2010-10-30, 18:51
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrelet
Måste bara påpeka det en tidigare skrivbent sade om kreatinet. Kreatin är INTE farligt, För mycket kreatin ger bara tjockare piss. Du kan annars läsa om kreatin via google eller i Näring, kost och kosttillskott, finns en tråd där om just kreatin och dosering.

OnT: Kreatin funkar väldigt bra till träningen. Själv använder jag det och har gått upp mycket mer tillsammans med all mat (dock är det mest vatten då kreatin binder vatten i musklerna, och gör så att dom sväller upp något) men det ger en klar kick på gymmet, orkar mer reps och så vidare.

Desutom är inte kreatin dyrt, då det oftast bara kostar 99kr. Som någon annan nämde så är dosen oftast såhär:

Vecka 1-5 tar man det 4ggr per dag uppdela. Du kan välja att blanda det med vattenflaska eller dyl.
Vecka 6- och framåt, en tsk per dag. (många kör 2 eller mer, men själv tycker jag det räcker med 1tsk per dag)

Hoppas detta hjälpte dig lite.
Mvh

Dag 1-5 skall man ta det 4 gånger om dagen, inte 1-5 veckor. Sedan tar man det en gång per dag.
Citera
2010-10-31, 00:13
Medlem
Krafses avatar
Är kreatin bra för muskeltillväxt, återhämtning och sån skit? Jag tror jag behöver något slags kosttillskott för jag bryter ner musklerna som attan när jag springer. Brukar oftast springa 60m två eller tre gånger på en runda, (mer än så då går jag i stort sett sönder i smalbenen) sen får jag ibland vänta uppåt en vecka innan kroppen är återställd igen. Tror ni kreatin kan hjälpa mig?

EDIT: Hah, jag är grym trött i både kropp och själ, glömde att Liebe nämnde den stora tråden om kreatin. Då skall jag spana in den.
Senast redigerad av Krafse 2010-10-31 kl. 00:16.
Citera
2010-10-31, 00:16
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Är kreatin bra för muskeltillväxt, återhämtning och sån skit? Jag tror jag behöver något slags kosttillskott för jag bryter ner musklerna som attan när jag springer. Brukar oftast springa 60m två eller tre gånger på en runda, (mer än så då går jag i stort sett sönder i smalbenen) sen får jag ibland vänta uppåt en vecka innan kroppen är återställd igen. Tror ni kreatin kan hjälpa mig?

Kreatin kan hjälpa för att öka i muskelmassa och återhämtningen också. Men mer mat är nog bättre.
Citera
2010-10-31, 01:42
Bannlyst
Någon flitig kaffedrickare som har egna erfarenheter av kreatin?
Har förstått att åsikterna om hur koffein påverkar kreatinkuren går isär en smula.

Vore kul att veta. För jag kan knappast hålla mig från kaffe under en hel kreatin-period. Milt sagt.
Citera
2010-10-31, 02:12
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Någon flitig kaffedrickare som har egna erfarenheter av kreatin?
Har förstått att åsikterna om hur koffein påverkar kreatinkuren går isär en smula.

Vore kul att veta. För jag kan knappast hålla mig från kaffe under en hel kreatin-period. Milt sagt.
Lovar att du får träff på något ifall du testar google
Citera
2010-10-31, 10:23
Medlem
toizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aemilius
kreatin...ett ämne som för mig är mycket främmande.

Det är inte främmande alls för dig. De aminosyror som kreatin består av har du redan i din kropp, liksom vi alla har det. Det är kroppseget och en del av en naturlig kropp.

Citat:
och finns en del olika uppfattningar om kreatin. enligt vissa få funkar det inte alls. medans vissa upplever en till växt på 10%

Om du läst i början hade du sett att man svarar olika på kreatin. Kanske har de som det inte fungerar för redan så pass höga kreatinnivåer av sin kosthållning att det därför inte sker något.

Citat:
Finns det några risker med att använda kreatin?

Bara om man har någon njursjukdom som innebär reducerad njurkapacitet. Om du har det så vet du det.
Även diabetiker bör vara försiktiga eftersom de ofta har problem med de små blodkärlen i kroppen vilket påverkar njurarna.

