2009-12-07, 21:25
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Att använda EAA efter träningen förstår jag, eftersom det är då muskelcellerna byggs upp på nytt.
Men varför före träning?
För att under träningen så bryter du ner mycket muskelprotein, om du då samtidigt får en akut(tillfällig) hög proteinsyntes, vilket EAA ger, så återbygger du en större mängd av det muskelproteinet du bröt ner under passet, därför är EAA väldigt fördelaktigt innan passet.

Citat:
Skulle det funka under samma princip fast lite sämre, om man äter proteiner som även innehåller EAA innan träningen istället (du skrev att EAA är bättre än vasselprotein innan träning)?
Om man inte vill ta kosttillskott. Skulle det fungera att käka något som innehåller EAA som även är snabbt upptagande utav kroppen (liknande GI, fast för proteiner. På samma sätt som potatismos ä), då det var detta som är karaktäristiskt för EAA att redan vara ned spjälkade från start att de går fort att tas upp av kroppen.
Ja det fungerar att äta annan mat innan som också innehåller protein, men det är mycket sämre än att skita i att äta EAA.

EAA är höjer inte muskelproteinsyntesen så mycket för att det är snabbt, snabbheten har ingen relevant och det är en seglivad myt.
Citera
2009-12-07, 22:08
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
För att under träningen så bryter du ner mycket muskelprotein, om du då samtidigt får en akut(tillfällig) hög proteinsyntes, vilket EAA ger, så återbygger du en större mängd av det muskelproteinet du bröt ner under passet, därför är EAA väldigt fördelaktigt innan passet.

Okej. var som jag anade, men ändå inte Jag trodde det var muskelnedbrytningen i samband med träning som kroppen lärde sig att man behöver mer muskler till nästa tillfälle (om i det här fallet EAA då motverkar nedbrytningen skulle inte träningen ge lika mycket).

Citat:
Ja det fungerar att äta annan mat innan som också innehåller protein, men det är mycket sämre än att skita i att äta EAA.

EAA är höjer inte muskelproteinsyntesen så mycket för att det är snabbt, snabbheten har ingen relevant och det är en seglivad myt.

Det borde väll ha betydelse i alla fall innan träning. Det tar ju ett tag att bryta ner protein (ännu längre om det är ifrån kost), då kanske proteinet inte har hunnit spjälkas till aminosyror innan träningen är över (eller?)

Om det inte är snabbheten av spjälkning till aminosyror som är själv grejen med EAA i kosttillskottsform, vad är då skillnaden med rent EAA och essentiella aminosyror i kött tex? Borde funka lika bra att käka sig samma mängd essentiella aminosyror från kost som från kosttillskott innan träningen (då det är samma sak i slutändan).
Citera
2009-12-07, 22:14
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Okej. var som jag anade, men ändå inte Jag trodde det var muskelnedbrytningen i samband med träning som kroppen lärde sig att man behöver mer muskler till nästa tillfälle (om i det här fallet EAA då motverkar nedbrytningen skulle inte träningen ge lika mycket).

Det borde väll ha betydelse i alla fall innan träning. Det tar ju ett tag att bryta ner protein (ännu längre om det är ifrån kost), då kanske proteinet inte har hunnit spjälkas till aminosyror innan träningen är över (eller?)

Om det inte är snabbheten av spjälkning till aminosyror som är själv grejen med EAA i kosttillskottsform, vad är då skillnaden med rent EAA och essentiella aminosyror i kött tex? Borde funka lika bra att käka sig samma mängd essentiella aminosyror från kost som från kosttillskott innan träningen (då det är samma sak i slutändan).
EAA påverkar inte nedbrytningen av muskler, det ökar bara uppbyggnaden. Nej, EAA ska tas för bäst effekt på tom mage.
Citera
2009-12-07, 22:16
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:

Nej det är inte samma sak. Effekten blir inte samma.

EAA ensamt ger mest effekt på muskelproteinsyntesen.
Citera
2009-12-07, 22:16
Medlem
Tetas avatar
Citat:
Vilket är fel.

Hehe okey.

Du behöver inte ta det innan träningen, ta det när fan du vill bara du äter mat när du tar den.

