2011-09-09, 13:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Känner mig konstig i kroppen efter ha att druckit multivitamin brustablett. Vad kan det bero på? Köpte dem för att "garantera" att jag får i mig tillräckligt med vitaminer för att jag äter rätt dåligt med sånt.

Innehållet är 100 % av RDI av en massa olika vitaminer. Kan precisera om det behövs.

Vitamin via piller kan aldrig kompensera en i övrigt dålig kost. De kan bara "lindra" det dåliga med allt vad dålig kosthållning innebär. Vitamintabletter, f.f.a. brustabletter, kan vara jobbigt för folk med känsliga magar att inta. Ännu värre kan illamåendet bli om den intas på tom mage eller ej tillsammans med en måltid.
Citera
2011-09-10, 11:15
Medlem
Spinnakers avatar
Hej alla glada. Har köpt lite malto som jag tänkte inta efter löpträningen. Hur mycket ska man sänka direkt efter för att få en bra återhämtning? Är 187, väger 87 kg om det spelar någon roll. Har alltid höftat mina kolisar i kosten innan.
Citera
2011-09-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Hej alla glada. Har köpt lite malto som jag tänkte inta efter löpträningen. Hur mycket ska man sänka direkt efter för att få en bra återhämtning? Är 187, väger 87 kg om det spelar någon roll. Har alltid höftat mina kolisar i kosten innan.
1g/kg kroppsvikt kan du köra. Sedan mat.

Citat:
Kolhydratintag efter passet

För att maximera glykogensyntesen så snabbt som möjligt efter ett pass som det här rekommenderas ett intag av ca 1 g kolhydrat/kg kroppsvikt omedelbart efter genomfört pass för att sedan fylla på återigen med mat därefter (1)
http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/
Citera
2011-09-10, 12:08
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
1g/kg kroppsvikt kan du köra. Sedan mat.

http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

Den typ en rekommendationer är väldigt missvisande. Eftersom det som är mest avgör för mängden kolhydrater i shaken eller i form av läsk/godis t.ex. är hur länge och intensiv aktiviteten har varit/ kommer att vara. 1g/kg kanske är lagom efter 45-60 minuters intensivlöpning. Medan en halvmara eller ett lidingölopp kräver 2-3ggr så mycket kolhydrater för likvärdiga återhämtningsmöjligheter.
Citera
2011-09-10, 12:14
Medlem
Spinnakers avatar
Okej tack båda för svaren, har mer på benen nu.
Citera
2011-09-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Den typ en rekommendationer är väldigt missvisande. Eftersom det som är mest avgör för mängden kolhydrater i shaken eller i form av läsk/godis t.ex. är hur länge och intensiv aktiviteten har varit/ kommer att vara. 1g/kg kanske är lagom efter 45-60 minuters intensivlöpning. Medan en halvmara eller ett lidingölopp kräver 2-3ggr så mycket kolhydrater för likvärdiga återhämtningsmöjligheter.
Men tarmen kan väl omöjligt ta upp så mycket malto på en gång (1g/min?), vilket gör en mängd på 2-3g malto/kg kroppsvikt onödigt mycket? Dessutom blir ju inte glykogeninlagringen lika akut efter ett tag, att då fortsätta ha en massa malto inströmmande kanske inte är nödvändigt? Därför blir väl 1g malto/kg kroppsvikt bra (även efter ett lidingölopp), äta efter nån timme och sedan se till att kolhydratintaget resten av dagen är väldigt högt (typ 10g/kg kroppsvikt)?
Grubs guide här är bättre än träningsläras artikel kanske dock:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1314056&postcount=2
Men den säger väl ungefär samma sak.
Senast redigerad av mikeni 2011-09-10 kl. 14:27.
Citera
2011-09-10, 16:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Men tarmen kan väl omöjligt ta upp så mycket malto på en gång (1g/min?), vilket gör en mängd på 2-3g malto/kg kroppsvikt onödigt mycket? Dessutom blir ju inte glykogeninlagringen lika akut efter ett tag, att då fortsätta ha en massa malto inströmmande kanske inte är nödvändigt? Därför blir väl 1g malto/kg kroppsvikt bra (även efter ett lidingölopp), äta efter nån timme och sedan se till att kolhydratintaget resten av dagen är väldigt högt (typ 10g/kg kroppsvikt)?
Grubs guide här är bättre än träningsläras artikel kanske dock:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1314056&postcount=2
Men den säger väl ungefär samma sak.