Citat:
Finns det några bekräftade dödsfall med direkt koppling till kreatin?

Nej.

Citat:
Finns det några uppgifter om hjärtproblem?

Nej.

Citat:
Hur många procent viktuppgång kan jag räkna med?

Vet inte procent men 1-3 kilo ungefär.

Citat:
Vad är era resultat / prestationer ?

Jag svarar grymt bra på kreatin och ökar min styrka något helt enormt på det.

Citat:
Vad säger läkemedelsverket / livsmedelsverket ?

"Kreatin är ett ämne i musklerna som hjälper till att omvandla lagrad energi till rörelseenergi. Kreatin förekommer i livsmedel från djurriket, till exempel kött och fisk. En normal kost innehåller 1-2 gram kreatin per dag. Dessutom bildas 1- 2 gram kreatin i kroppen varje dag.

En person som väger 70 kg har totalt cirka 120 gram kreatin i sin muskelmassa. Överskott av kreatin kan omvandlas till kreatinin, som utsöndras via njuren.
"

EU säger: "EU:s vetenskapliga kommitté har utvärderat riskerna med att använda kreatin som kosttillskott... Kommitténs slutsats är att det finns otillräckligt underlag för att säga att det är ofarligt att inta stora mängder kreatin...
Den slutliga bedömningen är att höga doser ska undvikas, men att intag upp till 3 gram per dag, vilket är i nivå med den vad kroppens själv omsätter, sannolikt är riskfritt."

En fransk rapport: "Den utgår från försiktighetsprincipen, och mynnar ut i rekommendationen att kreatin inte bör säljas. Bedömningen bygger på att det saknas data över effekter av höga kreatinintag.

I rapporten finns också en genomgång av publicerade effektivitetsstudier. Enligt rapporten visar dessa inte att kreatin har någon positiv effekt på prestationsförmågan."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Kreatin/Vad-ar-kreatin/

Detta är gamla texter och ren bullshit som bevisats felaktig i mängder av andra rapporter både före och efter.

http://www.thefactsaboutfitness.com/research/creatinesafety.htm
Längst ner på sidan har du mängder av referenser till olika undersökningar som alla helt emotsäger det som står på livsmedelsverkets emsida.

Sen är det upp till dig att avgöra om du ska tro på tio år gamla texter från livsmedelsverket eller på olika nyare forskningsrapporter och alla oss som använder oss av kreatin med strålande resultat.

Har skickat ett mail till livsmedelsverket och bett dom uppdatera sin information om kreatin, för nu var det mest bara en pinsam upplevelse att se vad dom skriver.
Senast redigerad av toiz 2010-10-31 kl. 10:30.
Citera
2010-10-31, 13:42
Medlem
Jo, det vet jag Doseringar står på påsen. Däremot står det inget bästföre datum av jag kan se. Någon som vet hut länge man kan ha kreatin pulver. Det borde väll inte kunna bli några fel på det?
Citera
2010-10-31, 13:45
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macon
Jo, det vet jag Doseringar står på påsen. Däremot står det inget bästföre datum av jag kan se. Någon som vet hut länge man kan ha kreatin pulver. Det borde väll inte kunna bli några fel på det?

Är det nyinköpt? Man skall ta det vaje dag så det är nog ingen risk att det blir för gammalt.
Citera
2010-10-31, 13:46
Medlem
Så är det ju... Men det har stått ett bra tag Då det inte var jag som köpte det
Citera
2010-10-31, 15:44
Medlem
evilkittys avatar
Vad kan vi säga om de synergistiska effekterna av intag av kreatin i samband med andra saker, t.ex maximerad insulinfrisättning (förslagsvis samtida intag av vassle och kreatin), intag i samband med taurin samt glycin?

I trådstarten nämns ökning av 0.5g lbm, det är givetvis en vag siffra men var detta i samband med intag av något av det jag nämnde?
Citera
2010-10-31, 19:46
Medlem
Står 5-15 mg varje dag på min räcker det med 5 då? och samma effekt
Citera
2010-10-31, 20:24
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0151
Står 5-15 mg varje dag på min räcker det med 5 då? och samma effekt

Ja.