2010-11-22, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Varför envisas med att ha protein efter du tagit EAA? Ät mat.

Jag ser tillskott som just tillskott, äta mat bör man göra i så stor utsträckning som möjligt enligt mig.

Är ganska dålig på att överäta. Kommer hamna i ett läge där jag tvingas IF-äta, i princip. Och för mig blir det svårt att överäta under bara några få timmar. Sover alltid till 13 och sen jobbar jag från 16 till 01.
Så jag har inte optimalt läge.
Citera
2010-11-22, 20:51
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvajandeBalle
Är ganska dålig på att överäta. Kommer hamna i ett läge där jag tvingas IF-äta, i princip. Och för mig blir det svårt att överäta under bara några få timmar. Sover alltid till 13 och sen jobbar jag från 16 till 01.
Så jag har inte optimalt läge.
Gainer efter passet och sedan 1l mjölk innan/när du kommer till jobbet? Det blir nästan 1000kcal, det borde underlätta lite?
Citera
2010-11-22, 22:05
Bannlyst
Citat:
Gainer efter passet och sedan 1l mjölk innan/när du kommer till jobbet? Det blir nästan 1000kcal, det borde underlätta lite?

Kan funka. Är inte jätteförtjust i att pumpa i mig snabba kolisar. Men jag kan absolut dricka en liter mjölk, dubbel dos proteinpulver och sen en brakmåltid på 1 000 kcal. Då har jag ju bara 1 000 kcal kvar och det kan jag klämma i mig när jag kommer hem.
Typ 2 kycklingburgare och en stor portion hemmagjorda strips, plus att man får krydda på med ost eller något om det krisar.
Citera
2010-11-23, 12:51
Medlem
Balzuars avatar
Om man dricker gainer efter träning för att få i sig sina snabba kolhydrater, protein mm.
Bör jag omvärdera och ta EAAn före min gainer sen vänta någon timme eller fortsätta som tidigare.
I med behovet av de snabba kolhydraterna efter träning för återhämtning tycker jag att mitt gamla alternativ vore det kloka men känns alltid bäst att kolla med de som har varit med i gemet lite längre.
Citera
2010-11-23, 13:22
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balzuar
Om man dricker gainer efter träning för att få i sig sina snabba kolhydrater, protein mm.
Bör jag omvärdera och ta EAAn före min gainer sen vänta någon timme eller fortsätta som tidigare.
I med behovet av de snabba kolhydraterna efter träning för återhämtning tycker jag att mitt gamla alternativ vore det kloka men känns alltid bäst att kolla med de som har varit med i gemet lite längre.
Du har inget behov av snabba kolhydrater efter passet. Är du elitidrottare? Tränar du flera ggr per dag? Samma muskler flera dagar i rad?

Varför kan inte folk nöja sig med intag före och efter sen äta mat? Fylla ut med tillskott om behövligt? Nej nej, det ska mikrooptimeras, efter träning 3g eaa för det visade Body att var bra, sen 20min senare en halv myra. Vänta i 35min, tre steg baklänges sen dricker jag min vassledrink som tillrets enligt konstens alla regler....

Intag före av valfritt, förslagsvis ifrån mig eaa+malto. Intag efter av valfritt, förslagsvis ifrån mig eaa eller vassle. Har man gainer funkar den efter. Jag har dock märkt av ökad prestationsförmåga på gymmet då jag tar malto före.
Citera
2010-11-23, 13:33
Bannlyst
Citat:
Du har inget behov av snabba kolhydrater efter passet. Är du elitidrottare? Tränar du flera ggr per dag? Samma muskler flera dagar i rad?

Varför kan inte folk nöja sig med intag före och efter sen äta mat? Fylla ut med tillskott om behövligt? Nej nej, det ska mikrooptimeras, efter träning 3g eaa för det visade Body att var bra, sen 20min senare en halv myra. Vänta i 35min, tre steg baklänges sen dricker jag min vassledrink som tillrets enligt konstens alla regler....

