2010-05-23, 18:56
Medlem
Räcker det med att ta EAA innan träningspasset och sen en gainer efter?
brukar tyvär ta upp till 2 timmar innan jag hinner hem och käka efter mina pass och eftersom man ska ta EAA på tom mage så måste jag ju välja antingen Gainer eller EAA efter passet?
Citera
2010-05-23, 19:00
Medlem
Gulingens avatar
anfO:

Om det tar så lång tid för dig innan du får i dig mat så känns eea och socker lite fattigt. Skulle försöka hitta en bättre lösning för att få i mig proteiner och kolhydrater. Kanske klunka i dig 1l mjölk efter tills du hinner hem?
Citera
2010-05-23, 19:32
Medlem
okay tack!
får försöka lista ut hur jag ska göra med det problemet,
men det jag undar över är egentligen vad som är bäst efter träningen, att ta en Gainer eller ta EAA?
och om jag inte tar Gainer direkt efter träning finns det nån annan tid mn kan ta den istället?
Mitt mål är ju då självklart att öka i muskelmassa och i vikt, är nu 190 cm och väger 80 kilo med en hyfsad mängd muskler och lite kroppsfett.
Citera
2010-05-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anfO
okay tack!
får försöka lista ut hur jag ska göra med det problemet,
men det jag undar över är egentligen vad som är bäst efter träningen, att ta en Gainer eller ta EAA?
och om jag inte tar Gainer direkt efter träning finns det nån annan tid mn kan ta den istället?
Mitt mål är ju då självklart att öka i muskelmassa och i vikt, är nu 190 cm och väger 80 kilo med en hyfsad mängd muskler och lite kroppsfett.

Beror på vad du tränar/hur du tränar etc , men vanlig styrketräning där du inte kommer träna samma grupp inom det närmsta dygnet eller två räcker EAA med mat inom en rimlig tid (1-2h) efteråt prima i mitt tycke.

Gainer under dagen som ett komplement till maten i övrigt känns som ett dåligt val, öka på dina vanliga måltider istället.
Citera
2010-05-23, 19:44
Medlem
Jag tränar styrka olika muskelgrupper 3-4 gg i veckan
Trodde det var typ ovärderligt att inta gainer direkt efter passen.
Men byter nog ut den mot EAA inom en snar framtid och tar en vassle-drik som mellanmål.
ska utvärderar resultaten.

Tack för alla bra och snabba svar
Citera
2010-05-24, 10:11
Medlem
Om man tar EAA före och efter träning, är man då i behov av annat protein kosttillskott under resten av dagen? Eller är det bara onödigt att köpa vasselpulver om man har EAA?
Citera
2010-05-24, 10:21
Medlem
Är det någon här som har namn på artikeln (artiklarna?) som hela EAA-hypen är baserad på? Tänkte passa på att plocka hem den medan jag har tillgång till sånt gratis. Här även en kompis som är farmakolog i England som förhoppningsvis kan förklara artikeln.

Hittade Tipton et al (1999) Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids via Google Scholar (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628) är det denna som gäller?
Citera
2010-05-24, 16:23
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skirrebirre
Är det någon här som har namn på artikeln (artiklarna?) som hela EAA-hypen är baserad på? Tänkte passa på att plocka hem den medan jag har tillgång till sånt gratis. Här även en kompis som är farmakolog i England som förhoppningsvis kan förklara artikeln.

Hittade Tipton et al (1999) Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids via Google Scholar (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628) är det denna som gäller?
Delvis, finns många fler också. Bara för att EAA är en "hype" behöver det inte betyda att det är sämre än någonting annat. Men ganska naivt och tro att det är magiskt cpmycket bättre än tex vassle.
Citera
2010-05-24, 16:59
Medlem
Tygas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Delvis, finns många fler också. Bara för att EAA är en "hype" behöver det inte betyda att det är sämre än någonting annat. Men ganska naivt och tro att det är magiskt cpmycket bättre än tex vassle.

Okej det är inte "cpmycket" bättre men anser du att det är smartare att köra eaa + mat istället för vassle?
Citera
2010-05-24, 17:06
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyga
Okej det är inte "cpmycket" bättre men anser du att det är smartare att köra eaa + mat istället för vassle?
Nu är jag inte Bengtzz, men jag kan svara för mig.

Jag kör hellre EAA före och efter ett pass än vassle då EAAs muskelbevarande effekter talar för det. Och även om det kanske inte är bättre så är det inte tillskotten som gör skillnaden på mina resultat utan kosten i stort och träningen.

Har man svårt att få i sig rimliga mängder protein kan vassle vara "bättre" före och efter passet än EAA, det beror helt enkelt på. Jag rekommenderar alla EAA och kreatin som vill börja med tillskott då det är simpelt och räcker långt.
Citera
2010-05-24, 17:09
Medlem
Gulingens avatar
Tyga:

Det är en smaksak. Man har sett mycket positiva effekter med eea för proteinsyntesen mot vassle, som vart i studier under en kortare period. Om det är någon större skillnad i praktiken mellan eea och vassle vet man inte men förmodligen i stort sätt är det samma, åtminstone lika effekter.
Så välj själv vad du föredrar och håll en bra kost.
Citera
2010-05-24, 17:11
Medlem
Tygas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Nu är jag inte Bengtzz, men jag kan svara för mig.

Jag kör hellre EAA före och efter ett pass än vassle då EAAs muskelbevarande effekter talar för det. Och även om det kanske inte är bättre så är det inte tillskotten som gör skillnaden på mina resultat utan kosten i stort och träningen.

Har man svårt att få i sig rimliga mängder protein kan vassle vara "bättre" före och efter passet än EAA, det beror helt enkelt på. Jag rekommenderar alla EAA och kreatin som vill börja med tillskott då det är simpelt och räcker långt.

Sant Sant..
Dock har jag svårt o få i mig tillräckligt med protein känner jag (känner mig aldri ghungrig typ), så en vassle till maten borde väl vara lungt? , om nu endå väntar en timme efter intaget av eea?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in