Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Nej, självklart behövs aminosyror för kroppen. Men endast BCAA taget för sig har ingen positiv effekt på muskeltillväxt, det stimulerar proteinsyntesen, mest leucin, men resten av de essentiella aminosyrorna behövs för att det faktiskt ska ske. Tas BCAA vid fastande så kan det förhindra proteinnedbrytning, eftersom leucin och isoleucin ger en insulinutsöndring, vilket i sig har en hämmande effekt på proteinnedbrytning.

Nu anser visserligen jag att det fortfarande finns en hel del gråzoner inom detta ämnet och de flesta studier som kommer ut knappast kan appliceras på alla. Även gällande området att sprida aminosyror och kalorier över dagen eller koncentrera. Dessutom har jag aldrig hört att någon någonsin kommit fram till om det skulle finnas någon överlägsen ratio av AA, om EAA är "nödvändigt", eller om BCAA "räcker".
Något alla antagligen är överens om är nog att EAA knappast kan skada, och med tanke på att kostnaden protein-per-krona ofta ligger på samma nivå som billigt kött så förstår jag inte motivet varför man skulle argumentera för att det är verkningslöst (vilket det inte är). Om man äter innan förstår jag mer men själv gillar jag att träna på fastande mage.
Hypertrofi är lite simplifierat uttryckt muskeluppbyggnad minus muskelnedbrytning.