Intag före av valfritt, förslagsvis ifrån mig eaa+malto. Intag efter av valfritt, förslagsvis ifrån mig eaa eller vassle. Har man gainer funkar den efter. Jag har dock märkt av ökad prestationsförmåga på gymmet då jag tar malto före.

Håller med dig om att man inte behöver göra allt till en vetenskap.
Däremot är jag fortfarande lite nyfiken på om det finns några fördelar med att köra EAA+protein direkt efter träningen. Andelen EAA i bladningen blir ju högre då, men har övrigt protein från vassle någon moteffekt eller så?
För EAA ska väl helst kastas i en helt tom mage?
Före träning kommer jag nog köra EAA plus bara en liten tesked malto. Är inte så förtjust i det överhuvudtaget och tycker inte jag får positiva kickar. Får snarare ont i skallen av det om det är i en mängd som är mätbar =)

Av någon anledning tränar jag bäst när jag känner mig risig och eländig. Då blir jag arg.
Citera
2010-11-23, 13:44
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvajandeBalle
Håller med dig om att man inte behöver göra allt till en vetenskap.
Däremot är jag fortfarande lite nyfiken på om det finns några fördelar med att köra EAA+protein direkt efter träningen. Andelen EAA i bladningen blir ju högre då, men har övrigt protein från vassle någon moteffekt eller så?
För EAA ska väl helst kastas i en helt tom mage?
Före träning kommer jag nog köra EAA plus bara en liten tesked malto. Är inte så förtjust i det överhuvudtaget och tycker inte jag får positiva kickar. Får snarare ont i skallen av det om det är i en mängd som är mätbar =)

Av någon anledning tränar jag bäst när jag känner mig risig och eländig. Då blir jag arg.
Eaa ensamt stimulerar proteinsyntesen maximalt vid runt 10g ´för alla. Mer är inte bättre. Det anabola gensvaret blir något längre men det känns rätt ovärt.

Sen måste det inte tas på tom mage.
Citera
2010-11-23, 13:48
Medlem
Balzuars avatar
Citat:

Jag menar inte på något vis att jag ska "mikrooptimera" något, men i med vad jag har läst gällande EAA och tom mage så bör jag ju inte köra EAA ihop med min gainer. Frågan kanske var lite otydlig, undrar om Jag ska endast köra 1.Gainer utan EAA eller 2.EAA vänta en timme sen gainer, eller viseversa
Citera
2010-11-23, 13:59
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balzuar
Jag menar inte på något vis att jag ska "mikrooptimera" något, men i med vad jag har läst gällande EAA och tom mage så bör jag ju inte köra EAA ihop med min gainer. Frågan kanske var lite otydlig, undrar om Jag ska endast köra 1.Gainer utan EAA eller 2.EAA vänta en timme sen gainer, eller viseversa
Du har fått mitt svar. Intag i samband med pass sen fort hem och ät.

Du behöver inte gainer, du behöver inte EAA. EAA ger mer vettigt per kcal än vad gainer gör. Det vill säga att du redan har ditt kcalbehov täckt och inte är elitidrottare eller allt det andra jag nämnde ovan.
Citera
2010-11-28, 18:20
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Guide/FAQ om EAA av BengtZz för Flashback.

[

När/hur och hur mycket EAA bör jag inta?[indent]När?
Direkt innan och direkt efter din träning.
[

Citat:
Grymt Bengan

Dags att anpassa guiden då det är mer sannolikt att intag av EAA före (och under passet) är onödigt, än att det inte är det?

Dvs, det är 10g efter passet som gäller, och inget före.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079
Citera
2010-11-28, 19:16
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Dags att anpassa guiden då det är mer sannolikt att intag av EAA före (och under passet) är onödigt, än att det inte är det?

Dvs, det är 10g efter passet som gäller, och inget före.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079
Gäller och gäller, det är inte troligt att det före gör något. Men negativt lär det inte vara. Ska man ta något av dom så är det efter som gäller.
Citera
2010-11-28, 19:32
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Gäller och gäller, det är inte troligt att det före gör något. Men negativt lär det inte vara. Ska man ta något av dom så är det efter som gäller.

Ja, således anser jag att det inte längre finns underlag för att rekommendera att EAA ska intas före träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in