2012-03-12, 15:23
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Funderar på BCAA men får känslan av att det är för en lågkaloridiet så som deff osv. Fungerar BCAA bra vid med bulkaktig livsstil och träning?

Ja, självklart. Det finns dock inga direkta fördelar med det.
Citera
2012-03-12, 15:54
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Ja, självklart. Det finns dock inga direkta fördelar med det.

Gentemot vadå? Och om inga fördelar, varför använder så mycket folk det då?
Citera
2012-03-12, 16:01
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Gentemot vadå? Och om inga fördelar, varför använder så mycket folk det då?

EAA. Det ger inte heller några nackdelar, såvitt jag vet. Men å andra sidan har jag inte sett några komparativa studier. Majoriteten som använder det gör det då det är betydligt godare.
Citera
2012-03-13, 16:16
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
EAA. Det ger inte heller några nackdelar, såvitt jag vet. Men å andra sidan har jag inte sett några komparativa studier. Majoriteten som använder det gör det då det är betydligt godare.

Ok, men vad är skillnaden mellan EAA och BCAA då? Att aminosyrorna är förgrenade i BCAA är ju underförstått men jag tänker mer på hur det påverkar muskeltillväxten, proteinsyntesen osv. Några märkbara skillnader mellan dessa (och vassle)?

EAA sägs ju ha bättre påverkan på proteinsyntesen i samband med träning än vassle. Sen om det är sant eller inte vettefan, dock så har ju EAA mindre kalorier per 100g så det är väl en "fördel" om man vill hålla sig på lågt kaloriintag
Citera
2012-03-13, 16:23
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ok, men vad är skillnaden mellan EAA och BCAA då? Att aminosyrorna är förgrenade i BCAA är ju underförstått men jag tänker mer på hur det påverkar muskeltillväxten, proteinsyntesen osv. Några märkbara skillnader mellan dessa (och vassle)?

EAA sägs ju ha bättre påverkan på proteinsyntesen i samband med träning än vassle. Sen om det är sant eller inte vettefan, dock så har ju EAA mindre kalorier per 100g så det är väl en "fördel" om man vill hålla sig på lågt kaloriintag

Märkbart på instrument som forskarna använder sig av för att avläsa proteinsyntesen? Troligtvis.
Märkbart på muskeltillväxten för gemene man/hobbybyggaren som tränar några styrkepass i veckan? Nej.

EAA påverkar proteinsyntesen något snabbare än vassle, ja. Men det har självklart ingen betydelse i längden för vare sig styrkeresultaten, muskelmassan eller återhämtningen.
Citera
2012-03-13, 17:30
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Märkbart på instrument som forskarna använder sig av för att avläsa proteinsyntesen? Troligtvis.
Märkbart på muskeltillväxten för gemene man/hobbybyggaren som tränar några styrkepass i veckan? Nej.

EAA påverkar proteinsyntesen något snabbare än vassle, ja. Men det har självklart ingen betydelse i längden för vare sig styrkeresultaten, muskelmassan eller återhämtningen.

I så fall är det ju bättre att ha vassle med tanke på att det är så mycket billigare
Citera
2012-03-13, 17:38
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
I så fall är det ju bättre att ha vassle med tanke på att det är så mycket billigare

Vid deff kan kalorisnåla EAA/BCAA vara fördelaktigt för många. Men ja, jag förstår vad du menar. Kör du på ditt vassle. Det innehåller dessutom mikronutrienter.
Citera
2012-03-13, 17:53
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Vid deff kan kalorisnåla EAA/BCAA vara fördelaktigt för många. Men ja, jag förstår vad du menar. Kör du på ditt vassle. Det innehåller dessutom mikronutrienter.
Har du några tips på vad man kan använda sig av utöver EAA? Har använt EAA i kanske ett halvår. Jag har inget direkt behov av att gå upp i vikt just nu, men är orolig att jag kanske inte får i mig alla rätt proteiner när jag lever ett studentliv.

Skulle förresten EAA vara att rekommendera till min lillebror som tränar hockey minst en gång varje dag, två gånger per dag på sommaren? Eller har du något annat att rekommendera, han är dessutom lång och smal har ganska nyligen kommit in i puberteten (han är 16 år).
Citera
2012-03-13, 18:10
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Har du några tips på vad man kan använda sig av utöver EAA? Har använt EAA i kanske ett halvår. Jag har inget direkt behov av att gå upp i vikt just nu, men är orolig att jag kanske inte får i mig alla rätt proteiner när jag lever ett studentliv.

Skulle förresten EAA vara att rekommendera till min lillebror som tränar hockey minst en gång varje dag, två gånger per dag på sommaren? Eller har du något annat att rekommendera, han är dessutom lång och smal har ganska nyligen kommit in i puberteten (han är 16 år).

Vassleprotein, whey, är aldrig fel som sagt. Det är väldigt snällt mot plånboken dessutom. Annars fungerar vanlig billig proteinrik mat också minst lika bra.

Hur gammal är din lillebror?
Citera
2012-03-13, 18:30
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Vassleprotein, whey, är aldrig fel som sagt. Det är väldigt snällt mot plånboken dessutom. Annars fungerar vanlig billig proteinrik mat också minst lika bra.

Han skrev ju det... 16
Citera
2012-03-13, 18:42
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich

Missade hans ålder, sorry. Jag hade nog rekommenderat han vassle istället. Hur EAA/BCAA påverkar personer som inte växt färdigt är inte klarlagt nämligen. Känns som en onödig risk att ta när vassle finns där som fullvärdigt komplement.
Citera
2012-03-13, 18:56
Medlem
lil richs avatar
Citat:

Okej jag har precis tagit slut på min sista Whey FX påse, vilken jag var relativt nöjd med. Jag vet däremot inte om det finns något annat bättre där ute. Men den tog jag vanligtvis två timmar efter jag tränat och tagit EAA, eller precis innan jag sov beroende på vilken tid jag åt middag. Men det är alltså en bra kombination och blir inte pannkaka på pannkaka så att säga? Med EAA och Whey alltså

Han är 16 fyller 17 i år. Han är egentligen lite negativ till idén med pulver (tycker det är dyrt) men det är alldeles för uppenbart att han inte lyckas äta tillräckligt mycket för att bygga muskler. Han brukar dock dricka en hemmagjord "proteindrink" med lite egg och så men det känns inte som att han blir större trots att han tränar varje dag. Att träna mer sällan går heller inte, alla elitlag har krav på träningar 2 gånger i veckan över loven.

Citat:
Missade hans ålder, sorry. Jag hade nog rekommenderat han vassle istället. Hur EAA/BCAA påverkar personer som inte växt färdigt är inte klarlagt nämligen. Känns som en onödig risk att ta när vassle finns där som fullvärdigt komplement.

Okej tack för bra svar, Är Whey FX att rekommendera då? Då blir det ett lätt inköp .
Senast redigerad av lil rich 2012-03-13 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in