2013-03-19, 16:27
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Taurin är inte någon aminosyra, men visst. Inget jag har erfarenhet av dock.

B12, B9 och, tidigare B8. Om det rör sig om tillräckliga doser, ja.

Trodde minsann att det var en aminosyra, men det var det ju inte. Coolt. Vet inte hur vetenskapen ser ut där angående sömn men glycin har studerats en del. 3g en timme innan läggdags förkortar insomnandet och förbättrar subjektiv sömnkvalité, något jag tycker mig uppleva.

Tack för den informationen. Ska kolla upp det vidare och se om det är något jag riskfritt kan lägga till min nuvarande sömncocktail.
Citera
2013-03-19, 16:37
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Trodde minsann att det var en aminosyra, men det var det ju inte. Coolt. Vet inte hur vetenskapen ser ut där angående sömn men glycin har studerats en del. 3g en timme innan läggdags förkortar insomnandet och förbättrar subjektiv sömnkvalité, något jag tycker mig uppleva.

Tack för den informationen. Ska kolla upp det vidare och se om det är något jag riskfritt kan lägga till min nuvarande sömncocktail.

Vad består din sömncocktail av i dagsläget?
Citera
2013-03-19, 16:53
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Vad består din sömncocktail av i dagsläget?

~2mg melatonin, 3g glycin, 600-1200mg magnesium från varierade källor och sedan ett par dagar tillbaka, 1g taurin. Jag vet dock inte hur jag ska dosera taurin optimalt än, så den mängden kommer ändras framöver. Vidare har jag några receptbelagda läkemedel som jag försöker att endast använda vid behov.

Johannesört är uteslutet pga dess påverkan på många läkemedel. Har däremot lite funderingar på just tryptofan, eller möjligtvis 5-htp. Priset på många naturläkemedel är tyvärr rätt högt i övrigt, men B-vitaminer är rätt prisvärt.
Citera
2013-03-20, 13:13
Medlem
EKJs avatar
Japp, när man skulle testa beta alanine för första gången så spyr man efter 10 minuter, gjorde exakt det som stod på burken och lite mindre.

ALDRIG MER
Citera
2013-03-20, 16:38
Medlem
EKJs avatar
Kunde inte ändra på mitt inlägg..

Testade ta beta-alaine när jag vaknade och tog det som stod på paketet, 3 skopor (tesked-skopor..)
och tog även in kreatinet i flaskan, blandades med apelsin juice.

Det som nu hände var att det börja stickas efter en minut, var ju ändå rätt skönt, men problemet kom sen när jag började äta min frukost. Kände att jag började må illa som fasen, tänkte att det kanske bara blir såhär en liten stund.
Fem minuter senare går jag in i toarummet och spyr ut allt som jag har i kroppen, och det var inte enda gången. Gick in sammanlagt fyra gånger under bara 20 minuter och hade spyrundor på 3-4 stycken varje återbesök.

Någon som vet vad problemet kan ha varit? Tre teskedar kanske var för mycket för mig?
Hur ska jag göra nu?
Citera
2013-03-20, 18:06
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKJ
Kunde inte ändra på mitt inlägg..

Testade ta beta-alaine när jag vaknade och tog det som stod på paketet, 3 skopor (tesked-skopor..)
och tog även in kreatinet i flaskan, blandades med apelsin juice.

Det som nu hände var att det börja stickas efter en minut, var ju ändå rätt skönt, men problemet kom sen när jag började äta min frukost. Kände att jag började må illa som fasen, tänkte att det kanske bara blir såhär en liten stund.
Fem minuter senare går jag in i toarummet och spyr ut allt som jag har i kroppen, och det var inte enda gången. Gick in sammanlagt fyra gånger under bara 20 minuter och hade spyrundor på 3-4 stycken varje återbesök.

Någon som vet vad problemet kan ha varit? Tre teskedar kanske var för mycket för mig?
Hur ska jag göra nu?

