpt: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-man-100-st-253306/
Citera
2015-04-27, 00:30
  #3452
Medlem
Såvitt jag förstått så skiljer sig A, D, E och K vitamin från B och C genom att de förstnämnda förvars på sikt. Det jag undrar är hur länge detta förvaras, och hur mycket man kan förvara på en gång. T.ex, om man äter drygt 2 dl spenat så ger det tydligen nästan 1000% DRI av vitamin K, betyder det att jag har förvarat K vitamin för 10 dagar? Vilket alltså skulle betyda att om det bara är 100% DRI så måste jag äta det varje dag för att hålla korrekta nivåer? Man hör ju på vissa håll att det ska fungera att gå veckor mellan måltider med dessa vitaminer. Bara det att för dom flesta vitaminerna så finns det inga enskilda källor som ger så pass mycket överskott som t.ex spenat ger överskott på vitamin K. Vilket får mig att undra om man verkligen behöver gå på så höga nivåer som 1000% på en måltid för att kunna förvara över längre tid och därmed inte behöva bry sig om dom varje dag som man behöver med B och C.
Citera
2015-04-27, 00:48
  #3453
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Såvitt jag förstått så skiljer sig A, D, E och K vitamin från B och C genom att de förstnämnda förvars på sikt. Det jag undrar är hur länge detta förvaras, och hur mycket man kan förvara på en gång. T.ex, om man äter drygt 2 dl spenat så ger det tydligen nästan 1000% DRI av vitamin K, betyder det att jag har förvarat K vitamin för 10 dagar? Vilket alltså skulle betyda att om det bara är 100% DRI så måste jag äta det varje dag för att hålla korrekta nivåer? Man hör ju på vissa håll att det ska fungera att gå veckor mellan måltider med dessa vitaminer. Bara det att för dom flesta vitaminerna så finns det inga enskilda källor som ger så pass mycket överskott som t.ex spenat ger överskott på vitamin K. Vilket får mig att undra om man verkligen behöver gå på så höga nivåer som 1000% på en måltid för att kunna förvara över längre tid och därmed inte behöva bry sig om dom varje dag som man behöver med B och C.

Multivitamin är slöseri, räkna ut hur mycket vitaminer du får från kosten i genomsnitt och tillsätt de enskilda vitaminerna, kan vara magnesium, zink, kalcium, d-vitamin (detta under hela året)

Jag skulle äta två olika grönsaker varje dag i samma mängd och köra på det.
Citera
2015-04-27, 01:09
  #3454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Multivitamin är slöseri, räkna ut hur mycket vitaminer du får från kosten i genomsnitt och tillsätt de enskilda vitaminerna, kan vara magnesium, zink, kalcium, d-vitamin (detta under hela året)

Jag skulle äta två olika grönsaker varje dag i samma mängd och köra på det.
Jag utgick inte från multivitamin i det inlägget, olikt det ovanför. Förstår dock fortfarande inte hur man ska förhålla sig till de vitaminer som listas på en burk multivitamin. För att få i sig alla vitaminer så krävs det att man har en ganska så allsidig kost, och lat som jag är så ser jag fördelar med att kunna plocka i sig ett piller istället. Men eftersom så många påpekar att det inte kan ersätta en allsidig kost så måste det väl innebära att det inte alls är 100% DRI av alla de vitaminer och mineraler som är listat på burken, och då undrar jag hur mycket det egentligen kan röra sig om.

Då menar du att man varierar dom två grönsakerna varje måltid då? För alla grönsaker innehåller ju inte samma sorts vitaminer.

För övrigt, menar du att man ska tillsätta med enskilda vitaminer genom kosttillskott? I såna fall, varför inte bara köpa multivitamin? Det är både enklare och inte särskilt dyrt, speciellt inte om man ska köpa andra mer specifika tillskott.
Citera
2015-04-30, 19:50
  #3455
Medlem
Grimleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Jag utgick inte från multivitamin i det inlägget, olikt det ovanför. Förstår dock fortfarande inte hur man ska förhålla sig till de vitaminer som listas på en burk multivitamin. För att få i sig alla vitaminer så krävs det att man har en ganska så allsidig kost, och lat som jag är så ser jag fördelar med att kunna plocka i sig ett piller istället. Men eftersom så många påpekar att det inte kan ersätta en allsidig kost så måste det väl innebära att det inte alls är 100% DRI av alla de vitaminer och mineraler som är listat på burken, och då undrar jag hur mycket det egentligen kan röra sig om.

Då menar du att man varierar dom två grönsakerna varje måltid då? För alla grönsaker innehåller ju inte samma sorts vitaminer.

För övrigt, menar du att man ska tillsätta med enskilda vitaminer genom kosttillskott? I såna fall, varför inte bara köpa multivitamin? Det är både enklare och inte särskilt dyrt, speciellt inte om man ska köpa andra mer specifika tillskott.

Om du ska få i dig en massa vitaminer osv så får du nog bli vegetarian. Sedan så är kostillskott till för om du har brist på något och inte en ersättning till frukt och grönt.

Men, jag säger också som en läkare sa på tv när de pratade just om detta. "Alla har en brist på något".
__________________
Senast redigerad av Grimley 2015-04-30 kl. 19:52.
Citera
2015-04-30, 21:33
  #3456
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Har du källa på att vi inte får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler generellt så pass att vi alla måste äta multivitaminer?

Är upptaget bättre hos tillskott än mat?

Här är en källa.

http://www.naturezonehealth.com/asse...-our-diets.png

Nu är den amerikanska kosthållningen något av ett skräckexempel men det ger fortfarande vissa indikationer på hur även andra länder i västvärlden ligger till.

Den genomsnittliga västerlänningen får i sig för lite vitaminer och mineraler. Punkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback