2012-09-30, 13:23
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Proteinsyntesen kan inte uppregleras medan kontraktioner sker, således är intaget innan bortkastat om man tar efter:
The science of muscle hypertrophy: making dietary protein count. Phillips SM.

Vidare är muskelnedbrytningen efter träningen av ingen betydelse i praktiken, oavsett insulinnivåer:
Muscle Protein Breakdown has a Minor Role in the Protein Anabolic Response to Essential Amino Acid and Carbohydrate Intake Following Resistance Exercise. Glynn EL, Fry CS, Drummond MJ, Dreyer HC, Dhanani S, Volpi E, Rasmussen BB.

Inte heller minskar EAA muskelnedbrytningen:
An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise. Blake B. Rasmussen, Kevin D. Tipton, Sharon L. Miller, Steven E. Wolf and Robert R. Wolfe.

Och här är en artikel som säger i stort sett motsatsen, att man måste träna hårt direkt efter intag av EAA för att uppnå den påvisade 350%-iga ökningen av proteinsyntesen.

Citat:
Utdrag ur artikeln:
För att den proteinsynteshöjande effekten ska infinna sig är det viktigt att styrketräna efter att du tagit ditt EAA, om inte så är risken stor att den 350%iga proteinsyntesökningen uteblir.

http://fitnessguru.se/aminosyror-guide

Det intressanta är att i referenslistan (29 st rapporter) i slutet av artikeln finns samma namn som du hänvisat till i den omvända teorin att endast efter träning ger effekt.

Jag hittar även artiklar om att man endast bör ta det innan träning och i samband med vanlg måltid annan tid på dagen som komplement.

Vad jag vill ha sagt är att det tycks finnas många "facit" som är helt motsägelsefulla och de flesta stöder sig på samma forskningsrapporter.
Så att i en sån här klistrad tråd gå ut och säga till alla kunskapstörstande att "det här är rätt och det andra är fel", ja då får man ha torrt på fötterna.

//Brute
Citera
2012-09-30, 13:28
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Och här är en artikel som säger i stort sett motsatsen, att man måste träna hårt direkt efter intag av EAA för att uppnå den påvisade 350%-iga ökningen av proteinsyntesen.

http://fitnessguru.se/aminosyror-guide

Det intressanta är att i referenslistan (29 st rapporter) i slutet av artikeln finns samma namn som du hänvisat till i den omvända teorin att endast efter träning ger effekt.

Jag hittar även artiklar om att man endast bör ta det innan träning och i samband med vanlg måltid annan tid på dagen som komplement.

Vad jag vill ha sagt är att det tycks finnas många "facit" som är helt motsägelsefulla och de flesta stöder sig på samma forskningsrapporter.
Så att i en sån här klistrad tråd gå ut och säga till alla kunskapstörstande att "det här är rätt och det andra är fel", ja då får man ha torrt på fötterna.

//Brute
Ganska enkelt, sluta läs på skitsidan fitnessguru?
Citera
2012-09-30, 13:38
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ganska enkelt, sluta läs på skitsidan fitnessguru?

Du fattar ju uppenbarligen ingenting. Låt tråden vara hyfsat kort istället.

Jag påpekar det faktum att det just finns en massa artiklar som sammanfattar ämnet EAA (och BCAA) som alla stöder sig på samma forskningsrapporter, men som pekar åt rakt motsatta håll.

Så att du eller annan här inne, eller på annat forum skulle ha på fötterna att såga den ena eller andra kan vara vilseledande för andra som vill sätta sig in i ämnet. Och det tillför absolut ingenting i kunskapsväg.

//Brute
Citera
2012-09-30, 13:53
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Du fattar ju uppenbarligen ingenting. Låt tråden vara hyfsat kort istället.

Jag påpekar det faktum att det just finns en massa artiklar som sammanfattar ämnet EAA (och BCAA) som alla stöder sig på samma forskningsrapporter, men som pekar åt rakt motsatta håll.

Så att du eller annan här inne, eller på annat forum skulle ha på fötterna att såga den ena eller andra kan vara vilseledande för andra som vill sätta sig in i ämnet. Och det tillför absolut ingenting i kunskapsväg.

//Brute
Som sagt, problemet löses genom att sluta läsa på skitställen. Fitnessguru klassar in som ett av dessa.
Citera
2012-09-30, 14:07
Medlem
Dreass avatar
För att hjälpa till lite: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=174672
Citera
2012-09-30, 14:35
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Som sagt, problemet löses genom att sluta läsa på skitställen. Fitnessguru klassar in som ett av dessa.

Återigen, du fattar inte.

Jag gör det enkelt för dig.
Vad klassar du den här tråden som i så fall då?
När TS med sin sticky skriver en sak och den moderator jag citerade skriver motsatt.
Ja, vad du än svarar så är det din egen personliga världsbild som speglas i svaret.

Att lättvindigt slänga ur sig "den sajten är en skitsida, men han där är gud" kallas opinonsbildning, inte fakta. Just sånt som INTE bör förekomma i en stickytråd.

Finns det fakta och forskningsresultat som stöder ett visst preparat eller råd om bruk, så sammanställer man och förklarar i en sticky.
Om det sedan kommer nya rön, baserat på nya studier, som kullkastar, eller åtminstonde rubbar de tidigare rönen, så reviderar man så klart stickyn.

Men att två olika "google translates" eller liknande på samma rapporter ger motsatta "rön" på svenska forum och sajter. Det är inte grund för att kullkasta tidigare studier.

Jag hoppas jag gjort det tydligt nu, att den här tråden ger dubbla budskap och mer ger sken av "h*n är bättre än h*n"-pajkastning, än en sticky av rang.

Här till exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia

Proteinsyntesen kan inte uppregleras medan kontraktioner sker, således är intaget innan bortkastat om man tar efter:
The science of muscle hypertrophy: making dietary protein count. Phillips SM.
Alltså ett svar som gavs här då någon undrar om man inte skall ta EAA innan träning.
Rapporten som anges som källa för svaret:
http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2F86907_38F916AEF2D9346DDC77F8F F356CE3B7_journals__PNS_PNS70_01_S002966511000399X a.pdf&cover=Y&code=9c4661f57cf936a2954f7b01a59f954 3

Jag har endast läst extensivt, men om någon hittar stycket där det konkret står att just EAA (inte vassle eller andra livsmedel som innehåller bla EAA) tappar effekten om man belastar muskler får gärna citera.

För vid snabb läsning uppfattar jag att rapporten berör komplexa proteinkällor, vassle etc.
Men att EAA nämns som den vitala beståndsdelen och en värdemätare.

//Brute
Citera
2012-09-30, 14:36
Medlem
Brutes avatar
Citat:
För att hjälpa till lite: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=174672

Men för h-e. Blanda nu inte in vassleprotein i EAA-tråden! Och det dessutom genom att länka till ÄNNU ett tyckarforum. När just en avgårande skillnad mellan att käka vassle och ta rent EAA är tidfaktorn.

Men för all del, du kan ju läsa inläggen #11-#15 där de faktiskt börjar ställa sig frågan hur det kan förhålla sig till just rent EAA.
Så kommer du snart till samma insikt som jag, att gissande, troende, goole-translatande göre sig inte bra i en stickytråd.

//Brute
Citera
2012-09-30, 15:06
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Men för h-e. Blanda nu inte in vassleprotein i EAA-tråden! Och det dessutom genom att länka till ÄNNU ett tyckarforum. När just en avgårande skillnad mellan att käka vassle och ta rent EAA är tidfaktorn.

Men för all del, du kan ju läsa inläggen #11-#15 där de faktiskt börjar ställa sig frågan hur det kan förhålla sig till just rent EAA.
Så kommer du snart till samma insikt som jag, att gissande, troende, goole-translatande göre sig inte bra i en stickytråd.

//Brute
Du diskuterar stimulans av proteinsyntesen och den är EAA-beroende när vi pratar om att stimulera den via kosten. Så vad försöker du få sagt?

Vad är det för avgörande skillnad mellan vassle och EAA när det kommer till stimulans av proteinsyntesen?
Citera
2012-09-30, 15:19
Medlem
Dreass avatar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079 - Bättre?
Citera
2012-09-30, 21:53
Medlem
Telchaks avatar
Har säkert blivit frågat i tråden men orkar inte bläddra igenom hela skiten så ber om ursäkt för upprepning.

Men... Man ska ju ta EAA på tom mage, innan och efter träning, är det alltså inte bra att då man efter man tränat direkt ta en proteinshake tillsammans med EAA't? Alltså man ta EAA, träna, ta mer EAA >> vänta i 1 timme och sen dra shaken?
Citera
2012-09-30, 22:03
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telchak
Har säkert blivit frågat i tråden men orkar inte bläddra igenom hela skiten så ber om ursäkt för upprepning.

Men... Man ska ju ta EAA på tom mage, innan och efter träning, är det alltså inte bra att då man efter man tränat direkt ta en proteinshake tillsammans med EAA't? Alltså man ta EAA, träna, ta mer EAA >> vänta i 1 timme och sen dra shaken?
Att ta EAA före är troligen inte behövligt, såvida du inte tränar fastande.

Varför ta shake med EAAt? Varför ta shake efter en timma? Ät istället.
Citera
2012-09-30, 22:39
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Att ta EAA före är troligen inte behövligt, såvida du inte tränar fastande.

Varför ta shake med EAAt? Varför ta shake efter en timma? Ät istället.

Ja, det där med "såvida du inte tränar fastande"...
Det har väl alltid varit det man sagt, alltså även då man rekommenderar att ta EAA både innan och efter träningen. Att magen skall vara tom. Och även vänta någon timme efter EAA-intaget efter passet, innan man äter något.

Så enda skillnaden för den alternativa teorin om att man kan skippa EAA innan träning är att man kan äta något närmare inpå sitt träningspass.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in