Såväl kreatin som beta-alanin kan orsaka magproblem. Ta fler mindre doser och ta det i samband med måltid.
Citera
2013-03-20, 18:56
Medlem
EKJs avatar
Citat:
Såväl kreatin som beta-alanin kan orsaka magproblem. Ta fler mindre doser och ta det i samband med måltid.

Okej, tack ännu en gång för svaret MEN EN TILL FRÅGA!

Du sa att jag skulle ta beta-alanin och kreatin efter träning (Både gym och fotboll?) Har läst runt på diverse forum (Kolozzeum bl.a) Där skriver en del att beta-alanin ska intas innan träningen..

Även på kreatin burken står det att kreatinet ska intas 30-45min innan träning, men man kanske får ut mer av kreatinet och beta-alanin efter träningen.. Vad rekommenderar du att man blandar drinken med?

Tack!
Citera
2013-03-20, 19:36
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKJ
Okej, tack ännu en gång för svaret MEN EN TILL FRÅGA!

Du sa att jag skulle ta beta-alanin och kreatin efter träning (Både gym och fotboll?) Har läst runt på diverse forum (Kolozzeum bl.a) Där skriver en del att beta-alanin ska intas innan träningen..

Även på kreatin burken står det att kreatinet ska intas 30-45min innan träning, men man kanske får ut mer av kreatinet och beta-alanin efter träningen.. Vad rekommenderar du att man blandar drinken med?

Tack!

En del för drar att inta beta-alanin innan träningen då de upplever att de "taggar till" av stickningarna. Att inta kreatin innan träningen finns dock inget skäl att göra, då ingen av tillskotten har en akut ergogen effekt.

Efter träningen är upptaget av kreatin i musklerna förhöjt, därav min rekommendation. Att blanda kreatinet med snabba kolhydrater förbättrar upptaget ytterligare.
Citera
2013-03-20, 19:43
Medlem
EKJs avatar
Citat:
En del för drar att inta beta-alanin innan träningen då de upplever att de "taggar till" av stickningarna. Att inta kreatin innan träningen finns dock inget skäl att göra, då ingen av tillskotten har en akut ergogen effekt.

Efter träningen är upptaget av kreatin i musklerna förhöjt, därav min rekommendation. Att blanda kreatinet med snabba kolhydrater förbättrar upptaget ytterligare.

Okej, då får det bli kreatin och beta-alanin efter Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Citera
2013-03-21, 14:23
Medlem
Just nu är har jag nästan klarat av första veckan av min första deff. Tycker allt rullar på som det ska och försöker ligga på 5-600 kcal underskott med 3g/protein/kg. Börjar känna mig riktigt trött vardagligt och känner att jag blir orkelös/får sämre kondition. Ibland så är det jobbigt att prata i långa meningar osv för att inte tala om gymmet.

Äter mycket kolhydrater övrigt och så, finns det något tillskott som gör än piggare under deff? Har läst en del om omega 3, kan det vara något för mig?

Är 185 cm 90 kg och 20 år. Sover minst 8 timmar per natt och känner att jag sover riktigt bra
Citera
2013-03-21, 17:51
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maada
Just nu är har jag nästan klarat av första veckan av min första deff. Tycker allt rullar på som det ska och försöker ligga på 5-600 kcal underskott med 3g/protein/kg. Börjar känna mig riktigt trött vardagligt och känner att jag blir orkelös/får sämre kondition. Ibland så är det jobbigt att prata i långa meningar osv för att inte tala om gymmet.

Äter mycket kolhydrater övrigt och så, finns det något tillskott som gör än piggare under deff? Har läst en del om omega 3, kan det vara något för mig?

Är 185 cm 90 kg och 20 år. Sover minst 8 timmar per natt och känner att jag sover riktigt bra

Hur mycket kolhydrater och fett äter du? Omega-3 har flera hälsosamma fördelar så de kan du investera i. Även D-vitamin kan vara värdefullt fram till sommaren.
Citera
2013-03-21, 19:00
Medlem
Nhetiks avatar
Har sett flera typer på mitt gym som har något annat än vatten i sina vattenflaskor, drycken de häller i sig har en färg som påminner om svag jordgubbssaft.

Är det något som någon av er känner igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in