"På en gång" är svår definierat. Visst tar inlagringen längre tid (vilket är förståeligt eftersom KH-mängden är större) men den går fortfarande lika snabbt. Ha i åtanke att hans inlägg är från 2006 och under den tiden trodde man fortfarande att protein+KH var mer optimalt efter träningen även om bara var styrketräning somn utfördes, än enbart protein. Vilket inte visat sig vara fallet i senare studier.

Så eftersom glykogeninlagringen och fettinlagringen är som störst direkt efter, fram till två timmar efter, träning passet, ser jag bara fördelar med ett så högt intag av kolhydrater direkt efter passet. Precis som med allt annat kommer 95% av allt socker man stoppar i sig tas upp, men sen hur magen reagerar på 2-3g/kgv socker på en gång. Det är en annan femma.
Citera
2011-09-10, 20:38
Medlem
Kneegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Kneegro

Om ni har exeptionell koll på övrig kost innan så kan kreatin vara en lite push i träningen, annars är det slöseri med pengar.

Vad tycker ni andra om detta?
Citera
2011-09-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
"På en gång" är svår definierat. Visst tar inlagringen längre tid (vilket är förståeligt eftersom KH-mängden är större) men den går fortfarande lika snabbt. Ha i åtanke att hans inlägg är från 2006 och under den tiden trodde man fortfarande att protein+KH var mer optimalt efter träningen även om bara var styrketräning somn utfördes, än enbart protein. Vilket inte visat sig vara fallet i senare studier.

Så eftersom glykogeninlagringen och fettinlagringen är som störst direkt efter, fram till två timmar efter, träning passet, ser jag bara fördelar med ett så högt intag av kolhydrater direkt efter passet. Precis som med allt annat kommer 95% av allt socker man stoppar i sig tas upp, men sen hur magen reagerar på 2-3g/kgv socker på en gång. Det är en annan femma.
Hade dålig koll hur länge det insulinoberoende fönstret var uppe. Att under 2h fylla på med extremt snabba kolhydrater kanske blir optimalt då.
Men det är väl för att optimera glykogeninlagringen, kanske inte vad som krävs för att återställa efter ett lidingölopp?(Vilket var frågan?)
Citera
2011-09-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kneegro
Vad tycker ni andra om detta?

Såvida han inte säger åt dig att hoppa från en bro bör du inte tvivla på pezrulezhaakon's råd.
Citera
2011-09-10, 22:00
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Hade dålig koll hur länge det insulinoberoende fönstret var uppe. Att under 2h fylla på med extremt snabba kolhydrater kanske blir optimalt då.
Men det är väl för att optimera glykogeninlagringen, kanske inte vad som krävs för att återställa efter ett lidingölopp?(Vilket var frågan?)

För att återhämta sig helt efter en sådan krafttömning krävs definitivt mer än massa kolhydrater direkt efter loppet, förstås. Men för att få bästa möjliga återhämtningsmöjlighet kan det vara bra att maximera kolhydratsintaget under de två timmarna efter målgång.
Citera
2011-09-13, 14:10
Medlem
Ter-minators avatar
Hade tänk bulka på ordentligt nu till vintern. Var inne och kollade runt på olika pulver igår och kom då över vad som verkar vara en ny gainer. 7,2 kg för 499 låter inte så dåligt..
Är det något att ha däremot?

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/viktokning-_-aterhamtning/mass-fusion-72-kg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in