Om din tänkta dos skall vara 5g om dagen så måste du äta 35g tex på söndag varje vecka. Så mycket kreatin kan inte samtidigt lagras in effektivt i muskulaturen, bäst är alltså att sprida det lite. Att sprida det mer än en gång per dag är onödigt.

Ät mat när du äter ditt kreatin, ät ditt kreatin en gång om dagen när du äter mat.

För övrigt är detta OT och borde flyttas till kreatintråden.

Tack så mycket för informationen.
Citera
2009-12-07, 22:37
Medlem
Stenulfs avatar
1. Jag köpte Fairing Essential Amino Rush i Gymgrossistens butik och märkte sen att den inte innehåller tryptofan men att det finns arginin i den istället. Så den har 7 av de 8 nödvändiga aminosyrorna. Är detta ett stort eller litet problem för den effekt man får?

2. Man ska ta EAA på tom mage innan träningen och jag undrar bara om det spelar någon roll om jag dricker typ en ½ vatten under denna period? Det försämrar inte effekten va?
Citera
2009-12-07, 22:46
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenulf
1. Jag köpte Fairing Essential Amino Rush i Gymgrossistens butik och märkte sen att den inte innehåller tryptofan men att det finns arginin i den istället. Så den har 7 av de 8 nödvändiga aminosyrorna. Är detta ett stort eller litet problem för den effekt man får?

2. Man ska ta EAA på tom mage innan träningen och jag undrar bara om det spelar någon roll om jag dricker typ en ½ vatten under denna period? Det försämrar inte effekten va?
Är det inte den som är svindyr? 250spänn för 450g eller nåt!? Folk lär sig visst aldrig...

Drick vatten du, det påskyndar upptaget med mer vatten.
Citera
2009-12-07, 23:03
Medlem
J-Ls avatar
Jag är ganska okunnig om sådant här, men jag undrar bara om jag borde fortsätta med whey protein även om jag tar sånt här? Efter att ha läst detta funderar jag på att köpa något som hette Amino-Pro Essential, vilket var som jag förstod "EAA". Ifall det är bra att köra vidare med proteinet också, är det okej att blanda dessa två i samma shaker? Jag brukar alltid förvara pulvret i min shaker och vore jobbigt att hålla på och dela upp dem i påsar osv, då jag gymmar efter skolan. Tacksam för svar !
Citera
2009-12-07, 23:05
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-L
Jag är ganska okunnig om sådant här, men jag undrar bara om jag borde fortsätta med whey protein även om jag tar sånt här? Efter att ha läst detta funderar jag på att köpa något som hette Amino-Pro Essential, vilket var som jag förstod "EAA". Ifall det är bra att köra vidare med proteinet också, är det okej att blanda dessa två i samma shaker? Jag brukar alltid förvara pulvret i min shaker och vore jobbigt att hålla på och dela upp dem i påsar osv, då jag gymmar efter skolan. Tacksam för svar !

Om du inte når upp i ditt dagliga proteinintag så använd vasslet som mellanmål.
Använd EAA innan och efter ditt träningspass. Jag skulle inte blanda EAA och Vassle då det är två skilda smaker på det och de lär inte smaka gott tillsammans!

Mvh
Citera
2009-12-07, 23:07
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-L
Du tar en liten vitaminburk och fyller med en portion EAA, shakern med en portion. Whey och EAA ska inte blandas.

www.gymvaruhuset.com har bra priser, det eller Body science bör du köpa ifrån.
Citera
2009-12-07, 23:35
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Nej det är inte samma sak. Effekten blir inte samma.

EAA ensamt ger mest effekt på muskelproteinsyntesen.

Hmm okej, låter väldigt konstigt men det är väll antagligen någon information som är borttappad.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Drick vatten du, det påskyndar upptaget med mer vatten.

Det var väll just det som var irrelevant med EAA?
Citera
2009-12-07, 23:38
Medlem
J-Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Du tar en liten vitaminburk och fyller med en portion EAA, shakern med en portion. Whey och EAA ska inte blandas.

www.gymvaruhuset.com har bra priser, det eller Body science bör du köpa ifrån.

Okej, men kan de båda intas innan och efter träning då tillsammans, fast om de är i olika behållare? Skulle göra saker och ting smidigare, eftersom jag alltid tar mitt protein före och efter träningen, så slipper jag hålla på med deciliter mått på lunchen eller morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in