2010-10-29, 13:41
Medlem
skrelets avatar
Måste bara påpeka det en tidigare skrivbent sade om kreatinet. Kreatin är INTE farligt, För mycket kreatin ger bara tjockare piss. Du kan annars läsa om kreatin via google eller i Näring, kost och kosttillskott, finns en tråd där om just kreatin och dosering.

OnT: Kreatin funkar väldigt bra till träningen. Själv använder jag det och har gått upp mycket mer tillsammans med all mat (dock är det mest vatten då kreatin binder vatten i musklerna, och gör så att dom sväller upp något) men det ger en klar kick på gymmet, orkar mer reps och så vidare.

Desutom är inte kreatin dyrt, då det oftast bara kostar 99kr. Som någon annan nämde så är dosen oftast såhär:

Vecka 1-5 tar man det 4ggr per dag uppdela. Du kan välja att blanda det med vattenflaska eller dyl.
Vecka 6- och framåt, en tsk per dag. (många kör 2 eller mer, men själv tycker jag det räcker med 1tsk per dag)

Hoppas detta hjälpte dig lite.
Mvh
Citera
2010-10-29, 16:15
Medlem
OKej, då kan jag nog konstatera att det inte är farligt..
Men ger pulver som man äter/blandar med vatten ca 2ggr om dagen samma effekt som piller som dom brukar äta före träningen som också är kreatin. För dom säger att det ger dom mer energi på gymmet. Jag tänkte om det bara var sånt man tog direkt innan eller ger det en prestations höjande effekt även om det är sånt man tar i dagliga doser?

Mvh
Citera
2010-10-29, 21:39
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Bump..
Citera
2010-10-29, 21:48
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag får sjukt ont i njurarna när jag använder kreatin. Är det någon mer än jag som känner av denna symptom under kreatinkur? Det spelar ingen roll om jag intar 5g eller 20g dagligen, det gör ont ändå.

Det har hänt, hur ser ditt vattenintag ut?

Mvh
Citera
2010-10-29, 22:17
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Det har hänt, hur ser ditt vattenintag ut?

Mvh

Minst två liter per dag, under träning går det åt 1-1/2 liter, men försöker hålla det runt litern, har inte lust att besöka herrarnas under passet.
Citera
2010-10-30, 11:21
Medlem
Slackoffs avatar
Om du verkligen har ont i njurarna så bör du nog söka vård istället för att skriva på internet.
Citera
2010-10-30, 14:18
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Om du verkligen har ont i njurarna så bör du nog söka vård istället för att skriva på internet.

Så kan man också se det, men jag kommer att avvakta tills nästa kreatinkur.
Citera
2010-10-30, 17:12
Medlem
Har också en kusin som är bra många år under 18, jag har sagt att han inte ska käka kreatin men han säger att han får de för sin pappa. Jag undra om det kan vara farligt för folk under 18?
Citera
2010-10-30, 17:13
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macon
Har också en kusin som är bra många år under 18, jag har sagt att han inte ska käka kreatin men han säger att han får de för sin pappa. Jag undra om det kan vara farligt för folk under 18?
Varför uttalar du dig om saker som du inte har någon aning om?

Varför ska han inte äta kreatin menar du?
Citera
2010-10-30, 18:34
Medlem
Nej, jag vill veta om det kan vara farligt eller mindre bra. Typ om hjärtat man påverkas så att det växer mer eller jag vet inte. Men vilka bieffekter det kan finnas.
Citera
2010-10-30, 18:46
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macon
Nej, jag vill veta om det kan vara farligt eller mindre bra. Typ om hjärtat man påverkas så att det växer mer eller jag vet inte. Men vilka bieffekter det kan finnas.

Kreatin finns naturligt i kött. Så varje gång du äter ett dött djur så får du i dig kreatin. Tar du ett kreatintillskott så får du i dig mycket mer än du får genom att äta kött om du inte äter extrema mängder. Mig veteligen så finns det ingen forskning som har kommit fram till att ett ökat kreatinintag skulle vara farligt. Och det fungerar väldigt bra för dom flesta. Räkna med att gå upp en 3-4 kilo dom första veckorna. Det är dock mest vätska, men kreatin gör dig starkare och motverkar mjölksyra och gör att du kan ta ut dig mer på gymmet.
Citera
2010-10-30, 18:49
Medlem
Okej, tack så mycket för ett bra svar med den informationen jag sökte. Nu tror jag jag vet vad det handlar om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in