2017-10-23, 13:09
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Okej då låter det som EEA efter passet är rätt väg att gå för mig då!
Det verkar ju dock som BCCA är mycket populärare(?) Då dom flesta som säljer sånt har betydligt fler varianter/sorter av BCCA än av EEA.
Hur kommer det sig om BCAA bara är bluff?

Med vänlig hälsning, Rallarkalle

Får du inte i dig tillräckligt med protein under dygnet så rekommenderar jag vassleprotein, det finns ingen fördel med EAA jämfört mot vassle, som sagt, tycker du det är omständligt att ta med en shake till träningen så ta det när du kommer hem eller när som helst under dygnet för att öka ditt totala intag. Ja, BCAA är enbart marknadsföring och förmodligen pengar i sjön. Här är en artikel som Robert Wolfe har skrivit, vilket är en av dom främsta forskarna när det gäller protein/aminosyror.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9
Citat:
For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis. Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.
Citera
2017-11-01, 21:40
Medlem
Kan jag äta för mycket EEA under en dag att kroppen inte kan ta upp den dvs?
Ibland tränar jag 2 pass om dagen 1 på morgonen 1 på kvällen då brukar jag ta 13g efter båda passen kan kroppen ta upp båda doserna dvs?
Samt har last att du inte ska äta på 1 timme hur illa är det om du äter en kvarg efter en 30 min efter passet?

Citera
2017-11-01, 21:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Kan jag äta för mycket EEA under en dag att kroppen inte kan ta upp den dvs?
Ibland tränar jag 2 pass om dagen 1 på morgonen 1 på kvällen då brukar jag ta 13g efter båda passen kan kroppen ta upp båda doserna dvs?
Samt har last att du inte ska äta på 1 timme hur illa är det om du äter en kvarg efter en 30 min efter passet?

Ja, kroppen tar upp det. Inte äta efter passet? Det är snarare en fördel att lägga ett mål i anslutning till träning. Men kvarg är en utmärkt proteinkälla, så att ta EAA och kvarg finns det väl ingen direkt mening med. Det är dygnets totala intag som är av betydelse och får du i dig tillräckligt med protein så är förmodligen EAA onödigt. Vilket redan skrivits i tråden ett flertal gånger. Behöver du få i dig extra protein och inte får i dig tillräckligt från kosten så lägg pengarna på ett vassleprotein.
Citera
2017-11-10, 09:45
Medlem
CommonSenses avatar
Så EAA är att föredra innan ett gym pass? såg att det innehåller vitamin C samt Vitamin B6. jag vet att jag får i mig dåligt med Vitamin c och vitamin b6 och har funderar på att testa EAA. har aldrig testat det innan utan bara BCAA
Citera
2017-11-10, 10:27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Så EAA är att föredra innan ett gym pass? såg att det innehåller vitamin C samt Vitamin B6. jag vet att jag får i mig dåligt med Vitamin c och vitamin b6 och har funderar på att testa EAA. har aldrig testat det innan utan bara BCAA

Det beror på vad du menar med föredra, EAA är bättre än BCAA. Men får du i dig tillräckligt med protein under dygnet så "behövs" inte EAA, och om du har svårt att komma upp i tillräcklig mängd är vassleprotein att föredra framför EAA, det kan möjligvis vara ett alternativ om man går på en väldigt kalorirestriktiv diet. Att du dessutom skulle ha brist på C-vitamin ser jag som osannolikt, det är ytterst ovanligt med c-vitamin brist i Sverige, då skulle jag rekommendera att du ser över kosten i första hand.
Citera
2017-12-26, 22:26
Medlem
Sett diverse videos som menar på att bcaa-pulver inte helt ska lösas upp eftersom det inte är vattenlösligt, men hur funkar då diverse drycker med bcaa (tex nocco)? De har ju aldrig klumpar eller vad man ska säga
Citera
2017-12-26, 22:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Sett diverse videos som menar på att bcaa-pulver inte helt ska lösas upp eftersom det inte är vattenlösligt, men hur funkar då diverse drycker med bcaa (tex nocco)? De har ju aldrig klumpar eller vad man ska säga

Det ska inte vara några problem att blanda det med vatten. Frågan man bör ställa sig är varför dricka det överhuvudtaget, då det saknar muskeluppbyggande effekt.
Citera
2017-12-28, 13:35
Medlem
CommonSenses avatar
Efter lite läsning samt kört lite BCAA så tycker jag det funkar kanske inte direkt att bygga men att ge energi under passet. Kör inte med PWO då jag tycker det funkar 4-5ggr sen slutar det att ge effekt, kaffe dricker jag så det ger mig energi att promenera till gymmet. Då det tar ca 20min att promenera till gymmet så är BCAA perfekt för mig att dricka under ett gym pass för att få den extra energin jag behöver. Sen ska jag ju även gå hem så samanlagt går jag 40min = 4km samt gym på det och BCAA funkar för mig
Citera
2017-12-28, 13:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Efter lite läsning samt kört lite BCAA så tycker jag det funkar kanske inte direkt att bygga men att ge energi under passet. Kör inte med PWO då jag tycker det funkar 4-5ggr sen slutar det att ge effekt, kaffe dricker jag så det ger mig energi att promenera till gymmet. Då det tar ca 20min att promenera till gymmet så är BCAA perfekt för mig att dricka under ett gym pass för att få den extra energin jag behöver. Sen ska jag ju även gå hem så samanlagt går jag 40min = 4km samt gym på det och BCAA funkar för mig
Det låter ju dock som onödigt dyr saft för enbart det syftet. Men det är ju givetvis upp till dig vad du lägger dina pengar på.
Citera
2017-12-28, 13:43
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det låter ju dock som onödigt dyr saft för enbart det syftet. Men det är ju givetvis upp till dig vad du lägger dina pengar på.

Tycker jag inte eftersom det ger effekt för mig att få energi, då jag inte drukit det så har jag blivit trött och seg men när jag dricker BCAA under passet så får jag betydligt mer energi än innan. Jag räknar inte med att det ska bygga upp min muskler men BCAA ger även energi och inte bara muskeluppbyggnad som många tror är enda syftet med BCAA
Citera
2017-12-28, 13:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tycker jag inte eftersom det ger effekt för mig att få energi, då jag inte drukit det så har jag blivit trött och seg men när jag dricker BCAA under passet så får jag betydligt mer energi än innan. Jag räknar inte med att det ska bygga upp min muskler men BCAA ger även energi och inte bara muskeluppbyggnad som många tror är enda syftet med BCAA
Ja, säkerligen lite av en placebeo också.
Citera
2017-12-28, 14:01
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, säkerligen lite av en placebeo också.

Absolut, finns väl direkt inget inom kostillskott som lovar en sak som är 100% sant allt är ju för att sälja

Igentligen så behöver ingen kostillskott utan ren mat räcker för att bygga, funkade det innan alla kostillskott kom så funkar det även idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in