2012-09-30, 23:15
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Att ta EAA före är troligen inte behövligt, såvida du inte tränar fastande.

Varför ta shake med EAAt? Varför ta shake efter en timma? Ät istället.

Jag äter också riktig mat, men är inte alltid lätt att hela tiden laga ordentlig mat med högt protein innehåll och så orkar jag ärligt talat inte trycka i mig all mat jag "borde" äta. Så då hjälper det att dra en proteinshake för att komma närmre 2gram protein/kilo kroppsvikt.

"Troligen inte behövligt" för vadå? Du menar alltså att man inte borde käka EAA alls?

Tänk dig då att man teoretiskt skulle käka skiten ändå, står i TS att käka mat i samband med den försummar effekten, gäller samma sak då om man skulle ta den tillsammans med en proteinshake, att EAA't i princip blir onödigt?
Citera
2012-10-01, 01:28
Medlem
MoneyMakerMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telchak
Jag äter också riktig mat, men är inte alltid lätt att hela tiden laga ordentlig mat med högt protein innehåll och så orkar jag ärligt talat inte trycka i mig all mat jag "borde" äta. Så då hjälper det att dra en proteinshake för att komma närmre 2gram protein/kilo kroppsvikt.

"Troligen inte behövligt" för vadå? Du menar alltså att man inte borde käka EAA alls?

Tänk dig då att man teoretiskt skulle käka skiten ändå, står i TS att käka mat i samband med den försummar effekten, gäller samma sak då om man skulle ta den tillsammans med en proteinshake, att EAA't i princip blir onödigt?
Jo det är väldigt lätta att laga mat med högt proteininnehåll.
Det är troligen inte behövligt att dricka eaa innan om du inte har tom mage.

Varför skulle du ta eaa tillsammans med en proteindrink när proteindrinken redan innehåller den mängd eaa som är nödvändig?
Citera
2012-10-02, 00:55
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyMakerMike
Jo det är väldigt lätta att laga mat med högt proteininnehåll.
Det är troligen inte behövligt att dricka eaa innan om du inte har tom mage.

Varför skulle du ta eaa tillsammans med en proteindrink när proteindrinken redan innehåller den mängd eaa som är nödvändig?

Menade inte att det var svårt att laga proteinrik mat utan att jag har svårt att få tiden till att hela tiden ha sån mat redo.

Så det är alltså meningslöst att ta EAA när man också tar en proteindrink och EAA bara hjälper i princip på tom mage direkt innan man tränar. Har jag uppfattat det rätt nu?
Senast redigerad av Telchak 2012-10-02 kl. 00:57.
Citera
2012-10-02, 05:26
Medlem
MoneyMakerMikes avatar
Citat:
Menade inte att det var svårt att laga proteinrik mat utan att jag har svårt att få tiden till att hela tiden ha sån mat redo.

Så det är alltså meningslöst att ta EAA när man också tar en proteindrink och EAA bara hjälper i princip på tom mage direkt innan man tränar. Har jag uppfattat det rätt nu?
- Ja det ær meningsløst att ta eaa samtidigt som proteindrink
- På tom mage innan træning ja, men bæst effekt direkt efter træning, många, æven jag "garderar sig" genom att ta eaa på tom mage tsm med pwo føre træning och eaa direkt efter.
Citera
2012-10-02, 10:29
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, det där med "såvida du inte tränar fastande"...
Det har väl alltid varit det man sagt, alltså även då man rekommenderar att ta EAA både innan och efter träningen. Att magen skall vara tom. Och även vänta någon timme efter EAA-intaget efter passet, innan man äter något.

Så enda skillnaden för den alternativa teorin om att man kan skippa EAA innan träning är att man kan äta något närmare inpå sitt träningspass.

//Brute
Du ska inte vänta med att äta efter pass!
Citera
2012-10-02, 18:47
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyMakerMike
- Ja det ær meningsløst att ta eaa samtidigt som proteindrink
- På tom mage innan træning ja, men bæst effekt direkt efter træning, många, æven jag "garderar sig" genom att ta eaa på tom mage tsm med pwo føre træning och eaa direkt efter.

Tack för svaret! Hur lång tid efter man druckit EAA kan man käka ordentlig mat utan att det försummar EAA't?
Citera
2012-10-02, 18:48
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Tack för svaret! Hur länge är det vettigt att vänta med att riktig mat efter man druckit EAA't?
Gå hem och ät. 10-15min om så önskas.
Citera
2012-10-02, 18:51
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Gå hem och ät. 10-15min om så önskas.

Okej, härligt med ett så snabbt svar!
Citera
2012-10-02, 20:23
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Tack för svaret! Hur lång tid efter man druckit EAA kan man käka ordentlig mat utan att det försummar EAA't?

Citat:
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt EAA skall man inte ha ätit mat en timme innan(helst längre tid), eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver. Det är väldigt viktigt att det är på tom mage, annars finns det en risk att man inte ut någon effekt av sitt EAA. Det beror också på hur tom ens mage är och vad exakt som definierar tom mage. Dricker man sitt EAA med en måltid kan man dock räkna med att effekten av EEA:t blir negligerat med resten av måltiden.

Äta(komplett måltid) ---> En timme(helst mer) ---> EAA ---> (Styrke)träning ---> EAA ---> 30 till 60 minuter ---> Äta mat(komplett måltid)

Där har du en tidslinje.

//Brute
Citera
2012-10-03, 14:28
Medlem
Någon som vet om de finns nått billigare EAA än EAA FX? Har MMsports nått billigt EAA likvärdigt?

Såg precis att EAA FX hade ökat sisådär 30 kr i pris från 250 till 280, det känns inte så billigt längre.
Citera
2012-10-03, 14:52
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Där har du en tidslinje.

//Brute

Tack! Passar perfekt så man hinner åka hem från gymmet och laga mat då, härligt!
Citera
2012-10-03, 15:38
Medlem
Använder nu Whey FX men har funderat på att testa EAA FX.

Whey FX innehåller dock 50% EAA (ca 12g per 24g). Är det samma EAA i Whey FX som EAA FX? Om det är precis samma så känns det onödigt att ta EAA för sig om jag ändå får i mig det genom Whey FX.

http://www.gymvaruhuset.com/whey.html
http://www.gymvaruhuset.com/eaa-fx-750g.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in